1 949 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Gjuta in EKLK..
Äh.. då är det ju ingen sport..
Allvarligt talat..vad är risken att en ingjuten kabel havererar? Risken måste väl nästan vara större i ett rör (tänker nu på överhettning)?
Ändå mer allvarligt talat..
Varför dras vi (jag själv inkluderad) med det här hängslor och livrems syndromet när det gäller elinstallationer?
TÄNK OM DET GÅR SÖNDER!! :O
Ja, va f-n, den dagen, OM det händer, då får man väl lägga en utanpåliggande EKLK.
EN kabel i ETT golv spelar givetvis ingen roll, men slösar vi inte med jordens resurser när vi envisas med att ALLA kablar skall gå att byta? Finns det verkligen ekonomi i det tänket?
Allvarligt talat..vad är risken att en ingjuten kabel havererar? Risken måste väl nästan vara större i ett rör (tänker nu på överhettning)?
Ändå mer allvarligt talat..
Varför dras vi (jag själv inkluderad) med det här hängslor och livrems syndromet när det gäller elinstallationer?
TÄNK OM DET GÅR SÖNDER!! :O
Ja, va f-n, den dagen, OM det händer, då får man väl lägga en utanpåliggande EKLK.
EN kabel i ETT golv spelar givetvis ingen roll, men slösar vi inte med jordens resurser när vi envisas med att ALLA kablar skall gå att byta? Finns det verkligen ekonomi i det tänket?
För att vara lite tråkig.
Den plast som du gör av under ett enda år bara till din bil, om jag bara ser till olje, glykol och spolarvätskedunkar, är väl mer än den plast du gjuter in i golvet, som sen sitter där 50 eller flera hundra år.
Men i princip har du ju rätt...
Den plast som du gör av under ett enda år bara till din bil, om jag bara ser till olje, glykol och spolarvätskedunkar, är väl mer än den plast du gjuter in i golvet, som sen sitter där 50 eller flera hundra år.
Men i princip har du ju rätt...
Ja, kostnaden för 3 m VP-rör är ju ganska liten jämfört med den senaste elräkningen på 23 000 :O..
Men visst får man känslan att om NASA styrdes av en svänsk elektriker så skulle dom skicka upp rymdfärjan i ett jättelikt VP-rör?!
Men visst får man känslan att om NASA styrdes av en svänsk elektriker så skulle dom skicka upp rymdfärjan i ett jättelikt VP-rör?!
Det kan ju bli lite problem när du ska byta apparat och av misstag gör en brottanvisning i kopparen när du ska skala tråden så att den går av när du ska skruva fast ledaren. Tyvärr kan du inte dra en ny tråd så du får klamra hela vägen. Det behövs inte så många fel innan det är lönsamt med rör. Dessutom är väl rör och tråd billigare än eklk
OK, medges. Frågan är väl då hur många fel (brottanvisningar) man realistiskt sett gör i genomsnitt.
I det här fallet kan jag inte dra VP/FK samma sträckning eftersom röret mynnar i ett våtrum. Alternativet är en annan sträckning med VP och FK men detta innebär fräsning i en tegelvägg.
I det här fallet kan jag inte dra VP/FK samma sträckning eftersom röret mynnar i ett våtrum. Alternativet är en annan sträckning med VP och FK men detta innebär fräsning i en tegelvägg.
En gång för länge sedan arbetade jag i ett land där man putsade in typ EKK i väggar så det bara var att ansluta uttag, brytare mm. Det fungerade någorlunda men ibland hände det jag nyss nämnde, var det även kaklat var det ingen höjdare. Så det är bla. av den anledningen jag är motståndare till inputsade kablar och "lösa" kablar i väggar.
Varför kan du inte låta ett rör mynna i ett våtutrymme??? I värsta fall skala upp och dra in en EKK i röret.
Varför kan du inte låta ett rör mynna i ett våtutrymme??? I värsta fall skala upp och dra in en EKK i röret.