13 602 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Skarva EKKJ i mark
Jag har en EKKJ 3x2.5+2.5 i mark utan skyddsrör som behöver skarvas ca 0.5 meter. Kabel går till ett apparatskåp som strömförsörjer en fontän via trafo i skåpet. Vad föreslår ni för skarvsats? Det är inte aktuellt att riva upp kabeln och göra om kabeldragningen med skyddsrör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det blir en dyr halvmeter, finns det inte chans att flytta skåpet.
Det kan vara billigare att byta kabel än att skarva efter konstens alla regler.
Skyddsrör eller inte har ingen betydelse för skarven.
Protte
Det kan vara billigare att byta kabel än att skarva efter konstens alla regler.
Skyddsrör eller inte har ingen betydelse för skarven.
Protte
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tyvärr måste jag flytta skåpet och då byter jag ut det också. Jag tror att det finns ekonomi i att skarva kabeln. När jag byggde hus för 10 år sen så skarvade min elektriker EKKJ mellan mätarskåp och husets normcentral med skarvsats med gjutharts eller epoxi i. Det borde inte vara några konstigheter att fixa till det på liknande sätt i mitt fall. Jag ville bara ha hjälp med Enr och lite erfarenheter med vad gäller kvalitet o livslängd på de skarvsatser som finns idag på marknaden.prototypen skrev:
jag såg att jula hade en form av kopplingsdosa för skarvning under jord, det ingick gjutharts att fylla dosan med.
Stämmer bra, här är den: http://www.jula.se/kabeldosa-med-gjutharts-137446electrocuted skrev:
Jag ska kolla på den och se hur stor den är. 4dl gjutharts medföljer så det verkar som det är en stor pjäs.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Man får 11-12 m kabel för samma pengar som en skarv och då har man en skarv som inte är lika tillförlitlig som en hel kabel.
Det är inte jag som bestämmer, valet är ditt.
Protte
Det är inte jag som bestämmer, valet är ditt.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden