En bekant hade köpt nyligen ett hus med ganska mycket renoveringsbehov, var där när han hade en elektriker på besök för att höra om vad som tänkas kunde behöva göras och en del nyinstallation. Alla kablar var omdragna i de gamla plåtrören och jordat utom belysningen i tvättstugan som hade en gammal kabel där isoleringen smulades sänder när man rörde vid den. Den som hade haft huset innan hade dragit massvis med vanliga elsladdar bakom lister och upp och ner genom tak och väggar alltojordat, troligen gjort innan omdragningen av ledningarna i huset som var från slutet av 40-talet. Elektrikerna påpekade att det inte fick vara så utan närmare motivering. Alla lamputtag hade framdragen jord men ojordade kontakter. Elektrikern sa inget om detta men på en direkt fråga menade denne elektriker menade att det gick bra därför om inte lampan behövde jordas, är det inte så att alla uttag måste vara jordade om det för övrigt är jordade uttag i rummet?

Elektrikern ville däremot gärna byta alla strömbrytare för att de såg gamla ut, en hel del gamla svarta original från när huset byggdes blandat med snäppet nyare "vita".

Elektrikern ville också byta ut automatsäkringsanläggningen som förmodligen satts in när ledningarna drogs om, enda motiveringen vara att det inte var nytt. På fråga vad som gjorde det mindre funktionsdugligt pga åldern blev det inget svar. Eftersom alla fasledarna var svarta förmodar jag att det var utbytt före 2002 men efter vi gick med i EU då det blev allmänt introducerat med automatsäkringar och jordfelsbrytare.

Elektrikern menade också att centralen var märklig då han sa att det saknades huvudbrytare. På den gamla lådan med tre huvudsäkringar sitter det tryckknappar för av och på, duger inte dessa? Sen kommer den nya självrapporterande elmätaren där man kan slå av och på, sen jordfelsbrytare som går att slå av. Räcker inte detta?

sege skrev:
Alla kablar var omdragna i de gamla plåtrören och jordat utom belysningen i tvättstugan som hade en gammal kabel där isoleringen smulades sänder när man rörde vid den.
Detta tyder ju tyvärr på att den kabeln inte gick att byta ut. Annars skulle de ju varit bytt samtidigt som alla andra tjärkablar. Så förmodligen blir det jobbigt att byta ut den, kanske måste elektrikern klammra en ny utanpåliggande.

1. Ja. Alla eluttag i samma rum måste vara av samma sort (jordat eller ojordat) (Även lamputtag). En fast ansluten dubbelisolerad armatur behöver dock ej ha jord.

2. Gamla strömbrytare är oftast endast godkända för 6A. Är centralen bytt är det förmodligen 10A säkringar.. kanske därför? Eller om de är trasiga.. Har du redan bytt några brytare till vanliga nya så är det kanske läge att byta alla. Är inte så dyrt.

3. Svårt att säga om din automatsäkringscentral behöver bytas eller ej.. Är det något seriöst märke på automaterna, och den är från 2002 ser jag ingen anledning att byta. Den kanske saknar jordfelsbrytare, och inte har plats över till detta?

4. Huruvida man behöver huvudbrytare i en central som sitter nära mätarsäkringarna har diskuterats här på byggahus förr! Om jag lix ska byta en elcentral så sätter jag alltid huvudbrytare, även om det sitter i en närliggande mätartavla. Men att börja tjafsa om detta i en redan befintlig central är väl lite överkurs.

Redigerat:
Om det sitter en JFB så kan ju den vara värd att kolla över om den funkar. Om den har blivit regelbundet motionerad genom åren eller ej.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Detta tyder ju tyvärr på att den kabeln inte gick att byta ut....
Patrik_Hed skrev:
Om det sitter en JFB ...
1)
Det var nog så, alla källarväggar var reglade och klädda med spånplattor, en del gamla metalldosor satt dolda bakom detta (utan lock), bla den till tvättstugan men den gamla kabeln in till lampan var utanpåliggande.
2)
Det skall nog bytas ut alla strömbrytare till nåt liknande det gamla. Man kan ju tänka sig att gamla bleck har blivit sämre vad gäller kontakt med stigande ålder och oxidering eller nåt åt det hållet, men elektrikern gjorde ingen sådan kontroll.

Att de gamla inte är godkända är en sak men är det i sak något som gör dem olämpliga som strömbrytare på 10A?

När jag själv fick ny självrapporterande mätare (vad man nu skall med det till i lägenhet, en helt onödig kostnad för elkonsumenterna, den gamla Ericsson från 30-talet fungerade utmärkt, den gamla rejäla miljövänliga typen som inte drog nån ström alls när den las ner :-)) sa han som bytte att den nya huvudbrytaren var den som satt på mätaren. Den i det nämnda huset slår till nåt mekaniskt så det smäller till i apparaten nån hundradel sekund efter man slått på. Grejerna sitter i praktiken kloss i kloss.

Den har jordfelsbrytare, skall se till så att det blir tryckt på denna för att friska upp den.

Det där med att vilja byta gamla strömbrytare men inte bry sig ojordade lamputtag verkar lite konstigt, den som vet att kontakten måste bytas och jorden kopplas på när en lampa som skall jordas kopplas in är det inga problem med men vem vet vem som byter lampa i framtiden. Kan det vara så illa att det var ren bekvämlighet, lätt jobb i lagom arbetshöjd att byta strömbrytare och kanske med god avans på strömbrytarna som skall säljas medan lampproppar kräver stege och är besvärligt att stå och skruva och pilla med armarna ovanför huvudet?

