46 376 läst ·
99 svar
46k läst
99 svar
Nån som har induktionshäll?
hej vi har en cylindaspis med induktion, och kan vi inte klaga på ljudet, den enda gången vi upplevt det var med en kastrull som kostade 19 kronor.
ikeas kokkärl även de billigaste har vi inga problem med.
Våra kompisar köpte en husqvarnaspis med induktion och om jag varit hund hadde jag nog tagit mitt liv, enda möjligheten att använda spisen var om man körde diskmaskin och fläkt samtidigt, de fick byta spisen och har nu en likadan som oss.
jag säger inte att cylinda är bättre men av någon anledning så låter den mindre
,mvh joasi
ikeas kokkärl även de billigaste har vi inga problem med.
Våra kompisar köpte en husqvarnaspis med induktion och om jag varit hund hadde jag nog tagit mitt liv, enda möjligheten att använda spisen var om man körde diskmaskin och fläkt samtidigt, de fick byta spisen och har nu en likadan som oss.
jag säger inte att cylinda är bättre men av någon anledning så låter den mindre
,mvh joasi
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Jag har lagt upp en video på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=nv8SiGg12CY
Där ni kan höra hur det låter om Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl. Det verkar som det låter lika illa om många Elektrolux och ElektroHelios hällar / spisar. Jag och min familj störs väldigt av ljudet men handlaren och Electrolux vägrar låta mig byta. Det är för djävligt!
Som jämförelse så har jag också tagit med en sekvens där samma kokkärl används på en induktionshäll från Siemens. Med de flesta av kärlen är den helt tyst.
http://www.youtube.com/watch?v=nv8SiGg12CY
Där ni kan höra hur det låter om Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl. Det verkar som det låter lika illa om många Elektrolux och ElektroHelios hällar / spisar. Jag och min familj störs väldigt av ljudet men handlaren och Electrolux vägrar låta mig byta. Det är för djävligt!
Som jämförelse så har jag också tagit med en sekvens där samma kokkärl används på en induktionshäll från Siemens. Med de flesta av kärlen är den helt tyst.
Så där låter morsans med. Störande. Fattar heller inte hur de tänkt när de satt reklagen som i din video. Om man drar stekpannan som är varm mot sig och kommer åt knapparna antar jag de smälter? Jag brukar skaka om pannan ganska vilt och då lär de vara i vägen. Värt att tänka på. Värt att veta med induktion är att sätter man på max så har man sönder sina stekpannor och kastruller. De klarar inte så snabb upphettning..Spisgubben skrev:Jag har lagt upp en video på YouTube:
[länk]
Där ni kan höra hur det låter om Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl. Det verkar som det låter lika illa om många Elektrolux och ElektroHelios hällar / spisar. Jag och min familj störs väldigt av ljudet men handlaren och Electrolux vägrar låta mig byta. Det är för djävligt!
Som jämförelse så har jag också tagit med en sekvens där samma kokkärl används på en induktionshäll från Siemens. Med de flesta av kärlen är den helt tyst.
Läs de lappar som följer med kärlen. Detta har gällt de jag köpt iallafall inklusive dyra Jamie oliver. Tror det är teflonet som ger sig och även botten som slår sig när den hettas upp så fort. Mor min hade sönder 2 jamie oliver innan hon läste lappen med varningstexten i.tanaris skrev:
Citat TEFAL:
Induction: Induction is a new heating method which is much faster and more powerful than existing systems (gas, electric, halogen and ceramic hobs). To guarantee the performance of your induction pan, never heat it when empty on the maximum setting because this could damage the nonstick coating and warp the bottom. You should also consult the operating instructions for your induction plate. For the special induction bottom of your pan: dry it each time you wash it. Yellowing is normal: use washing-up liquid and an abrasive sponge only on the stainless steel bottom to restore its shine.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
För oss är det högfrekventa oljudet det stora problemet. Knapparna/vreden fungerar hyfsat bra, hellre sådana än "touch-kontroller".Fiero skrev:Så där låter morsans med. Störande. Fattar heller inte hur de tänkt när de satt reklagen som i din video. Om man drar stekpannan som är varm mot sig och kommer åt knapparna antar jag de smälter? Jag brukar skaka om pannan ganska vilt och då lär de vara i vägen. Värt att tänka på. Värt att veta med induktion är att sätter man på max så har man sönder sina stekpannor och kastruller. De klarar inte så snabb upphettning..
