Hej,
Jag lurar på att uppgradera från 1*25A till 3*16A huvudsäkring för att kunna köra induktionshällen på fler faser och brassa på lite mer. Har med lite försiktighet ännu inte dragit varken den ensamma 16A-säkringen eller 25A huvudsäkringen, men det är lite av "kan du dämpa hällen så att jag kan köra micron" som gäller vid matlagning.

Fastrådar för matning från undercentralen är framdraget till mätartavlan
Spänning finns på alla tre faser där dom kommer in på mätartavlan, så dom är kopplade i undercentralen. Men två fastrådar är inte skalade utan bara fastklämda.
Fastrådar från mätartalvan är fördraget till vår central i lägenheten
Trådar för tre faser är även draget från centralen i lägenheten och inkopplade i perilexen bakom/under hällen.
Två av tre fastrådar både från mätartavlan och som går till perilexen/hällen är förståss inte inkopplade i centralen utan hänger bara lösa och isolerade.

Elleverantören kan byta från 1-fas till 3-fas mätare utan extra kostnad, men allt annat måste jag bekosta själv.

Det som behöver göras är, om jag fattat allt rätt:
- Skicka in föranmälan till elleverantören
- Koordinera så att jobbet görs samtidigt som mätaren byts
- Byta mätartavla (den måste jag ju även betala) för att få tre säkringshållare och plintar för alla faser
- Skala och ansluta resterande två inkommande fastrådar från undercentralen
- Koppla in resterande två fastrådarna i mätartalvan som går till vår central
- Byta från 1-fas till 3-fas fasskena i centralen (ny 2-radig normcentral med dvärgbrytare och jordfelsbrytare)
- Koppla in resterande två fastrådar i vår central till den nya 3-fasskenan
- Stoppa i en eller två extra dvärgbrytare (beroende på om jag ska köra spishällen på 2 faser 400V eller 3 faser 400V) och då flytta resterande dvärgbrytare ett eller två hack i sidled
- Ansluta ledningarna som går till och är inkopplade i perilexen till de nya dvärgbrytarna
- Ta bort en bygling och ansluta en eller två extra fastrådar under spishällen
- Skicka in slutrapport till elleverantören

Vad anser ni är en rimlig kostnad för material och arbete för detta?

Mikael_L
Först av allt måste du nog fråga om lov hos fastighetsägaren eller styrelsen om det är en BR-förening.

O
Som ovanstående talare säger, kolla först innan du börjar planera något. Ur arbetssynpunkt så lär det väl ta en dag ungefär i arbetstid.

Skriftligt tillstånd från styrelsen har jag redan.

Att en elektriker borde hinna det på en dag tog jag för givet. Det är ju inte mer än 11 kablar att skala och skruva fast...och så byta en fasskena och där är det väl snabbkopplingar på dvärgbrytarna. Sen för att byta mätartavla så kaske man måste borra fyra nya hål för att fästa den om dom gamla inte passar.

Det jag undrar är vad det bör handla om i pengar inkl material att utföra det jag frågade om ovan

Mikael_L
Jag vågar inte sia om tid eller materialpriser, men du får nog snart lite fler svar, skulle jag tro. :)

O
Räkna lite själv... om det tar ca 8h och elektrikern kostar runt 500kr/h blir de4000:- sedan så tillkommer material och det kan vara svårt att sia om... ungefär lika mycket kanske?
Ta in ett par offerter så ser du vad det hamnar på! Jag kan ha helt fel, i mina gissningar.

Det kan vara ganska krångligt att byta mätartavla (försöka få dit kraftbolaget, bara de kan ta sin tid). Även om det kanske går på 8h så skulle jag nog budgetera för lite mer om jag vore du. En mätartavla kostar 2-3k + moms tror jag. Ska du byta elcentral? Finns JFB (isåfall är den 2pol och måste bytas)? Har du ingen JFB så borde du installera en sådan.

Tänk på att en ny 3-fas mätartavla är större än en gammal 1-fas. Det kanske inte går att sätta en ny mätartavla. Bredden är densamma på en ny tavla, men höjden skiljer. Har för mig dom nya är 690 höga.
Beroende på om matningen till din mätartavla ligger paralellt med andra lägenheter så kommer grannarna bli utan el en stund. Då ska dom meddelas detta.
Har du dessutom pensionärer i trappen så sätt hänglås på deras dörrar så dom inte tar sig ut under tiden ni håller på, för då står dom bakom ryggen på er och frågar när strömmen är tillbaka ungefär var femte minut.. Jag vet av egen erfarenhet :(

Senaste bytet jag gjorde kostade runt 12k ink. moms.

