Hej.

Skulle behöva ha lite hjälp med att koppla ihop Spisfläkten med kåpan.

de är en jätte standard kryddhylle spisfläkt

Från spisfläkten har jag

Brun

Blå

Svart, över denna är även en styrning för de olika lägena på fläkten byglad ( tror jag) även en Blå FK bit sitter i hålet också

Jord

från Kåpan har jag

Brun

Blå

Svart

Jord

Antagligen inga svårigheter att få ihop detta men för en oerfaren är det en annan sak.

Tacksam för hjälp! :cool:

Redigerat:
Är lite osäker men det bör ju vara enligt färgstandard:

Jord - Jord (gul/grön)
Fas - Fas (Brun)
Nolla - Nolla (Blå)
Svart - Svart (Normalt FAS färg enligt gällande standard, i detta fall en reglering av hastighet)

Om jag förstått det hela rätt så är svart en styrning av fläkthastigheten.
Någon annan som kan bekräfta detta ? :rolleyes:

Okej men du är inte helt 100%,

har en blå FK bit i styrningen ( svarta FK'n) tilt fläkten isåfall hur ska den byglas?

• fläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har lite svårt att tyda schemat på deras hemsida, tycker det verkar fel färger på fel nummer. Sen om du kopplar enligt bild, så har du ju konstant ström till fläkten...

Redigerat:
Vet inte helt vilken kåpa du har men du skall först mata kåpan och sedan styr kåpan din fläkt.
Fläkten först: Du skall bara använda Jord, N och L på den, den fjärde plinten som kondensatorn (märkt C) är kopplad på skall du inte mata in något på.
Din kåpa: (Antar att det är en Franke/Futurum Alliance kåpa) matning in på Nolla (Blå) och Fas (Brun), sedan får du matning ut till din fläkt igen på den svarta kabeln.

Brukar sitta en klisterlapp som anger om det är svart kabel på kåpan som skall till fläkten.

Din fläkt skall alltså få Nolla (N) från samma blå som kåpan och sin Fas (L) från den svart kabeln.
Och sedan självklart jord.
Franke alliance el-schema PDF

Om jag har greppat detta rätt så ska det alltså kopplas såhär?

och vilka plintar kopplar jag in kondensatorn över?

• kåpafläkt.jpg
nej nej nej ... klabba inte och koppla om mellan fläkten och dess plintar.
Fläkten skall vara kopplade till sina plintar precis som du hade på ditt schema (http://www.ventin.se/pdf/IFK_140_B.pdf se på sida 3) i inlägg #4.
Det enda du skall koppla in på dessa plintar är på jord, L (fas) och N (nolla) vilket skall komma från din kåpa.

Men måste säga att får du inte kläm på detta skulle rekommendera dig att bjuda hem någon "duktig granne" på en öl och få hjälp med detta så slipper du bränna sönder din kåpa eller fläkt.
Billigare med 2-3 öl än att köpa en ny kåpa/fläkt. :)

Sant, fel tänkt av mig.

men hur ska man kunna styra fläkten via kåpan om man bara har en fast fas in?

måste väll ändå använda svarta som någon form av tändtråd från kåpa till fläkt?

en annan sak jag funderar över om du FrittDrag_II har lust att hjälpa mig med.

har en en blå Fk bit sittande i 3 plinten om du förstår hur jag menar enligt bild, vad kan den ha vart till?.

kondensatorn skall alltså byglas över Nolla och den svarta in i fläkten

välldigt grötigt förklarat av mig hoppas du förstår

tack för den hjälp jag har fått hitills!

• Namnlös.jpg
Redigerat:
Brun (Fas) ska in i fläktkåpan som sedan skickar ut styrd fas genom svarta till brun på fläkten.

//Patrik

körde på ditt råd FrittDrag_II, ringde en polare, var inget svårare jobb, men lika bra att någon som inte har virrat upp sig totalt gör jobbet.

Nu slipper jag ha en dimma av Mat os i hela lägenheten!

tack för hjälpen !

mvh

Börje Lundin

Bra att det löste sig ... ofta är det bra med andras ögon på problemet när man villat bort sig :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.