Byggahus.se
Bytte för en tid sedan elcentral från en modell gammal till modell ny med JFB. När elektrikern var klar och slog på strömmen så verkade allt frid och fröjd, en kort stund... Sen utlöste JFB.

Efter en stunds kollande i papper mm kom elkillen fram till att han "nog" hade kopplat den inkommande nollan fel, han hade kopplat den till nollplinten... Han tog loss den och kopplade den till jordplinten och tyckte att allt skulle vara frid och fröjd... och det verkar det även vara...

Men, jag måste erkänna att det inte kändes helt tryggt med ett "nog" mitt under installationen... Gjorde han rätt i slutändan och är detta ett fel en riktig elektriker normalt råkar ut för?
 
Det är inkommande PEN antar jag? Och uppbrytningen sker innan JfB så låter det rätt (för han har väl tagit bort byglingen mellan jord och nolla?)
 
Hmm...i en central med jordfelsbrytare som matas med 4-ledarsystem ska inkommande PEN ligga på jordskenan, så det är <nog> rätt.
Men det är lite anmärkningsvärt att han slog på utan att fundera en extra gång, om han nu var osäker.
 
Precis som fredrik säger så skall PEN (kallas så om du bara har en blå kabel in i huset och inte en blå och gul/grön) kopplas till den skena/plint som blir din jord i centralen och från jordfelsbrytaren till det som är nollskena/plint i din central.

Du kan få lite ritningar här om du är mer intresserad: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
 
Redigerat:
Gladh skrev:
Precis som fredrik säger så skall PEN (kallas så om du bara har en blå kabel in i huset och inte en blå och gul/grön) kopplas till den skena/plint som blir din jord i centralen och från jordfelsbrytaren till det som är nollskena/plint i din central.

Du kan få lite ritningar här om du är mer intresserad: [länk]
Den kallas PEN om den är gulgrön med blå markering.

//Patrik
 
Han var ju inte osäker innan han slog på, han blev det när det inte funkade :)

Men då ser det ut att vara rätt. Det kom in 3 svarta och en blå och den blåa är nu alltså kopplad till jordplinten som INTE är byglad med nollplinten.

Undrade mest om det var ett misstag som var vanligt att göra, för mig kändes det lite olustigt att elektrikern inte verkade veta hur det skulle vara utan mest chansade, men det var väl bara som det verkade...
 
Patrik_Hed skrev:
Den kallas PEN om den är gulgrön med blå markering.

//Patrik
Där ser man, visste att man inte kan lita på elektriker ;). Min sa att om det bara kom in en blå kabel så var det PEN. Vad kallas den då? Om det bara kommer in en blå? För den är kopplad till jordplinten i min central och det har fungerat ett bra tag.

- M
 
Gladh skrev:
Där ser man, visste att man inte kan lita på elektriker ;). Min sa att om det bara kom in en blå kabel så var det PEN. Vad kallas den då? Om det bara kommer in en blå? För den är kopplad till jordplinten i min central och det har fungerat ett bra tag.

- M
Är den tejpad blå? Ja, jag vet inte, kanske gammal färgstandard eller så var helt enkelt gulgrön tejp slut... Förmodligen är det väl PEN i alla fall. Nu för tiden så är i alla fall PEN gulgrön med blå markering. PE: gulgrön och N: blå.

//Patrik
 
Gladh skrev:
Där ser man, visste att man inte kan lita på elektriker ;). Min sa att om det bara kom in en blå kabel så var det PEN. Vad kallas den då? Om det bara kommer in en blå? För den är kopplad till jordplinten i min central och det har fungerat ett bra tag.

- M
Du kan nog lita på din elektriker, förr fanns kablar som kunde vara tre svarta märkta 1, 2 och 3 och en blå som användes som huvudnolla eller numera PEN. Denna kan man märka med gul/grön tejp.
Idag är det tvärtom, dagen N1XV har gul/grön PEN som märkes blå.



Till qriz så är det ju ett dåligt tecken att han kopplade fel, alla kan visserligen göra fel, men en sådan viktig sak får man inte tveka på.
 
Slugge skrev:
Du kan nog lita på din elektriker, förr fanns kablar som kunde vara tre svarta märkta 1, 2 och 3 och en blå som användes som huvudnolla eller numera PEN. Denna kan man märka med gul/grön tejp.
Idag är det tvärtom, dagen N1XV har gul/grön PEN som märkes blå.
Japp så är det. 3 svarta och 1 blå, kommer ihåg huvudnolla också, så då litar jag på honom... huset har ju inte brunnit ner än :)

- M
 
Mycket illa av elektrikern att inte dubbelkolla och mäta att allt är rätt innan han slog på JFBn.
 
det beror ju åxå på om någon säkring var till...
 
När Hager kom med sin central där det satt en bygling mellan noll och jord (jag var van med Legrand) så höll jag på att bli tokig när jag skulle slå igång den första gången :D

Det tog ett tag att upptäcka byglingen måste jag säga!
 
Glufsglufs skrev:
När Hager kom med sin central där det satt en bygling mellan noll och jord (jag var van med Legrand) så höll jag på att bli tokig när jag skulle slå igång den första gången :D

Det tog ett tag att upptäcka byglingen måste jag säga!
You are not alone...
 
Nä, för man förväntar sig ju att moderna centraler default ska stöda JFB-bestyckning! Å andra sidan är det kanske säkrare att ha denna bygel på plats från fabrik för att undvika en flytande nolla ifall någon inte monterar JFB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.