Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej.

Jag har en liten fundering.
Det är så att jag kommer dra ny el till mitt badrum.
Har satt upp central med jordfelsbrytare.
Det jag har tänkt mig är att ha en säkring till golvvärmen och en till belysning och uttag.
Min fundering är... kan jag dra en 4 (eller 5) ledare från centralen och dosa av.
Dvs anv samma neutralledare till 2 faser. Vet att man inte får göra så om man anv samma fas. Då blir ju strömmen den dubbla om jag belastar max på båda särkingarna.Men om jag tar 2 olika faser så kan det väl inte spela någon roll.
I en jämnt belastad 3 fastgrupp så går det ju ingen ström i neutralledaren pga fasförskjutningen.
Vad säger lagen.......? Måste varje enfasgrupp ha en egen neutralledare trots att man anv olika faser.

Tack på förhand.... NoGood.

Det både går och är tillåtet.
Men jag hävdar fortfarande att det inte är en lösning man väljer från början vid planering av elen, utan endast om det är orimligt opraktiskt att dra två separata gruppledningar.
Hur mycket drar golvvärmen? Du borde klara dig med en 10A grupp, men jag vet inte vad en hårtork för fruntimmer drar nu för tiden...

EN 10A räcker, det är så himla hysteriskt om att varje pryl ska ha egen säkring, även om torken drar 2 kW och golvet 400W så är det så korta stunder att säkringen håller.

Med 2 kW i håret är väl risken stor att det går som för M Jacksson.

Protte

kör med en säkring. det räcker.

ok.. tack för svaret.... vet ej riktigt vad golvvärmen kommer dra.... men jag tänkte mest på om det är så att en lampa eller pax-fläkten orsakar en kortslutning så säkringen går så kommer ju det bli bra kallt i rummet om det ligger på samma säkring. och säg att man är bortrest ett par dygn och det är vargaviner....

nogood skrev:
ok.. tack för svaret.... vet ej riktigt vad golvvärmen kommer dra.... men jag tänkte mest på om det är så att en lampa eller pax-fläkten orsakar en kortslutning så säkringen går så kommer ju det bli bra kallt i rummet om det ligger på samma säkring. och säg att man är bortrest ett par dygn och det är vargaviner....
Enligt den info jag fått av flera golvvärmeleverantörer (eldrivna) så är inte slingorna gjorda för att ersätta ett vanligt element, något att tänka på. Sen är det väl ganska normalt att en golvslinga drar 100W/m2.

Glufsglufs skrev:
Enligt den info jag fått av flera golvvärmeleverantörer (eldrivna) så är inte slingorna gjorda för att ersätta ett vanligt element, något att tänka på. Sen är det väl ganska normalt att en golvslinga drar 100W/m2.
Beror inte det på hur tätt slingan är förlagd? Om man bara vill ha så att plattorna inte är iskalla eller om man vill ha jättevarmt etc.

//Patrik

Vad systemet kommer att dra i elförbrukning det beror helt och hållet på om man skaffar ett lågvoltsystem för komfortvärme eller en vanlig högvoltslinga för uppvärmning.
I badrum kan man absolut klara sig med enbart golvvärme för uppvärmning och kostnaden blir ungefär enligt nedan, (lite beroende på fabrikat på slingorna). Och naturligtvis elpriset

Vad kostar en kvadrat golvvärme i drift per år

Det här exemplet har några grundläggande saker:

• Välisolerat hus. Alltså så går golvvärmen uppåt
  • Elpriset inkl alla avgifter är satt till 1,21kr/kWh
  • Förbrukning per kvadratmeter är 80kW/år
Pris för uppvärming/driftskostnaden av 1 kvadratmeter per år är då =

80kW/kvadratmeter/år x elpriset x 1 kvadratmeter =
80 x 1,21 x 1 = 97kr. Avrundat uppåt 100kr.

1 kvadratmeter elektrisk golvvärme kostar alltså ca 100kr per kvadratmeter och år.

Patrik_Hed skrev:
Beror inte det på hur tätt slingan är förlagd? Om man bara vill ha så att plattorna inte är iskalla eller om man vill ha jättevarmt etc.

//Patrik
Om du tex lägger så tätt som fabrikanten rekomenderar så har du ju 100W/m2 men det blir som sagt golvet som blir varmt, ingen av dom fabrikanter jag talat med rekomenderar att det ska ersätta ett element (Thorin & Thorin, Devi och ett par till)

ceres skrev:
Vad systemet kommer att dra i elförbrukning det beror helt och hållet på om man skaffar ett lågvoltsystem för komfortvärme eller en vanlig högvoltslinga för uppvärmning.
I badrum kan man absolut klara sig med enbart golvvärme för uppvärmning och kostnaden blir ungefär enligt nedan, (lite beroende på fabrikat på slingorna). Och naturligtvis elpriset

Vad kostar en kvadrat golvvärme i drift per år

Det här exemplet har några grundläggande saker:

• Välisolerat hus. Alltså så går golvvärmen uppåt
  • Elpriset inkl alla avgifter är satt till 1,21kr/kWh
  • Förbrukning per kvadratmeter är 80kW/år
Pris för uppvärming/driftskostnaden av 1 kvadratmeter per år är då =

80kW/kvadratmeter/år x elpriset x 1 kvadratmeter =
80 x 1,21 x 1 = 97kr. Avrundat uppåt 100kr.