Klart jordfelsbrytaren nog måste testas och man kanske skulle tyckt att en isolationsprovning i ett äldre hus med metallrör och tidigare ägare hemmafixartypen, skall nog föreslå det som en vettig åtgärd att betala för när hela anläggningen kommit i dagen från allehanda inbyggnader.

Tycker man att en "hantverkare" verkar lite "konstig" tycker jag att man utan tvekan ska fråga någon annan. Det ÄR olika kvalitet även på "yrkesfolk".

Låter som såna mätare en annan satt upp en gång i tiden ifall det är de jag tänker på ser ut som en storm trooper skalle typ:P.
Knepigt med uttaget och brytarna tycker jag det är ju som sagt ovan krav på ha allt jordat eller ojordat.

elmont skrev:
Tycker man att en "hantverkare" verkar lite "konstig" tycker jag att man utan tvekan ska fråga någon annan. Det ÄR olika kvalitet även på "yrkesfolk".

Givetvis tar man inte första bästa elektriker, personen för denna viktiga uppgift måste väljas med omsorg. Helst skall det vara någon som ser detta med elsäkerhet mer som ett kall än en simpel födkrok. ;-)

När man ändå har elektrikerna på tråden har jag en annan fråga, jag bor i en gammall lägenhet där man någon gång verkar ha dragit upp nya ledningar. I dosan som går upp till centralen finns där en gulgrön jord, en brun, en vit och en svart ledare. Har en känsla av att detta är från före 1970 och kanske den gröngule är dragen senare. Nu har jag bara en enkel volt detektor och när man delade lite på ledarna verkade det vara som den svarta var noll och den bruna och vita faser. Vad kan man göra av detta för en utbyte av gasspis mot en elektrisk, måste man säkra upp till 20A/25A för att driva en spis på en fas?

Kostar det mycket att sätta in ny "anläggning", den som finns är typ original utan jordfelsbrytare? Typ mellan tummen och pekfingret, under 5K, mer än 10K typ?

kanske man kan prata in en jordfelsbrytare hos styrelsen, typ som en allmän säkerhetsåtgärd.

Enklaste sättet att se vad man måste åtgärda om man är osäker är väl att göra en EIO el-test så får man allt dokumenterat plus ett ungefärligt prisförslag, sen kan man ju välja elektriker som man vill.

en st 1fas spis går väl i regel på 20A /25A

patrikjepp skrev:
Ja, och 20A är det som är generellt (har inte sett en uppsäkrad på 25A)

patrikjepp skrev:

Tack!

Såg att Eon hade erbjudande om gasspis på sin sida, billigaste enklaste med elugn kostade närmare 10 tusen sen tillkom installation 2940:- och ev ny slang 750:- och ev bortforsling av den gamla spisen 1100:-. De hade inte en enda modell med gasugn. Här betalar man drygt 1100/ år i fast pris för köksspis-gas i lägenhet (om fastigheten har gemensam värme). Samma pris oavsett familj/lägenhetsstorlek. När man inte lagar så mycket mat och kanske är borta i perioder känns det som en onödig kostnad. Och skall man ha el-ugn måste jag ändå dra ny el och byta central.

Får väl ta tag i detta och släpa hit en elektriker som kan ge ett prisförslag.

Verkar inte som om man kan få 20A hos Eon på deras Småbrukartariff som är billigast, på vad de kallar Normaltariff är nätavgiften flera gånger dyrare redan på 16A och klart dyrare än fast pris på gas. Det enda som verkar vara möjligt om man nu inte skall köra på 16A enfas verkar vara att få föreningen att satsa på 3 fas om det nu får plats mer kablar i rören. Eller se om engelska firmor säljer till Sverige så man kan få en normal gasspis med lite finesser som gasgrill/ugn autotändning etc till hyggligt pris.

O
Kan vara svårt att få föreningen att satsa på 3-fas om det finns gas. Då finns det ingen anledning för föreningen att installera 3-fas.... Men om det ändå är dags för föreningen att dra nya elstigar så kanske... Varför inte köpa en gashäll och en el ugn?

Odjuret skrev:
Kan vara svårt att få föreningen att satsa på 3-fas om det finns gas. Då finns det ingen anledning för föreningen att installera 3-fas.... Men om det ändå är dags för föreningen att dra nya elstigar så kanske... Varför inte köpa en gashäll och en el ugn?
Tror det bara är jag och två till som har gas i min trapp, vet inte hur det ser ut i hela huset men gissar att el överväger. Det är en liten förening på ca ett 40-tal lägenheter vara av många är små och stor andel yngre innehavare. Ekonomiskt lär det inte vara några problem föreningen är närmast i praktiken skuldfri. För ett tag sen kom det en nyinflyttad tjej och frågad om jag hade en propp att bistå med, säkringen till ungen hade gått, visst vad behöver du också visar hon upp en 6A säkring.

Har jag nu fast pris på gasen vill jag ha hela spisen på gas, moderna gasugnar och grillar som de har ute i europa fungerar utmärkt även om en elugn är bättre på att reglera under och över värme, några stor bak och liknade som kräver varmluft blir det inte fråga om i detta hushållet. Även en elugn kräver en ny elcentral, förvisso är det inte långt till spisen så själva dragningen kan inte kosta så mycket.

Troligen får de nog dra nya stammar om det skall bli 3-fas, der ser lite trångt ut i de befintliga, teoretiskt skule det nog gå att få plats med en ledare till i röret men då är det fullt:

famieaacf.jpg
faMIfaAcF

sege skrev:
frågad om jag hade en propp att bistå med, säkringen till ungen hade gått, visst vad behöver du också visar hon upp en 6A säkring.
En sån här??
250px-Schnuller.JPG

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.