Tänk på att allt ska klaffa mellan nätägare, elektriker och dig. Se till att ha nycklar osv till elcentral när elektrikern dyker upp.
Jag föreslår att du tar dit en elektriker som får kolla på om det ens går att byta.

Rrrrr skrev:
Det kan vara ganska krångligt att byta mätartavla (försöka få dit kraftbolaget, bara de kan ta sin tid). Även om det kanske går på 8h så skulle jag nog budgetera för lite mer om jag vore du. En mätartavla kostar 2-3k + moms tror jag. Ska du byta elcentral? Finns JFB (isåfall är den 2pol och måste bytas)? Har du ingen JFB så borde du installera en sådan.
OK, kostar en mätartavla såpass mycket.
Elcentralen är ny och har JFB...men den är säkerligen 2-polig och behöver bytas. Det hade jag inte tänkt på.

Friedrich skrev:
Tänk på att en ny 3-fas mätartavla är större än en gammal 1-fas. Det kanske inte går att sätta en ny mätartavla. Bredden är densamma på en ny tavla, men höjden skiljer. Har för mig dom nya är 690 höga.
Beroende på om matningen till din mätartavla ligger paralellt med andra lägenheter så kommer grannarna bli utan el en stund. Då ska dom meddelas detta.
Har du dessutom pensionärer i trappen så sätt hänglås på deras dörrar så dom inte tar sig ut under tiden ni håller på, för då står dom bakom ryggen på er och frågar när strömmen är tillbaka ungefär var femte minut.. Jag vet av egen erfarenhet :(

Senaste bytet jag gjorde kostade runt 12k ink. moms.

Tänk på att allt ska klaffa mellan nätägare, elektriker och dig. Se till att ha nycklar osv till elcentral när elektrikern dyker upp.
Jag föreslår att du tar dit en elektriker som får kolla på om det ens går att byta.
Jodå - byte är fullt möjligt. Vår mätartavla är lika stor som 4:ornas tavlor som är förberedda för 3 faser och vår sitter längst ut i raden så formatet är inte kritiskt. Det finns gott om plats både på sidan och i höjdledd.
Jag har haft en elektriker ute och tittat och fick ett pris på 8kkr. Ville dock veta om det var rimligt utan att ta ut fler firmor. Den jag hade kontakt med verkade trevlig och har vana av att jobba i huset. Men då jag tyckte det verkade väl dyrt tänkte jag kolla av med den samlade kompetensen här vad som var rimligt pris. Men nu när jag fått veta att en mätartavla kostar såpass mycket så är nog priset rimligt. Först tänkte jag bara på att det inte borde ta en hel dag, men då tänkte jag mest på det praktiska skruvandet som jag inte tycker borde ta mer än max ett par timmar. Men lägger man till tiden för att koordinera med elbolaget och div pappersarbete så är man nog uppe på en hel dag och då är priset säkert rimligt och det är bara att bita ihop.

johfo skrev:
OK, kostar en mätartavla såpass mycket.
Elcentralen är ny och har JFB...men den är säkerligen 2-polig och behöver bytas. Det hade jag inte tänkt på.
Du ser direkt på jordfelsbrytaren om den är bred som två eller fyra säkringar. Om den är bred som två säkringar så är den nästan säkert enfas, om den är bred som fyra säkringar är den med största sannolikhet trefas. Jag vet inte om det förekommer enfashuvudbrytare?

Får du plats i befintlig central om du byter till en två enhetsbredder bredare jordfelsbrytare och också installerar två säkringar till?

Om du behöver byta till en större central och också byta jordfelsbrytare så skulle du kunna återanvända den gamla enfasjordfelsbrytaren genom att låta den mata en specifik enfasgrupp skiljd från resten, om något blir fel så slocknar inte hela lägenheten samtidigt. Fråga elektrikern vad det kostar att få det kopplat så, om det bara rör sig om en halvtimmas extra jobb så tycker jag det är värt kostnaden.

Centralen är tvåradig och i första raden finns plats för två moduler. I andra raden sitter bara ett eluttag, så det finns gott om plats.

