Jag har en badrumsfläkt som går på 220, det är 2 kablar till den.
Jag har även en strömbrytare som tänder och släcker ljuset i badrummet.
Tanken är att koppla på badrumsfläkten till strömbrytaren för att kunna aktivera belysning och fläkt.
Det som händer är att när jag ansluter kablarna på strömbrytaren på samma anslutningar då lyser lampan när man trycker på strömbrytaren. När man trycker av strömbrytaren då släcks lampan och fläkten går igång. Men detta fungerar altså inte samtidigt.
Det finns inga andra möjligheter mer än dessa 2 kablar som går till strömbrytaren.
Hur ska man få detta att fungera? Byta strömbrytare till en med två brytare? Eller kan man fixa ett relä som får fläkten att gå endast några minuter? Jag vill inte ha fläkten igång hela tiden då det är släkt i badrummet som det ser ut nu.
Bifogar bilder.
Tacksam för svar!
Jag har även en strömbrytare som tänder och släcker ljuset i badrummet.
Tanken är att koppla på badrumsfläkten till strömbrytaren för att kunna aktivera belysning och fläkt.
Det som händer är att när jag ansluter kablarna på strömbrytaren på samma anslutningar då lyser lampan när man trycker på strömbrytaren. När man trycker av strömbrytaren då släcks lampan och fläkten går igång. Men detta fungerar altså inte samtidigt.
Det finns inga andra möjligheter mer än dessa 2 kablar som går till strömbrytaren.
Hur ska man få detta att fungera? Byta strömbrytare till en med två brytare? Eller kan man fixa ett relä som får fläkten att gå endast några minuter? Jag vill inte ha fläkten igång hela tiden då det är släkt i badrummet som det ser ut nu.
Bifogar bilder.
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ja precis!
Jag vill trycka på brytaren och få belysning och fläkt på. Men nu blir det tvärtom, belysning på/ fläkt av o vice versa.
Alternativ om man an koppla någon fördröjlning som stänger av fläkten efter ett tags användande.
Jag vill trycka på brytaren och få belysning och fläkt på. Men nu blir det tvärtom, belysning på/ fläkt av o vice versa.
Alternativ om man an koppla någon fördröjlning som stänger av fläkten efter ett tags användande.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Aja, vad jag kan se/tyda utav bilderna så är
VIT inkommande FAS till brytare
GUL är utgående FAS / tändtråd till belysningsarmatur
Rent teoretiskt då så ska du koppla in FAS (brun, enl standard) till fläkt på stiftet brevid den GULA kabeln.
VIT inkommande FAS till brytare
GUL är utgående FAS / tändtråd till belysningsarmatur
Rent teoretiskt då så ska du koppla in FAS (brun, enl standard) till fläkt på stiftet brevid den GULA kabeln.
fast ibland är det väl så att elektrikerna gärna kör trappströmrytare i brist på annat så och då blir det ju växlande som det beskrivs. isåfall får du köra fläktfasen i samma klämma som lampfasen
Tack för svaret!
Fläkten har bara två anslutningar trådar, precis som en stickkontakt. Går det då att koppla det fel?
Jag skall altså koppla fläktens bruna kabel med den gula? Var skall den blåa kabeln från fläkten kopplas? Kopplar jag den med vit så får jag mitt bekymmer igen.
Kan man mäta sig fram?
Fläkten har bara två anslutningar trådar, precis som en stickkontakt. Går det då att koppla det fel?
Jag skall altså koppla fläktens bruna kabel med den gula? Var skall den blåa kabeln från fläkten kopplas? Kopplar jag den med vit så får jag mitt bekymmer igen.
Kan man mäta sig fram?
OBS! - NEJ, Blå ska inte kopplas med VIT!!
Du ska in med brun kabel från fläkt till samma stift som gul i brytaren. Den blåa kabeln som går till fläkten ska till Nolla, observera att en strömbrytare bryter bara FAS. Du har ingen NOLLA att koppla in dig på via brytaren, sitter förmodligen en kopplingsdosa ovanför brytaren eller liknande.
Brun - FAS (+)
Blå - Nolla (-)
Enkelt förklarat.
Av att bedömma är din elkunskap väldigt låg, är du osäker så rekommenderar jag dig att kontakta / överlåta detta till någon med kunskap, förslagsvis en elektriker.
Du ska in med brun kabel från fläkt till samma stift som gul i brytaren. Den blåa kabeln som går till fläkten ska till Nolla, observera att en strömbrytare bryter bara FAS. Du har ingen NOLLA att koppla in dig på via brytaren, sitter förmodligen en kopplingsdosa ovanför brytaren eller liknande.
Brun - FAS (+)
Blå - Nolla (-)
Enkelt förklarat.
Av att bedömma är din elkunskap väldigt låg, är du osäker så rekommenderar jag dig att kontakta / överlåta detta till någon med kunskap, förslagsvis en elektriker.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Låter som att du har kopplat in fläkten över strömbrytaren. Med brytaren av så blir då fläkten seriekopplad med lampan. Inte så bra. Tänk till, mät vilken ledare som är fas och tändtråd vid brytaren (om nollan går genom brytaren så behöver det kopplas om), bryt strömmen och koppla in rätt, dvs endast om du är 100% säker på att du vet hur du ska koppla.
Det kan vara enklast att koppla in fläkten i kopplingsdosan som ska finnas i närheten.
Det kan vara enklast att koppla in fläkten i kopplingsdosan som ska finnas i närheten.
ring en elektriker.... risken för en liten el-brand ökar om du kopplar fläkten i serie med lampan.
fläkten kommer att fungera som en ledning mm, i värsta fall kommer lindningarna att bli TOK varma.
strömstyrkan i dom små kablarna kommer att bli för hög om man kopplar lampa och fläkt i serie.
Verkar även som att fel kabel är dragen till fläkten.
strömstyrkan i dom små kablarna kommer att bli för hög om man kopplar lampa och fläkt i serie.
Verkar även som att fel kabel är dragen till fläkten.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Va? Nu blir jag lite förvirrad. Varför skulle strömmen ÖKA om den är kopplad i serie med lampan?