1 kvadratmeter elektrisk golvvärme kostar alltså ca 100kr per kvadratmeter och år.
Vad bygger du det där på och vad har du för fabrikant som dels snackar om komfortvärme för det ordet tar dom fabrikanter jag har haft kontakt med avstånd ifrån samt att ingen av dom rekomenderar att ersätta vanligt element.

I den här länken kan man se hur golvvärme kontra vanliga element värmer men ha i åtanke att ingen säljare än så länge sagt till mig eller mina kollegor att man ska ersätta vanliga element, om det har med uppvärmningspris, ovetenskapen om hur bra isolerade golv folk har eller något annat vet jag inte, bara det att dom inte rekomenderar att byta ut. I en vill som har bra isolerat golv är det nog ett kanonkomlement och även det i förhållande till vad man i regel värmer upp huset med så klart men i en lägenhet är det rent ekonomiskt förkastligt att ersätta till 100% i ett elelr flera utrymmen.

http://www.tycothermal.com/assets/Europe/Swedish/Document/Technical Data/3560/CDE-0696_R2.pdf

Man måste naturligtvis ha någon annan uppvärmningslösning för huset som helhet.
Panna, värmepump eller vad det nu är man vill ha.
Elslingor i golvet är ingen ekonomiskt försvarbar värmekälla, men om alternativet är el element så är det bättre. I och med att man kan sänka rumstemperaturen med någon grad, då värmen kommer från rätt håll.
Om fötterna är varma så känns det varmare
Om el golvvärme drar 100W/m2 så är det lika mycket som rekommenderas att man dimensionerar sina el element med i ett rum.
Att då byta ut vägghängda el element mot golvvärme i badrum är en hyfsat bra ide.
Då klinker lagrar och sprider ut värmen på hela golvet

Om det inte finns alternativ, vill säga.

Vattenburen golvvärme kopplad till befintligt uppvärmningssystem är naturligtvis att föredra

Eluppvärmning rent allmänt är ju ingen ekonomisk hit, med dagens och morgondagens priser
Men i något enstaka rum kan det ju vara okej med elvärme i golvet..........
Eluppvärmda golv bör för övrigt alltid ses som ett komplement.
Såvida man inte bryr sig om kostnaden för uppvärmningen, då är elupvärmda golv det absolut bästa och mest underhållsfria alternativet.

Redigerat:
ceres skrev:
Man måste naturligtvis ha någon annan uppvärmningslösning för huset som helhet.
Panna, värmepump eller vad det nu är man vill ha.
Elslingor i golvet är ingen ekonomiskt försvarbar värmekälla, men om alternativet är el element så är det bättre. I och med att man kan sänka rumstemperaturen med någon grad, då värmen kommer från rätt håll.
Om fötterna är varma så känns det varmare
Om el golvvärme drar 100W/m2 så är det lika mycket som rekommenderas att man dimensionerar sina el element med i ett rum.
Att då byta ut vägghängda el element mot golvvärme i badrum är en hyfsat bra ide.
Då klinker lagrar och sprider ut värmen på hela golvet

Om det inte finns alternativ, vill säga.

Vattenburen golvvärme kopplad till befintligt uppvärmningssystem är naturligtvis att föredra

Eluppvärmning rent allmänt är ju ingen ekonomisk hit, med dagens och morgondagens priser
Men i något enstaka rum kan det ju vara okej med elvärme i golvet..........
Eluppvärmda golv bör för övrigt alltid ses som ett komplement.
Såvida man inte bryr sig om kostnaden för uppvärmningen, då är elupvärmda golv det absolut bästa och mest underhållsfria alternativet.
Precis ungefär så säger fabrikanterna också.

Glufsglufs skrev:
Om du tex lägger så tätt som fabrikanten rekomenderar så har du ju 100W/m2 men det blir som sagt golvet som blir varmt, ingen av dom fabrikanter jag talat med rekomenderar att det ska ersätta ett element (Thorin & Thorin, Devi och ett par till)

va?? klart man ersätter EL-radiatorerna i ett badrum med EL-golvvärme???
Men har man att vattenburet radiator system så är det väl självklart att man inte ersättare det med elgolvvärme.. då annvänder man ju vattengolvvärme...

Akzid skrev:
va?? klart man ersätter EL-radiatorerna i ett badrum med EL-golvvärme???
Men har man att vattenburet radiator system så är det väl självklart att man inte ersättare det med elgolvvärme.. då annvänder man ju vattengolvvärme...
Ja, men jag utgår ifrån dom jobb jag gör och det är till 90% i lägenheter eller så och där är det vattenburet samt dom hus jag pillat i så kan jag inte påminna mig om något förutom nån sommarstuga som haft el-radiatorer, jag har inte vad jag kan minnas snackat med någon fabrikant om golvvärme kontra el-radiator enskilt för en sån utan den enda riktiga info jag har är att golvvärmen inte ersätter radiaotor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.