Tänkte sno lite ström från ett infällt VU, gå med EKKL från VU, klamra kabel och göra en genomföring till angränsande rum. Där väntar rotdosa för nytt VU.

Känns inte helt lätt att komma in på gamla VU på snyggt sätt. Kan jag fila lite på väggmtrl under uttaget och gå in med EKKL den vägen? Eller måste jag kanske byta till utanpåliggande VU där det finns utgångar redo att fila upp?

Kjell G

Eljos infällda är godkända för utgång med kulo.

Tyvärr inte Eljos - i dagsläget, men går förstås att byta. EKKL är ju ganska styv, är det nåt problem att gå in genom ramen eller behöver man komma i underkant?
Har Eljo stansad utgång också?

Kjell G

Man kan borra snett in i dosan.

Jag tror att det råder lite namnförvirring här. :)

Kabeln du menar är nog EKLK.
Om det är i ett rum så passar EKRK bättre än EKLK (blir snyggare).

Jag säger som "Rrrrr", borra ett hål under vägguttaget snett upp i dosan.

//Patrik

Borra snett blir det.
Kabeln är EKK Light, har en bit över sen tidigare. Nåt problem att använda den? Utseendet spelar ingen roll, det ska vara i klädkammaren utmed golvlist, möe bröte blir det som skymmer :)

Kjell G

Kjell_G skrev:
Borra snett blir det.
Kabeln är EKK Light, har en bit över sen tidigare. Nåt problem att använda den? Utseendet spelar ingen roll, det ska vara i klädkammaren utmed golvlist, möe bröte blir det som skymmer :)

Kjell G
Aha. Nej, EKK light funkar om utseendet inte spelar roll. :)

//Patrik

Rrrrr skrev:
Man kan borra snett in i dosan.
Bara om dosan inte är CE-märkt, men det är den troligen inte.

Glufsglufs skrev:
Bara om dosan inte är CE-märkt, men det är den troligen inte.
CE antar jag, hur gör man dårå?

Kjell G

Kjell_G skrev:
CE antar jag, hur gör man dårå?

Kjell G
Om man ska vara nitisk så får man ju inte göra ändringar på exempelvis en CE-märkt dosa då man gör åverkan osv osv osv, men nu lär ju ingen el-besiktningsman komma och kolla så det är ju inga problem, meningen var inte att ta det på totalallvar alltså.
Du kan lungt borra så du tänkt men akta befintliga rör bara :)

Det där med CE märkning kan ni kasta i soptunnan, det känns ganska irrelevant.
Här kommer några relevanta fakta:
1. Du får byta ut befintliga vägguttag (för jag misstänker att du inte har någon behörighet), INTE komplettera med nya
2. EKKL får man använda MEN det är ganska amatörmässigt och dumt. EKRK (kulo i folkmun) har en extra mantel av metall + en sk biledare som leder bort ström om man nu av misstag sätter t ex morakniven i höljet. EKK = inget skydd alls.
3. Alla, sluta spekulera på forumet, är ni snåla, anlita en bra svart elektriker. Gör det inte själv. Det tar lika lång tid att bli fullt behörig elektriker som att bli läkare, och det är inte utan anledning!
:) ha en bra dag /mvh svartpularn

Katten&Proppen skrev:
Det där med CE märkning kan ni kasta i soptunnan, det känns ganska irrelevant.
Här kommer några relevanta fakta:
1. Du får byta ut befintliga vägguttag (för jag misstänker att du inte har någon behörighet), INTE komplettera med nya
2. EKKL får man använda MEN det är ganska amatörmässigt och dumt. EKRK (kulo i folkmun) har en extra mantel av metall + en sk biledare som leder bort ström om man nu av misstag sätter t ex morakniven i höljet. EKK = inget skydd alls.
3. Alla, sluta spekulera på forumet, är ni snåla, anlita en bra svart elektriker. Gör det inte själv. Det tar lika lång tid att bli fullt behörig elektriker som att bli läkare, och det är inte utan anledning!
:) ha en bra dag /mvh svartpularn

Det där med att kasta CE märkningen skulle du kunna få utveckla och sen skriva ett brev både till elsäkerhetsverket och ett par besiktningsmän jag känner.

CE märkning säger inte mycket om produkten. Det är tillverkaren som sätter märkningen efter att ha följt föreskriven kontrollplan från EU. Och som jag förstått det finns det ingen opartisk kontrollant av dessa produkter, utan allt utförs av tillverkaren.

Har monterat CE märkta produkter som visat sig vara livsfarliga. Och här på forumet har det skrivits om farligt material som varit CE märkt.

EDIT:
Såg detta på wikipedia. Och där står att ett kontrollorgan kontrollerar prylar med högre krav på säkerhet. Och jag kan ju tycka att elmaterial skulle falla inom denna kategori :S
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

CE-märkning för elprylar måste följa lågspänningsdirektivet. Det innebär att produkterna måste testas antingen av beroende testhus eller, om tillverkaren har tillräckliga resurser för det, av tillverkaren själv. Dock är det inte tillverkaren själv som avgör det godtyckligt utan i praktiken måste tillverkaren ha ett certifierat kvalitetssystem som stöder de nödvändiga processerna, och den certifieringen i sin tur görs av ett oberoende testhus.

Man kan alltså flytta den "oberoende kontrollen" från själva produkten till de processer i företaget som ligger bakom produkten, men man slipper aldrig från utomstående kontroll. En tillverkare som missköter sig t ex genom att släppa produkter som inte uppfyller kraven kan mista sin certifiering.

Det viktiga i sammanhanget är att om man gör åverkan på eller använder material på ett annat sätt än tillverkaren anger så tar man (installatören) på sig att analysera den nya användningen eller konfigurationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.