Eller så vill tillverkarna inte tillhandahålla detta lilla extra tillen rimlig penning, för de har säkert speciella proffsprylar de säljer oerhört mycket dyrare för just den funktionaliteten....

PST skrev:
Att det öht finns ett min värde beror på att man snålat in på konstruktionen så att denna inte fungerar om man inte lastar den med åtminstone min-värdet. Tekniskt sett är det inget som hindrar att man konstruerar drivdon som klarar 0-maxeffekt...
Framförallt så lär man ha nolla framdraget för att se till att triac'en får konstant ström på gate'n under hela återstoden av halvperioden istället för bara en kort triggpuls. Eller finns det numera riktigt lyxiga triacs som klarar sig på riktigt låg triggström trots att de tål hög ström? (Exempelvis tror jag att den gamla klassikern BT139 kräver upp mot 100mA triggström beroende på vilken kvadrant man tittar på).

PST skrev:
Jämför med Triac-dimmer för glödljus, sådana (billiga) brukar inte kunna reglera ner en glödlampa till noll, utan man får ett hopp från släckt till svagt ljus. En konstruktion som klarar att dimra ända till noll kräver komponenter för en handfull kronor till..
Att kunna dimma ned till noll kräver, enligt min erfarenhet, inte fler/dyrare komponenter alls. Däremot kostar det några kronor mer att kunna dimma upp från noll. (D.v.s. om man bara tar en potentiometer med högre maxresistans så kan man dimma ned till i princip släckt, men däremot tänds inte dimmern förrän man är nära min-ljusstyrkan som vanliga dimmers har).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.