Men det var ju just det som var min fundering som jag inte tycker jag fått svar på.
Går det verkligen att göra som de beskriver i tråden?
Ock vad är rätt sätt? Är det som jag beskrev i mitt inlägg (by the book)?

F
Blir det sen fel är dina pengar kastade i sjön. Att få rätt då man kopplat själv å brutit mot lagen kan va svårt om det uppstår en olycka....

Tänk på vad du riskerar............

Det verkar vara något missförstånd någonstans i kedjan.
Jag har aldrig nämnt att jag skulle koppla själv.
Min fråga var egentligen hur man skall gå till väga för att göra rätt.

Det låter på tidigare inlägg som att de flyttar sina elcentraler inkopplade och att de fått ok från nätleverantören att göra så. Det var vad det som var min fundering.

För att göra det på rätt sätt gör du enligt följande: tar kontakt med en behörig installatör och kommer överens om vad som ska göras, han tar sedan kontakt med nätägaren och kommer överens om en dag och tid. Elektrikern kommer i god tid och förbereder det han sk göra och nätägarens folk kommer och gör sin del.
Och vem som äger vad, du äger mätarskåp och ledningar ut ur skåpet huvudsäkringarna är dina och ska inte vara plomberade, nätägaren äger kabel som matar (servis)skåpet och mätaren samt servis säkringarna dom ska vara plomberade eller "inlåsta" . Nätägarens "saker" får bara nätägaren eller nån av nätägaren utsedd pilla med.
Normalt sker kontakten mellan nätägare och elfirman per telefon för att avbrottet ska bli så kort som möjligt, dock ska alla "papper" fyllas i och vara i ordning innan och efter arbetets utförande

Tack!
Det var detta jag misstänkte.
Rakt och tydligt svar.

Gränslandet som jag varit osäker på var huvudsäkringarna.
På flera ställen har de varit plomberade. Och vissa elektriker påstår att dessa
ägs av nätleverantören. Jag anser att ovan givna svar är det korrekta.
Men det verkar råda lite förvirring om just huvudsäkringarna.

MVH

Huvudsäkringen är inte plomberad men kåpan över anslutningarna är plomberad för att du inte ska syssla med olaga kraftavledning (tror brottet heter så). Det är alltid möjlig och lagligt att sätta i mindre säkringar än vad bottenplattan säger för att byggcentralen ska klara sig.

Protte

...oj då ... missta festen ser jag ;)

HBBH, jag pratade ned nätägaren (Kungälvs Energi) och det var ok att skriuva loss mätarskåpet och sätta den på en stolpe. Nästa steg är att stänga av det, skruva in en 3fas kabel som sedan ansluts till byggcentralen.

Energibolaget är helt ok med att kabeln inte är JFB'ad .....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.