Min sambo har i em spikat upp golvlist. När han spikade i en spik så kom det lite rök, råkade han spika i en elledning? Det hände inget med strömmen i huset och jordfelsbrytaren löste inte ut. Hur vet vi om han råkade spika i en ledning? Vad kan hända?

(Vi är ju, som kanske märks, noviser på el...)

Röken kom nog inte ifrån elen. Det brukar dessutom inte finnas några elrör så lågt ned, men det vet man aldrig, det kan vara ett vertikalt rör som kommer från golvet eller våningen under?

Sitter spiken kvar man ni ju ohmmäta mellan spiken och fas, noll och jord i närmaste uttag för att se om det är kontakt (bryt strömmen först med huvudbrytaren).

Vilken skada som spiken kan ha orsakat är ju omöjligt att säga. Ska nog mycket till innan man lyckas skada isoleringen så pass att olika ledare får kontakt med varandra. Det är hur som helst enkelt att dra i nya ledare om man är orolig. Om det nu gick ett elrör horisontellt så lågt nere vid golvet så kan fler spik ha orsakat skada.

B
kan ha vart vanlig skit bara

• Gilla
Knarkkaktus
  • Laddar…
Jo det låter ju sannolikt att TS kan mäta mellan spiken och fas, noll och jord :rolleyes: bra råd :D
Jag tror inte det var el ni spikade i, jag har borrat i el och då gick säkringen, vore märkligt om inte jfb skulle lösa ut eller en säkring.
Vad är det för typ av vägg?

Jo, jag håller lite med dig Jan-Å, det där med ohmmätningen tror jag vi skippar... men jag är såklart tacksam för rådet ändå!

Det är enkelgipsvägg, just denna mot yttervägg (om nu det spelar någon roll). Enl. sambon så rykte det grå rök några sekunder, men det luktade inte rök.
Jag är ju lite nojjig nu att det ska börja brinna eller nå´t. Bör vi ringa elektrikern på måndag?
Men, som sagt, jordfelsbrytaren borde ju löst ut isf?

Vad gjorde Ni sen? sitter spiken kvar? i så fall borde den ju vara strömförande vilket man kan kolla, håll en skruvmejsel mot den så kommer det att blixtra om det är ström på den och löser inte jfb ut då borde Ni ringa en elektriker av flera anledningar.
Men det låter lite märkligt med grå rök i flera sekunder, vad det kan vara vet jag inte.
Har man borrat ett hål i betongväggen och sen trycker in plugg så kan det ryka lite men inte inte i flera sekunder. Fast nåt sånt tror jag att det är.

Jo så klart, det är bättre att få råd man inte riktigt klarar av än att inte få några alls. Men Ni skrev i början att Ni inte visste nåt om el och för att göra den där mätningen måste man ju ha lite koll :P

Nej, spiken är urdragen nu...

Jag tycker nog det är bättre att köpa en billigt mätinstrument och lära sig spännings- och ohmmäta än att peta med en sannolikt dåligt isolerad skruvmejsel på en potentiellt, men inte sannolikt, strömförande spik...

Då kan ni lika gärna peta med fingret med andra handen i något som är jordat q(;^;)p - OBS att detta var ett mycket dåligt råd. Trots JFB kan det bli mycket kännbart.

Och skulle spiken fortfarande har kontakt med någon av ledarna så kan det ju lika gärna vara nollan eller jorden, eller någon tändtråd.

Har ni någon aning om vad för elrör ni kan ha träffat? Kan ni beskriva platsen i relation till uttag, strömbrytare, förbrukare i våningen under etc så kanske det går att lista ut. Ni kanske har en betongplatta med rören i bottenplattan?

Jag tror det var damm ni såg. Skulle ni ha spikat i ett elrör så att det blev kortslutning mellan två ledare så skulle knappast rök tränga ut i rummet. Och sannolikt skulle säkringen eller JFB lösa.

I min värld är det stor skillnad på att få ström i kroppen jämfört med att få ström på en mejsel 2-3 dm från handen som håller i ett isolerat handtag, men visst tycker Du att fingret är sammalika så ok.
Men att det skulle vara ström på spiken förefaller osannolikt för i så fall hade det jag beskrev redan hänt, vilket det inte gjorde. Om nu inte TS drog ut spiken med en gummitång vilket är än mer osannolikt. En spik som skadar kabeln så att det börjar brinna (ryka) utan att säkringen går eller jfb löser ut och som man sen kan dra ut igen utan att få nån ström i verktyget man använder?
Är ett sånt scenario verkligen möjligt??
Om det händer är som sagt inte ett mätverktyg nåt som en amatör behöver utan en elektriker.
Så ett bättre råd är i så fall att ta dit en elektriker som får kolla att jfb och övriga installationer är korrekta.

Hur skulle den där "blixten" uppstå menar du?

Ja det skulle vara intressant att få veta.

Protte

Spik i gipsvägg + grå rök, sanolikheten att det inte är damm som pressades ut är ganska liten.

Redigerat:
Håller med mr. GlufsGlufs, ganska osannolikt att det har hänt nåt, spiken är nu utdragen, ni kan sova gott!!

Skulle också vara intresserad av att höra hur en synlig blixt kan uppstå om man nuddar når spänningssatt med en skruvmejsel :S

//Henke

Tack för att ni tagit er tid med att svara, min oro har nu stillats något. Tyvärr har vi ingen i vår bekantskapskrets som är elkunnig. Vi borde nog bli vän med en elektriker...

Heinrich skrev:
Skulle också vara intresserad av att höra hur en synlig blixt kan uppstå om man nuddar når spänningssatt med en skruvmejsel :S
Det är väl inget problem att få till en liten blixt om skruvmejseln inte är isolerad där du håller i den, och du är någorlunda jordad själv? ;)

Som sagt, dålig idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.