3 855 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Hempulade säkringar, går det att mäta?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hemmasnickrade porslingssäkringar har man sett både en och två gånger. Där de har tagit kopparkardeler och lagt igenom säkringen.
Min fråga är då, kan man mäta resistansen eller dyl. i koppartråden för att sedan på något vänster räkna ut hur mycke kräm som krävs för att bränna av den säkringen?
//Patrik
Min fråga är då, kan man mäta resistansen eller dyl. i koppartråden för att sedan på något vänster räkna ut hur mycke kräm som krävs för att bränna av den säkringen?
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det går inte att mäta med några rimliga instrument. Du får nog räkna ut resistansen utifrån resitiviteten i koppar. Men för att veta hur den kan brinna av så måste du veta massor om vilken kylning den får där den sitter osv.
Jag fattar inte riktigt vitsen med att räkna på en "fulsäkring". I princip så fyller en koppartråd i en säkring ingen funktion överhuvudtaget utom att möjligöra brand. Annars vet jag en verkstad där de tröttnade på att den nya svarven löste ut säkringarna, nya svarvades i koppar.
Jag fattar inte riktigt vitsen med att räkna på en "fulsäkring". I princip så fyller en koppartråd i en säkring ingen funktion överhuvudtaget utom att möjligöra brand. Annars vet jag en verkstad där de tröttnade på att den nya svarven löste ut säkringarna, nya svarvades i koppar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
(Det är presskriberat numera, men när jag gick i skolan så hade jag bil med en kupévärmare som var på 1200W + motorvärmare och då höll inte en 6 A säkring så värst länge så jag petade ut tråden ur en 10 och satt det i en 6A porslins del. Med grönt märke. Men säg inget om detta, hemligt).
In cog nito
In cog nito
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tanken slog mig bara om det var möjligt när jag såg en sådan säkring. 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Patrik, du kan läsa din egen tråd http://www.byggahus.se/forum/el/134852-ga-ner-i-area.html inlägg #8.
Du har nu lördag och söndag på dig att mäta upp karakterestiken på hempulade säkringar, vi väntar på svar under måndagen.
Protte
Du har nu lördag och söndag på dig att mäta upp karakterestiken på hempulade säkringar, vi väntar på svar under måndagen.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
19 bast..... funderar väl bara på en sak under helgerna. Glöm nu det och jobba på, lite engagemang förväntar vi oss.
protte
protte
Jag hade nog uppgraderat bottenplattan, utan att tänka efter så mycket.prototypen skrev:
När jag hade installerat min första 3-fas tvättmaskin, delade den bottenpluggar med spisen, dvs man fick flytta dem när man skulle tvätta, 16A! Som pluggverktyg använde jag en penna, en filtpenna i plast.
Ännu tidigare har jag använt gulgrönt till andra saker än den var avsedd för.
Men som sagt dessa synder tillhör 80 och tidigt 90-tal och den gulgröna kändes fel redan då, men vi var några stycken och jag hade inte tillräckligt självförtroende för att gå därifrån.
Men man lär sig. Det där med tvättmaskinen skulle jag kanske göra om, men troligtvis hade jag planerat bättre, så att jag hade rätt bottenplattor hemma när jag drog igång jobbet.
Den gulgröna vet jag numera vad den bara ska användas för.
Men vad vore man för person om man inte lärde sig något med åren!
Allt går att mäta, frågan är bara om det inte blir billigare med manuell inspektion.Patrik_Hed skrev:Hemmasnickrade porslingssäkringar har man sett både en och två gånger. Där de har tagit kopparkardeler och lagt igenom säkringen.
//Patrik
En metod är att fotografera elskåpet med en värmekamera och sedan belasta säkringen med legal last.
"Supersäkringar" blir inte lika varma som de korrekta säkringnarna
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Fotografens förslag är det enda som är riktigt bra, då kan man välja den säkring som man behöver och det är rätt svårt att se att man manipulerat. Är man dessutom lite "driven" målar man om "ögat" på säkringen, och ingen kommer att upptäcka det.