Det finns avancerade JFB med elektronik.
Strömmen till elektroniken tas på ena sidan, och man måste alltså koppla
matningen på den sidan.
T.ex följande, som ska ha matningen på ovansidan:

http://trycksaker.schneider-electric.se/Downloads/multi9/Jordfelsbrytare_REDtest.pdf

"Normala" JFB borde fungera lika bra oavsett riktning, men det kan finnas skäl till att föredra den ena riktningen. Brytstället sitter på JFB's ena sida, och om man kopplar matningen till den sidan så blir ju innanmätet spänningslöst när JFB löser ut.
Om man t.ex skulle råka borra eller spika in i en JFB så är det ju en fördel om innanmätet blir spänningslöst om den lyckas lösa ut.

Jag gissar att de flesta eller alla JFB har brytstället på ovansidan, och att man därför bör mata dem på den sidan om man kan välja fritt. Naturligtvis ska man följa tillverkarens anvisningar, men vilka tillverkare specificerar att man måste mata "normala" JFB på ovansidan?

/Hasse

b_hasse skrev:
Det finns avancerade JFB med elektronik.
Strömmen till elektroniken tas på ena sidan, och man måste alltså koppla
matningen på den sidan.
T.ex följande, som ska ha matningen på ovansidan:

[länk]
Även detta tekniska vidunder verkar acceptera inmatning från valfri sida.
Det vore konstigt annars eftersom det skulle strida mot konstruktionsnorm för JFB.
Tittar man på principschemat verkar det ju som du säger, men texten i tekniska data ger motsatt besked:

"Allmänna tekniska data"
"Inmatning Från ovan eller undersidan."

b_hasse skrev:
"Normala" JFB borde fungera lika bra oavsett riktning, men det kan finnas skäl till att föredra den ena riktningen. Brytstället sitter på JFB's ena sida, och om man kopplar matningen till den sidan så blir ju innanmätet spänningslöst när JFB löser ut.
Om man t.ex skulle råka borra eller spika in i en JFB så är det ju en fördel om innanmätet blir spänningslöst om den lyckas lösa ut.

Jag gissar att de flesta eller alla JFB har brytstället på ovansidan, och att man därför bör mata dem på den sidan om man kan välja fritt. Naturligtvis ska man följa tillverkarens anvisningar, men vilka tillverkare specificerar att man måste mata "normala" JFB på ovansidan?
Följer man de konventioner som har varit rådande under mycket lång tid blir det på det sättet. Finns uttagsmärkning på apparaten ska matningen anslutas på udda tex 1,3,5 och lasten på jämna tex 2,4,6. I fallet JFB kan även N vara markerad men då för att testfunktionen ska få rätt spänning och inte av funktionsskäl.

JFB liknande den i länken blir nog snart vanligare efter den uppmärksammade danska undersökningen med omotionerade mekaniskt felande apparater.

GK100 skrev:
Även detta tekniska vidunder verkar acceptera inmatning från valfri sida.
Det vore konstigt annars eftersom det skulle strida mot konstruktionsnorm för JFB.
Tittar man på principschemat verkar det ju som du säger, men texten i tekniska data ger motsatt besked:

"Allmänna tekniska data"
"Inmatning Från ovan eller undersidan."
Jag tror att de skrivit fel där. Det lilla kopplingsschemat på höljet anger "Line" på ovansidan och "Load" på undersidan. På det svenska principschemat i databladet står det "Nät" på ovansidan och "Last" på undersidan. På övre delen av höljet står det dessutom "Line" med ganska stora bokstäver.

För att klara matning på båda sidor så skulle den bli mycket mer komplicerad,
och dyrare. Det finns ju elektronik i den som alltid ska ha matningsspänning.

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag tror att de skrivit fel där. Det lilla kopplingsschemat på höljet anger "Line" på ovansidan och "Load" på undersidan. På det svenska principschemat i databladet står det "Nät" på ovansidan och "Last" på undersidan. På övre delen av höljet står det dessutom "Line" med ganska stora bokstäver.

För att klara matning på båda sidor så skulle den bli mycket mer komplicerad,
och dyrare. Det finns ju elektronik i den som alltid ska ha matningsspänning.

/Hasse
Ja, det är nog en felskrivning där.
Den tappar troligen en av tre funktioner om man vänder den fel, skydd och självtest funkar men de automatiska återställningsförsöken felar.

Normen kräver att de ska arbeta spänningsoberoende eller ner till Uf > 1.6 x Ub dvs 1.6 x 50 = 80VAC. Detta då oberoende av anslutningssida.
På principschemat är summatrafo och utlösare konventionellt ritade så skyddsfunktionen är oberoende.

Är det någon som använt eller sett en liknande i verkligheten?
Listpriset verkade vara orimligt högt.

Jag hade en arbetskompis som vid ett tillfälle skulle dra igång en anläggning med en Legrand jfb och jag kommer inte ihåg om det var så att den löste hela tiden eller om den vägrade lösa med uttagstestare men hur som helst så var inkommande kopplat på undersidan och när han ändrade till ovansidan så funkade det kanon.

När tror ni att det kommer bli vanligare att installera självåterställande JFB istället för dagens JFB?

På "Arga snickaren" installerade en av NEA-elektrikerna en sådan där värsting JFB.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
När tror ni att det kommer bli vanligare att installera självåterställande JFB istället för dagens JFB?

På "Arga snickaren" installerade en av NEA-elektrikerna en sådan där värsting JFB.

//Patrik
Då de finns som är lika stor som en vanlig JFB så kommer de nog gå åt som smör i solsken!

Fixar dom även det fel som fick den att lösa? eller chansar den att det var falskt alarm

Vad jag har förstått så gör den tre egna testtillslag (eller något sånt) för att se om den löst på grund av ett riktigt jordfel eller på grund av något "struntfel". Är det ett "struntfel" så återställer den sig och låtsas som ingenting har hänt.

Är det ett jordfel i en VVB eller dyl. så ringer den själv upp en service
elektriker på det förprogrammerade telenumret. :rolleyes:
//Patrik

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Då de finns som är lika stor som en vanlig JFB så kommer de nog gå åt som smör i solsken!
Ja, förhoppningsvis.
Undrar vad priset är på en sådan, kostar säkert 3 ggr så mycke som en vanlig JFB.

Kanske ska kolla på Solar.se om de tillhandahåller sådan JFB.

Edit: Finns dem bara som 2 poliga?? Listpriset på Solar för en sådan ligger på runt 5 000 kr. Ganska saftigt.

//Patrik

Redigerat:
Mikael_L
sa3afc skrev:
Ta en titt på den här t.ex. den motionerar sig själv och byglar då förbi sig själv automatiskt! [länk]
Ja det där är ju riiiiiktigt coooolt. :)

GK100 skrev:
Kan du ge ett exempel på en sådan JFB, Bergman?
Det skulle vara mycket intressant att se vad det i så fall skulle bero på.
nej de vet jag tyvärr inte. men jag vet att jag har kopplat in någon sån gammal någon gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.