på första bilden syns en apparat-dosa där en dimmer skall sitta.
brun är tändkabel och går till spottarna.
de andra två vita går till dosan i andra sidan rummet som syns på bild nr2.
i denna dosa skall sitta en D-trapp brytare (därav kommer det två bruna kablar ytterligare)
Jag får inte rätt med inkopplingen av detta. finns det någon som skulle kunna hjälpa mig?
på bild 3 syns dimmerns inkopplingar och på bild 4 syns D-trapp brytarens.
vart skall kablarna sitta?
brun är tändkabel och går till spottarna.
de andra två vita går till dosan i andra sidan rummet som syns på bild nr2.
i denna dosa skall sitta en D-trapp brytare (därav kommer det två bruna kablar ytterligare)
Jag får inte rätt med inkopplingen av detta. finns det någon som skulle kunna hjälpa mig?
på bild 3 syns dimmerns inkopplingar och på bild 4 syns D-trapp brytarens.
vart skall kablarna sitta?
glömde förresten skriva att kablarna är dragna för 2 år sedan
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På första bilden, du säger att brun där är tändtråd. Om det stämmer, varför?
Ska ena vippan på d-trappen vara trappkopplad med dimmern och den andre ska ensamt tända en lampa?
På bild två, finns det där fas, tändtråd och två mellantrådar?
//Patrik
Ska ena vippan på d-trappen vara trappkopplad med dimmern och den andre ska ensamt tända en lampa?
På bild två, finns det där fas, tändtråd och två mellantrådar?
//Patrik
jag antog att detta var tändtråd eftersom den går upp i takdosan där kablarna till spottarna finns.
på bild nr 2 kommer de två vita direkt från översta dosan på bild nr1 alltså där dimmern skall sitta.
de andra två bruna kommer från den mittre dosan och skall tända och släcka takdosa nr1
på bild nr 2 kommer de två vita direkt från översta dosan på bild nr1 alltså där dimmern skall sitta.
de andra två bruna kommer från den mittre dosan och skall tända och släcka takdosa nr1
Om det är draget för två år sen så ska dom bruna vara fas och dom vita tänd/mellantrådar. Vad har du haft för typ av brytare i dessa dosor tidigare, vad har dom styrt och och vad mer vill du styra då du har dubbeltrapp?
Är det tänkt att det ska sitta uttag i dom undre dosorna? finns det jord och nolla framdraget? har du någon kopplingsdosa i tak eller vägg mellan dessa två ställen?
Är det tänkt att det ska sitta uttag i dom undre dosorna? finns det jord och nolla framdraget? har du någon kopplingsdosa i tak eller vägg mellan dessa två ställen?
Jo, om du tänkt trappkoppla med den dimmern där så blir det svårt att få till det.
Gör en ritning om vad du vill ska tändas från var.
Gör en ritning om vad du vill ska tändas från var.
Klicka här för att svara