Hej alla glada,

Vill bara berätta att nu har jag flyttat min elcentral. Passade på att byta ut till en ny med JFB och automatsäkringar. Passade på att dosa upp ett rum samtidigt.
Det gick kanonbra. Allt blev pråpert och snyggt. Jag dosade inte upp vid gamla centralen utan beslöt mig för att dra helt nytt.
Mycket nöjd med resultatet.

Hade en elektriker hemma för godkännande och han tyckte det var nästan för bra gjort. Han hade aldrig lagt den tid jag gjorde på detaljerna.

Med beröm godkänt och klar från denne behöriga elektrikern.

Passade på att fråga lite om bränder och överslag m.m
Han hade aldrig varit med eller hört om något hus som brunnit ner pga dylika jobb
, och överslag i en lågspänningscentral??? Han bara skrattade.

Over and out

Mikael_L
Trevligt att det blev bra.

lindome66 skrev:
.... Jag dosade inte upp vid gamla centralen utan beslöt mig för att dra helt nytt....
En av styrkorna med forumet. Genom att stöta och blöta lite olika förslag och få bra tips blir saker och ting ännu bättre till slut.

Jag t.ex. skulle dra in en jordkabel in i friggeboden. Min vän som är behörig elektriker föreslog att jag bara lägger den bakom dörrfodret. Bra, jag kunde ha slutat där. :cool:

Men jag drog frågan här också. Efter första rundan så hade jag bestämt mig att göra det lite bättre, dvs lägga den i VP-rör.
När jag lagt färdigt så kom tipset om metallrör eller metall-kabelskydd. Shit jag som redan förlagt den, men jag sög på det en ganska lång tid. Och nu ,innan alla väggar och blir slutgiltigt igenspikade, så har bytt röret mot stål-U-profil.

Ja och du bestämde dig för att tipset att byta hela kabeln var bättre, även om det var dyrare och besvärligare.

Överslag vid lågspänning händer visst. På jobbet var det en lamparmatur där en slarvigt placerad anslutningskabel låg så att den vid lämplig väderlek gav överslag.

Svart som natten av sot runt om när elektrikern väl hittade felet. (var sådär 20 lågenergiarmaturer på samma slinga).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.