Hej

Ursäkta en novis fråga men .....

Vi skall bygga ett hus på en befintlig sommarstuge tomt (dvs sommarstugan skall rivas först), i och med detta finns ju redan ett abonnemang som jag därför vill fortsätta använda. Har kollat med elverket och det är ok att sätta mitt nuvarande elskåp (med automatiserad avläsning av elmätare etc) en stolpe vid sidan om. Det jag nu undrar är hur/vad som krävs sedan (elverket bara hänvisade till min elinstallatör ...).

Min tanke är att köpa en bygg/elcentral hos biltema (Byggcentral 46-038, http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=154090) och koppla på direkt efter elskåpet ... Denna har ju de uttag jag tror mig behöva samt JFB och huvudströmbrytare. Antingen sätter jag bygg/el-centralen på stolpen jämte elskåpet eller så kan jag dra en längre sladd in till en friggebod vi har vid sidan om.

Funkar detta eller måste jag ha en mer permanent lösning dvs ett riktigt central först (typ normcentral) och sedan biltemas bygg/el-central? Förresten om jag behöver en normcentral e.dyl. då kan jag väl lika gärna återanvända mitt gamla "proppskåp"?

mvh

Problemet med den kopplingen skulle vara att de uttag som du kopplar in denna med också skall vara skyddat av en JFB!
Nån typ av liknande undercentral med fast anslutning skulle ju råda bot på det men det kostar då mer än 749:-

Sätt en JFB i mätarskåpet och en CO byggcentral.

Protte

... rätta mig om jag har fel men

Biltema: 1 x 40 A jordfelsbrytare, 30 mA

betyder väl att allt som är kopplat på centralen är JFB'at ...
Behöver jag verkligen JFB'a kabel oxå?

Protte: va tusan är en "CO byggcentral"??

mr.Ola skrev:
Problemet med den kopplingen skulle vara att de uttag som du kopplar in denna med också skall vara skyddat av en JFB!
Nån typ av liknande undercentral med fast anslutning skulle ju råda bot på det men det kostar då mer än 749:-
Han har nog tänkt att fast ansluta byggcentralen.

Frågan är då om tillverkaren av byggcentralen godkänner detta. Sätter TS istället upp ett uttag som ska mata centralen så måste detta uttag skyddas av JFB.

Sorry ... jag är väl bara dum men ..

TS?

Om jag sätter upp eskåpet på en stole, kopplar utmatningen till ett trefas kontakt (som på bilden), drar en skarvkabel (i plats rör) till byggcentralen ... är inte detta tillräckligt?

Menar ni att jag måste ha en JFB inne i elskåpet dvs mellan mätaren och trefas kontakten/skarvkabeln?

IMG_0652-small.jpg

Precis så som ovan har jag löst det. Har ett färdigt fasadskåp på stolpar. På detta är en 3-fashandske kopplad. Från denna drar jag ström till byggcentralen.

I skåpet är en JF-brytare, samt även i byggcentralen.

TS = TrådSkapare (du i detta fall)

Om du löser det som på bilden, snoofy, så måste uttaget på mätarskåpet skyddas av en jordfelsbrytare.

... ok lysande, nu trillade allt ner ;)

TSnoofy ;)

hej vad har du för huvudsäkring just nu?
Har du 16A så räcker en 16A byggcentral som du föreslog men jag skulle köpa istället på jula!
Du behöver en JFB som skyddar uttaget på mätarskåpet!
Ska du bygga på sommaren kan 16A räcka men om du också kommer bygga på vintern så behöver du mer än 16A !

jag jobbar som elektriker!

om du väljer Casca alternativ så sätt den efter ditt mätarskåp för det kostar att låta nätägarn koppla ur och i det ! bättre att göra som jag föreslog absolut det billigaste du kan göra!

Jag står i begrepp att göra ungefär samma sak, också i Göteborg. Har kollat vilka regler som gäller för Göteborg Energi, Härnösand elnät.
Först skulle jag behöva reda ut vad som menas med begreppet Servis.
Sen behöver det redas ut vad jag som fastighetsägare äger och vad nätbolaget äger. Vad jag får (via behörig elektriker) pilla på och vad jag inte får röra
Komponenter som är aktuella i frågeställningen:
Ledning fram till avlämningspunkten, huvudinkapsling (skåpet på bilden) huvudsäkringar, mätare.

Vem äger skåpet på bilden, är det fastighetsägaren? Får jag härja fritt i det och komplettera med jorfelsbrytare och externt trefas vägguttag? (Ok enligt min uppfattning)

Vem äger kabeln fram till skåpet, vem får flytta på den?
Vem äger enheten med huvudsäkringar och vem får pilla? (Jag och jag får pilla)

Vem äger mätare och vem får pilla? (Nätägare och jag får inte pilla)

Så fundering är egentligen hur detta förfarande skall gå till i praktiken.

Hade ni tänkt att flytta på hela skiten spänningssatt. Är det tillåtet, ens möjligt och kanske tom farligt.

Som jag förstått så skall det (by the book) gå till så här:

Behörig elektriker anmäler ändring i anläggningen i speciellt formulär. (Finns på nätleverantörernas hemsida.)
Nätleverantören stänger av strömmen (Elektrikern får väl inte pilla på säkringar i stamnätet.)
Elektrikern kopplar och donar.
Elektrikern anmäler arbetet klart via ny blankett.
Nätleverantörer slår på strömmen igen.

Du få vänta ett bra tag och har betalt såväl elektriker som nätleverantör en duktig slant.

Eller också smyger du bara ut en kväll och flyttar skiten själv. Jag är villrådig i frågan.

Sen var det det där med plomberingar. Det står att behörig elektriker får bryta plomberingar, att det skall anmälas och att nätleveratören återplomberar utan extra kostnad.

Vad jag förstått skall både huvudsäkringar och mätare vara plomberingar.
Här ute på landet skulle det inte fungera. Det har aldrig funnit så värst mycket plomberingar här. Det är tom så att när man ringt om elfel dan innan julafton får man från supporten info om att kolla huvudsäkringen. Men då bryter jag plomberingen säger jag. Det är lugnt sa de till mig. Så det verkar ganska avslappnat.

Men skall man ta den korta vägen (om det går) eller den långa.
Det verkar ju omnämnas båda varianterna i denna tråd.

För min del sitter huvudsäkringar och mätare inte på samma ställe.
Jag skulle i princip kunna flytta på allt intakt och plomberat men det skulle bli en synnerligen bisarr operation. Mysiska håltagningar och friläggningar. Att klippa lite här och där skulle underlätta. Men finns det någon elektriker som jobbar med grejorna spänningssatta?

Du kanske skulle försöka få ett lån på några tusen och göra allt på rätt sätt. Då slipper du allt "strul" och tar du ett lån med samma löptid som du förväntar dig att anläggningen ska fungera, blir kostnaden inte många kronor i månaden.
Och ingen elektriker med vettet i behåll arbetar med spänningsatta grejer, vem vill riskera livet för att någon annan ska tjäna nån tusenlapp????????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.