Kolla pumpen - det är nog det vanligaste felet.
Lite spillvatten kanske är normalt. Jag noterade (också det en Electrolux 2420) att varje gång pumpen stannade för att ta paus så droppade det lite vatten ifrån pumphuset. Tydligen ska det dock inte var mer än att det ska dunsta bort.

På jobbet hade vi en Electrolux där porerna i spolarmarna proppats igen med ris.

Jag lånar tråden också. Har en BOSCH SKT5002 bänkdiskmaskin som fungerade fram till i helgen då den plötsligt la av. Jag har gjort följande:

- rengjort bägge filtren i botten av maskinen.
- fyllt på avkalkningsmedel/salt i den stora behållaren på höger innesida.
- kört maskinen otaliga gånger med kalket/saltet i.
- plockat av ytterhöljet för att se så det inte är vatten på bottenplåten vilket det inte är.
- vattentillförsel fungerar.

Oftast så fylls inte maskinen med vatten i själva diskutrymmet, men det har hänt men då snurrar inte armen runt dock.

Det som händer är att maskinen brummar, in pumpas vatten i maskineriet och den småtömmer ut vattnet i utloppet för att slutligen tömma ut allt vatten när det är dags för tömning. Allt vatten som kommer ut är kallt, det har alltså inte värmts.

Om jag skulle fylla maskinen med varmt vatten genom att hålla nån liter varmt vatten i den så pumpas det ut som varmt vatten så det verkar inte vara stopp på utloppet.

Köpte den begagnad på Blocket för typ 2 månader sen så det känns lite irriterande att den lägger av redan... Nån som har tips?

Jag bifogar två bilder.

http://claeshedberg.se/diskmaskin/bak.jpg
Baksidan av maskinen. Vad är detta för nåt?

http://claeshedberg.se/diskmaskin/hoger.jpg
Vatten kommer in genom slangen upptill i skärmen, in genom den stora tanken, ner till geggemojje-filtret i botten och slutligen ut genom utloppet i nedre högre hörnet på bilden. Jag undrar vad den vita runda saken med svart topp (och vit elkontakt) direk till höger om geggemojje-filtret är? Bredvid denna saken sitter en annan vit sak med flytbrytare. Den har jag testat att pilla på och den fungerar.

Geggemojjefilter = filtret i nederkant i vänsterkant på bilden, rödaktigt svampgrej ser det ut som. Ska enligt googling se ut så om jag förstår det hela rätt.

Har googlat lite och läst att magnetventilen ofta spökar, var finns den på bilderna?

Jag lånar även tråden.Har en UPO D500 ,som inte kommer igång,har kollat luckbrytaren,fungerar,dioderna på panelen lyser,så ström på maskinen finns,men ändå vill den inte starta,vad mer kan man kolla på maskinen?

Har också en Cylinda 1775 där impellern i cirkulationspumpen gick sönder för nått år sen. Gick att köpa löst för ca 300kr, tror jag ringde cylinda direkt som handahåller just den ritning du hänvisar till.

Rent spontant kan ju nu tycka/tänka/tro att det var impellern till cirkulationspumpen som på nåt vänster lyckats lossna på den gamla Electrolux BW 325, som nu f.ö. står ute på balkongen. Den fylldes liksom med vatten, men det var inget drag, de två vingarna (den i botten samt den under överkorgen) rörde sig aldrig. Det samlades bara vatten, för att sedan tömmas. Så utav detta misstänker jag då just impellern till cirkulationspumpen. Det känns logiskt. Tyckte rentav att jag vid tomkörning kunde höra nånting "rassla runt" inne i maskin, av ljudet att döma typ som en plasttärning stort. Nåväl. Skönt om någon kan styrka denna tes, ev. leda mig var jag ska skruva för att komma åt där denna "impeller" ska finnas? F.ö. köpte jag och sambon den här efter att nämnda Electrolux kejkat. Billigt, dock inget kvalitetsmärke som Electrolux. Vore ju suveränt om nån här klippte in med ett helylletips som fixar situationen. Standby.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.