Friedrich skrev:
Finns det redan en separat grupp för kyl/frys så är det inga problem att sätta en egen jfb till dessa. Jag brukar själv göra så på de ställen det går.
Skulle man vara bortrest och får ett fel i övriga anläggningen som löser jfb så är det inte så kul att komma hem och kasta allt man har i kyl/frys. En extra jfb kostar inte många hundralappar, se det som en billig försäkring :)
Jag tycker det är bättre att sätta egen JFB på "riskgrupper".. dvs sånt som brukar lösa ut JFB fast de inte gör nåt ifall den bryter.. typ uttag/belysning ute osv..

8 kkr, helt okej pris.

nyttja ROT avdraget..

lars_stefan_axelsson skrev:
Fast enligt lagen om alltings inneboende jävlighet så är det det motsatta som då kommer att hända. Dvs att kylen/frysens jfb kommer att lösa, men det märker du inte, eftersom du har ström i resten av anläggningen. Så du kommer istället en vacker dag att vakna till en stinkande kyl/frys... Nu är det mest av akademiskt intresse idag. Gamla frysar/kylar läckte såpass mycket att de gärna löste ut en jfb själva, de gör de inte idag (eller de senaste decenniet/erna).
Vad läckte egentligen?

Om du tvunget skall sektionera så är ute/inne, en bättre uppdelning än frys/resten. (Antagligen inte aktuellt i en lägenhet.)
En annan uppdelning är väl att ha typ "diskbänk & co" och badrum på en jordfelsbrytare, och resten (inkl kyl-frys) på en annan brytare.

Kylar/frysar går dessutom sönder minst var 10år (om man frågar branschen) utan jfb, och det skyddar man sig inte ifrån ändå. Om man tar detta tillsammans med att jfb:er inte heller fungerar särskilt länge och bra utan regelbunden motion (något de aldrig får), så skulle jag tro (utan att orka räkna på det) att 300:- i "försäkring" på jfb är att lägga pengarna fel. Bättre att lägga dem på en bättre fry istället (om du kan hitta någon vill säga).
Branschen glömde visst kolla i min stuga, jag tror att kylen är från 60-talet (har sett en snarlik i en annons i en hemma-hus-tidning från 1965 vilket också var årtalet då förra ägaren köpte huset), av färgen på insidan av locket att döma så är nog frysboxen från 70-talet eller möjligen tidigt 80-tal. Jag vet inte om jag vill veta hur mycket ström de här prylarna drar. Dock verkar det vara försumbart mot vad det kostar att hålla pannan igång för att få varmvatten, så kyl+frys lär få vara kvar ett tag till.

P.S. nån som sett en kyl som bara har halvautomatisk avfrostning? :P :D Min är sån, man får trycka på en knapp och då kör den en avfrostningscykel... Lite ball är att den trots sin ålder har så exakt "återstartpunkt", sist jag avfrostade så såg jag hur sista isbiten lossade från frysfacket och bara nån sekund senare så startade kompressorn igen :)

(Stefan, vars kylskåpstermostat gav sig för en månad sedan. :@ Den nya kostade ungefär som en jfb till så det var ju tur att jag sparat de pengarna... :))
Den riktiga snålvarianten på att lösa det problemet är att koppla förbi termostaten och köra kylskåpet via en såndär mekanisk 24-timmars-timer som man köper för några tior. Med lite klurande så kan man få rätt okej temperaturhållning :D Det är absolut ingen höjdare för ens 'riktiga' kyl, men om man har två kylskåp och använder det ena som "skafferi" så är det nog rätt okej... (Ja, förutsatt att timern är specad att tåla kylens ström, kompressorn kanske har för hög startström) (och så får man ju bara lyse i kylen när timern är "på")...

yxis skrev:
Vad läckte egentligen?
Krypströmmar typiskt.

yxis skrev:
En annan uppdelning är väl att ha typ "diskbänk & co" och badrum på en jordfelsbrytare, och resten (inkl kyl-frys) på en annan brytare.
Man kan göra så. Det är inte rätt men man kan göra så. :D Det löser dock inte problemet med bortresande (som är vanligt förekommande). Det löses bäst mha ett villalarm som larmar om strömmen har gått (av vilket skäl det vara må). Om man då har huset på en jfb så får man SMS eller dylikt och kan i lugn och ro ringa grannen för närmare kontroll.

yxis skrev:
Branschen glömde visst kolla i min stuga, jag tror att kylen är från 60-talet (har sett en snarlik i en annons i en hemma-hus-tidning från 1965 vilket också var årtalet då förra ägaren köpte huset), av färgen på insidan av locket att döma så är nog frysboxen från 70-talet eller möjligen tidigt 80-tal. Jag vet inte om jag vill veta hur mycket ström de här prylarna drar. Dock verkar det vara försumbart mot vad det kostar att hålla pannan igång för att få varmvatten, så kyl+frys lär få vara kvar ett tag till.
Ja, då höll de så länge. Det var innan "planned obsolecense". Det gäller bara att hitta vilken grej det är som är underdimensionerad och byta den. Nuförtiden så kräver det dock typiskt kunskaper i elektronik och att ganska mycket måste bytas (samt felsökningstiden som bara den gör att det inte blir värt besväret). Och ja, jag har också en gammal frysbox i källaren, och att räkna hem någon besparing på en ny map att den drar mindre ström tror jag inte ett ögonblick på.

yxis skrev:
Den riktiga snålvarianten på att lösa det problemet är att koppla förbi termostaten och köra kylskåpet via en såndär mekanisk 24-timmars-timer som man köper för några tior. Med lite klurande så kan man få rätt okej temperaturhållning :D Det är absolut ingen höjdare för ens 'riktiga' kyl, men om man har två kylskåp och använder det ena som "skafferi" så är det nog rätt okej... (Ja, förutsatt att timern är specad att tåla kylens ström, kompressorn kanske har för hög startström) (och så får man ju bara lyse i kylen när timern är "på")...
Tro mig, det var plan A. Men jag fick inte ställt in tempen inom rimligt intervall inom rimlig tid så vi flyttade över till kylboxen istället. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.