jocke919/Göran2, Electrolux har allvarliga kvalitets och konstruktionsproblem samt nonchalant beteende mot kunder rent generellt undvik dom som pesten!! T.ex. så lackar man inte kretskort för kylskåp vilket gör att dom rostar sönder..
Ju högre frekvens desto mindre risk att man hör det. Men det innebär också dyrare (komplicerad) kraftomvandlare. Mao över den normalt hörbara gränsfrekvensen på 20 kHz. Men även harmoniska frekvenser spelar in liksom vågformen.
Ett obrännbart mjukt mellanlägg kan ev dämpa problemen med oljud, en del kastruller är byggda i flera skikt vilket ev kan vibrera separat i ofas och generera extra oljud i jämförelse med en solid botten, en tyngre botten lär förstås också minska besvären.
Vid ev synpunkter hjälper det om märke och modell preciseras..
Man skulle kunna kolla upp frekvens och vågform tämligt enkelt med en spole och handhållet oscilloskop. Till försäljarnas fasa
Ju högre frekvens desto mindre risk att man hör det. Men det innebär också dyrare (komplicerad) kraftomvandlare. Mao över den normalt hörbara gränsfrekvensen på 20 kHz. Men även harmoniska frekvenser spelar in liksom vågformen.
Ett obrännbart mjukt mellanlägg kan ev dämpa problemen med oljud, en del kastruller är byggda i flera skikt vilket ev kan vibrera separat i ofas och generera extra oljud i jämförelse med en solid botten, en tyngre botten lär förstås också minska besvären.
Vid ev synpunkter hjälper det om märke och modell preciseras..
Man skulle kunna kolla upp frekvens och vågform tämligt enkelt med en spole och handhållet oscilloskop. Till försäljarnas fasa
Jag har på senare tid faktiskt fått känslan av att electrolux inte är det kvalitetsmärket som man tror. Jag gjorde ett nytt kök nu i min nya lägenhet och spenderade nästan 100 000 på vitvaror, inte ett öre gick till electrolux. Siemens, gaggenau och bosch blev det fy fan vad jag är nöjd. Ironiskt men hade inte electrolux som du nu säger snålat på sina hällar och haft en bra support hade jag aldrig testat siemens och troligtvis fortsatt att köpa electolux.
husnils skrev:jocke919/Göran2, Electrolux har allvarliga kvalitets och konstruktionsproblem samt nonchalant beteende mot kunder rent generellt undvik dom som pesten!! T.ex. så lackar man inte kretskort för kylskåp vilket gör att dom rostar sönder..
Ju högre frekvens desto mindre risk att man hör det. Men det innebär också dyrare (komplicerad) kraftomvandlare. Mao över den normalt hörbara gränsfrekvensen på 20 kHz. Men även harmoniska frekvenser spelar in liksom vågformen.
Ett obrännbart mjukt mellanlägg kan ev dämpa problemen med oljud, en del kastruller är byggda i flera skikt vilket ev kan vibrera separat i ofas och generera extra oljud i jämförelse med en solid botten, en tyngre botten lär förstås också minska besvären.
Vid ev synpunkter hjälper det om märke och modell preciseras..
Man skulle kunna kolla upp frekvens och vågform tämligt enkelt med en spole och handhållet oscilloskop. Till försäljarnas fasa![]()
Vilken tur att man har vanan inne att undersöka de produkter man överväger att köpa. Jag var idag och tittade på en Husqvarna QSI6137K och köpte den nästan. Det låter som att det hade varit som att slänga pengar i sjön.
Nu blir det säkert att jag köper en Bosch eller Siemens istället.
Nu blir det säkert att jag köper en Bosch eller Siemens istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden