Hur kommer det sig att det inte finns lite kraftigare lågenergi och LED lampor?
Förr i tiden så satte man alltid i 100-150W glödljus i utelampor och förråd mm så att man fick lite ljus utan att ha ett halvdussin armaturer men numera finns ju inte glödljus nästan och alla alternativ är ynkliga vad avser ljuset, går det inte att göra en 40W lågenergi eller en 20W LED av ngn orsak?
Skulle vara intressant att höra en bra förklaring för jag vet flera som förbannar dagen "halvljus" överallt där man såg ok förr med glödljus.
Dessutom handlar det ofta om utrymmen som man kke är i 2-5 timmar om året så energiåtgången är ju eg försummbar oavsett typ av ljuskälla men man har ju inte lust att kosta på en lysrörsarmatur med instalation för ett par tusen i varje skrubb.

Är detta en komplott från landets elektriker som vill sälja lysrörsarmaturer kke?? :O:P

Osram har iallafall 21W/840 lågenergi som ska ge 1230 lm. Det borde man komma ganska långt med. Det ska ungefär motsvara en 100W klar glöd.

Jag har 23watt osram lågenergi inomhus på väggarna. Lyser på bra!

Men tycker ni det är motsvarande 100W glöd irl? så är inte min erfarenhet iaf och även om det skulle göra det så vill jag ha mer.. att man inte stoppade i 300W var ju bara för värmen men inte kan en 60W lågenergi ge mer värme än en 60W glöd? och 60W är ju alla armaturer godkända för?

Det finns fula plastiga lysrörsarmaturer på Jula för ett par hundralappar.
http://www.jula.se/d-markt-lysrorsarmatur-2x18-w-ip65-128441
http://www.jula.se/d-markt-lysrorsarmatur-2x36-w-ip65-128442
LED är väl ganska nytt ännu och därmed dyrt. Kanske blir det bättre med åren. Det lär finnas LED-lampor dugliga att lysa upp arenor med, men dessa är nog dyra och svåra att få tag på.

Både LED och lysrör är väl känsliga för värme. Gör man dem med hög effekt och stänger in i en trång armatur kanske de blir för varma och därmed får kort livslängd eller i värsta fall börjar brinna.

Erik

Jula har en 30W lågenergilampa som motsvarar 150W glödljus art.nr. 421077 för 99kr.

Det finns 2x58 W lysrörsarmaturer om man kan släppa tanken på E27. Lågenergi är ju bara ett ihopknöcklat lysrör.

Protte

Och använder man rapidstart lysrör lyser dom bra rätt fort även vid kyla.

Precis rätt: "ett ihopknöcklat lysrör". Det är ju bara att ta ett rum där man har lysrör idag och se vad som fordras för att få den ljusstyrka man egentligen behöver. Och då startar vi vid 2x18W som minsta armatur, eller hur? D.v.s. lång erfarenhet visar att vi behöver omkring 36W "lågenergi" för att bli nöjda med allmänbelysningen i ett rum som inte är allför stort.

Pen

PS: Mycket riktigt börjar det komma bättre lampor nu, men då måste man åka till C&O för att få tag i dem. Dagligvaruhandeln envisas fortfarande med sina fjuttiga 7W lampor.

Lågenergilampor är som sagt ihopknycklade lysrör, det inses väl lätt att den ihopknycklingen både bäddar för värmeproblem (Därav begränsad effekt på dem) och dessutom skymmer röret sig självt s.a.s. Ett normalt rakt lysrör är därför effektivare.

För utomhusbruk, kan du ju skaffa keramisk metallhalogen- eller högtrycksnatriumarmaturer. Dessa ger mycket mer ljus per watt än glödlampor och lågenergilampor.

Inomhus finns ju dessutom vanliga 230V halogenlampor att tillgå, dessa ger dubbelt så mycket ljus per watt som den traditionella glödlampan.

När det gäller l.e.d. så har utvecklingen bara börjat, men eftersom själva ljuset genereras på en väldigt liten area i lysdioderna, och de dessutom inte kan "stråla iväg" överskottsvärmen på samma sätt som en glödtråd, och samtidigt inte tål hög värme så blir det problem att kyla bort värmeförlusterna om man trycker ihop dioderna i en traditionell E27-lampglob.

Man får nog föreställa sig att lite mer utspridda ljuskällor i framtiden, tex en OLED tapet...men redan idag kan man ju bygga l.e.d ljuskällor i form av lister, eller "tavlor", bara man petar in tillräckligt många dioder ökar ju antalet lumen ...

PST skrev:
Inomhus finns ju dessutom vanliga 230V halogenlampor att tillgå, dessa ger dubbelt så mycket ljus per watt som den traditionella glödlampan.
.
Brukar det inte heta att en 42W halogen motsvarar 60W glöd?

Aha! nu börjar det likna ngt! :D Nog för att 100spänn per lampa är saftigt..

Är nästan så man tjänar in att byta ut till lysrörsarmatur iaf

sagan1 skrev:
Jula har en 30W lågenergilampa som motsvarar 150W glödljus art.nr. 421077 för 99kr.

Jag har en känsla, bara en känsla trots 30 år av elektronik konstruktion/produktion.
Att klämma in en massa elektronik + att böja lysröret INTE höjer livslängden. En lysrörsarmatur MÅSTE ha längre livslängd och i långa loppet en bättre ekonomi.

Lågenergilampor är förhoppningsvis en parantes i vår upplysta värld.

Protte

Jag har en 50W lågenergilampa liggandes som jag inte använder. Ganska klumpig dock :)

LED-lampor i den styrkan kommer att dröja flera år innan vi köper, så leta inte ihjäl dig.

Är det ute i kallt klimat eller i ett rum du vistas korta stunder någon gång per år är det utan tvekan halogenersättningslampor du ska ha. Billiga och tänder direkt i alla temperaturer. Finns upp till 140W.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.