Men hmmm...det är ju en inte helt dum idé (även om det inte känns riktigt nödvändigt i en lägenhet), men I så fall skulle kanske kyl och frys kunna få en egen grupp. Men kan man bygga så i en befintlig central, eller måste det vare en separat kapsling?

johfo skrev:
Centralen är tvåradig och i första raden finns plats för två moduler. I andra raden sitter bara ett eluttag, så det finns gott om plats.

Men hmmm...det är ju en inte helt dum idé (även om det inte känns riktigt nödvändigt i en lägenhet), men I så fall skulle kanske kyl och frys kunna få en egen grupp. Men kan man bygga så i en befintlig central, eller måste det vare en separat kapsling?
Finns det redan en separat grupp för kyl/frys så är det inga problem att sätta en egen jfb till dessa. Jag brukar själv göra så på de ställen det går.
Skulle man vara bortrest och får ett fel i övriga anläggningen som löser jfb så är det inte så kul att komma hem och kasta allt man har i kyl/frys. En extra jfb kostar inte många hundralappar, se det som en billig försäkring :)

Friedrich skrev:
Finns det redan en separat grupp för kyl/frys så är det inga problem att sätta en egen jfb till dessa. Jag brukar själv göra så på de ställen det går.
Skulle man vara bortrest och får ett fel i övriga anläggningen som löser jfb så är det inte så kul att komma hem och kasta allt man har i kyl/frys. En extra jfb kostar inte många hundralappar, se det som en billig försäkring :)
Fast enligt lagen om alltings inneboende jävlighet så är det det motsatta som då kommer att hända. Dvs att kylen/frysens jfb kommer att lösa, men det märker du inte, eftersom du har ström i resten av anläggningen. Så du kommer istället en vacker dag att vakna till en stinkande kyl/frys... Nu är det mest av akademiskt intresse idag. Gamla frysar/kylar läckte såpass mycket att de gärna löste ut en jfb själva, de gör de inte idag (eller de senaste decenniet/erna).

Om du tvunget skall sektionera så är ute/inne, en bättre uppdelning än frys/resten. (Antagligen inte aktuellt i en lägenhet.)

Kylar/frysar går dessutom sönder minst var 10år (om man frågar branschen) utan jfb, och det skyddar man sig inte ifrån ändå. Om man tar detta tillsammans med att jfb:er inte heller fungerar särskilt länge och bra utan regelbunden motion (något de aldrig får), så skulle jag tro (utan att orka räkna på det) att 300:- i "försäkring" på jfb är att lägga pengarna fel. Bättre att lägga dem på en bättre fry istället (om du kan hitta någon vill säga).

(Stefan, vars kylskåpstermostat gav sig för en månad sedan. :@ Den nya kostade ungefär som en jfb till så det var ju tur att jag sparat de pengarna... :))

lars_stefan_axelsson skrev:
Fast enligt lagen om alltings inneboende jävlighet så är det det motsatta som då kommer att hända. Dvs att kylen/frysens jfb kommer att lösa, men det märker du inte, eftersom du har ström i resten av anläggningen. Så du kommer istället en vacker dag att vakna till en stinkande kyl/frys... Nu är det mest av akademiskt intresse idag. Gamla frysar/kylar läckte såpass mycket att de gärna löste ut en jfb själva, de gör de inte idag (eller de senaste decenniet/erna).

Om du tvunget skall sektionera så är ute/inne, en bättre uppdelning än frys/resten. (Antagligen inte aktuellt i en lägenhet.)

Kylar/frysar går dessutom sönder minst var 10år (om man frågar branschen) utan jfb, och det skyddar man sig inte ifrån ändå. Om man tar detta tillsammans med att jfb:er inte heller fungerar särskilt länge och bra utan regelbunden motion (något de aldrig får), så skulle jag tro (utan att orka räkna på det) att 300:- i "försäkring" på jfb är att lägga pengarna fel. Bättre att lägga dem på en bättre fry istället (om du kan hitta någon vill säga).

(Stefan, vars kylskåpstermostat gav sig för en månad sedan. :@ Den nya kostade ungefär som en jfb till så det var ju tur att jag sparat de pengarna... :))
Lyser det inte när man öppnar kylen så kanske man ska fundera över varför.. :)
Finns kyl/frys med indikeringslampa på fronten också så man ser om dom har spänning eller inte.
Kan man sektionera en anläggning med olika jfb så tycker jag att man ska det. Känns lite onödigt att stänga kyl/frys om man för ett jordfel i något annat.
Jag ser det som att minimera risken att förstöra mat för en massa pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.