El
Mikael_L: Är det någon annan som råkat ut för problem med JFB i serie? (där dom inte är av selektiv typ). Jag har haft så konstant i ett par år nu, i form av en JFB i byggcentral som föregås av en i centralen. Båda är helt vanliga 30mA. Inga problem av något slag än så länge. När jag stoppade in en skrarvsladd som var trasig och hade en råkortis löste däremot bägge JFB samt bägge
Jocke L: Tack för svar! Trodde att propp var OK eftersom de flesta spottar jag tittat på (tex Cosa Decklight) ansluts så. Får leta vidare efter en utomhusvariant av fjärrströmbrytaren. (JFB finns så det är OK).
GK100: [citat] Ja, om det finns någon tillhörande rörinstallation av lite utbredning. Men den faller ju inte under (el)behörighetskravet enligt tidigare exempel.
Glufsglufs: Kör man ELKOS 4-vägs uttag så följer det med märkning om att det styrs över brytare. Att Dymo inte ska användas har ju sagts för flera år sen men att använda en Brother eller annat fabrikat för klisterremsor kan vara godkänt beroende var lappen sitter.
mycke_nu: Jo, det är ju det första man misstänker. Jag har emellertid vandrat omkring tämligen planlöst och till min förvåning fått kraftiga utslag som sedan visat sig komma från ledningar som jag inte hade en tanke på. Sedan får man ju massor med falsklarm, så helt oproblematiskt är det inte.
Robban66: Det är nån gammal isolering på vinden (inte sågspån), gissar att den inte tillåter fukten att vandra. Skulle det förbättra om jag la på plast mellan glespanel och gips i taket?
Slugge: Jo, håller med elmont, dock lite värre då huvudsäkringen ofta sitter otillgängligt i elrum om man bor i lägenhet. Dessa är på 16 A och kommer alltid lösa vid kortis då det ofta föregås av 10 eller 16 dvärg.
Bo.Siltberg: Uh, du borde blivit orolig om du inte hade hittat skyddsjord...
Kjell_G: [citat] Hm, det första elektrikern gjorde efter inkopplingen var att koka lite vatten:O fast han tyckte det var lite dålig kräm - själv hade han powerboost minsann - hinns knappt med att hämta tepåsen:rolleyes: Kjell G
prototypen: Den klassiska dimmer har triac (en dubbel tyristor), den går inte att stänga av när den väl har triggats, man får vackert vänta tills strömmen blir noll och byterpolaritet (dvs, fungerar bara med växelström). Funktionen är helt enkelt att man väntar en stund i halvperioden, sedan får triacen en strömstöt/triggpuls så den tänder och släpper fram ström. De modernare har en
Slugge: Din fru måste ha missförstått, åk dit med den och byt bara.,. Finns ju garanto om den är ny. Kolla manualen bara så du inte missat nåt. först
elmont: Blöt väggarna och "gegga" på lite putsbruk, det blöta är för att bruket ska "binda" sig med underlaget och inte bli en kaka som ligger utanpå. Sedan putsar du med putsbruk. Krymper inte, sitter bra och är hållfast.
prototypen: Fästet för uttaget är nog standard men kolla djupet med andra uttag. Protte
Hillzide: Ok, tack för alla svar.Ha en fortsatt bra helg allesammans. Hälsningar Erik
Rrrrr: Nog kan du säkert tjäna pengar om elektrikern låter dig hjälpa till med grovjobbet. Fråga om du får montera pottor och dra rör imellan, och att de senare gör klart på löpande timpenning.. I sammanhanget (nybygge en hel villa) är det nog små pengar dock du kan tjäna.
Glufsglufs: [citat] Sorry, det var jag som tänkte fel där, jag var inne på ett annat sytem men ja, du har så rätt så.
andeb: Kanon, idag har jag lärt mig mycket! Mycket trevlig illustration också utav "prototypen" Tack och bock för det...
Enk Projektet: Vill inte vara någon moralkärring, jag hoppas bara att ingen kommer till skada. Det är inte jag som ska bo i era hus.
TLovskog: [citat] Det med nattlampor har jag varit med om 2 gånger. Båda gångerna hade de ett väldigt dåligt lock och med det borta (krockat med gå stol etc) så petade strömförande delar rakt ut i luften. Den ena gången det hände hade vi 6 små barn på besök. Som tur var upptäckte jag det, men det var också bara ren tur. Sedan dess inga j-a nattlampor ... ja nu är ju barnen stora iofs ...
prototypen: Nepp, men startströmmen kan poppa säkringar men det är BARA att prova. Protte
prototypen: Till problem 1 så sök på energimätare och längst till höger så finns det angivet om instrumentet har interface, ett exempel är 76-428-04 Problem 2 sök på hall eller tungelement (t.ex. A1120, A1121 m.fl.)+ vågcell/trådtöjningsgivare men där har jag ingen bra inköpskanal (länge sedan jag höll på med vågceller), elektroniken efter cellen finns hos ELFA. Protte
el_richard: Detta står det på eljo´s hemsida om kopplingsdosor mm. Dossystemet VP-2 bygger på en universaldosa med samma doskropp för apparat- och kopplingsdosorna. Det innebär att samma dosfräs kan användas till båda dosorna. Den invändiga volymen är ordentligt tilltagen vilket ger god plats för apparater och kabel. Schneiders VP2-dosor har flexibla stutsar och en gängad, teleskopisk dosring
Bo.Siltberg: Ja, skärmen i EKKJ används ensam som jord. Isolera den med gul/grön slang eller tejp.
Glufsglufs: Du ska inte ha något av dom länkade, du ska behålla din gammla krok och använda produkt med E nr:18 950 62 (eller 18 950 72 om det är jordat)
Yrrol: Jo det blir ju endel studsar till övers. Och flexrören kanske inte blir såpass skadade så det gör något.. Men men, nu har jag fått svaret att det inte är menat att lyckas smidigt iaf. Och ja, jag brukar se Arga Snickaren, skönt att se andra ha det värre än sig själv men jag förstår de som tillslut blundar när det spårat ur. Hujja.
Patrik_Hed: Ska den dras ensamt någonstans så är ju VP-rör att föredra. Dels för att det går enklare/fortare att installeras, dels blir det snyggare. //Patrik
SCB: Fast LED har väl tagits bort ur IEC 60825-1... eller har de dykt upp igen?