7 183 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
3fas motor +jordfelsbrytare
Har en 3fas motor Y/D start --kopplad med förlängningskabel 5x2.5 Frågan är fungerar en jordfelsbrytare ?
Eftersom inte nollan används i en motor kommer inte JFB att "mäta " eftersom det inte kommer att finnas någon återkoppling genom JFB RÄTT --ELLER --FEL ?:S
Nyttan av att ha en JFB på en 3fas motor kopplad med förlängningskabel =0
OM man däremot kopplar en liten belastning på varje fas mot nolla t.ex en lampa vid motorn fungerar JFB =man får en återkoppling av nollan genom JFB som kan "mäta" och skydda mot ev. jordfel i förlängningskabeln.
eller har jag fått hjärnsläpp i sommarhettan
pr95
Eftersom inte nollan används i en motor kommer inte JFB att "mäta " eftersom det inte kommer att finnas någon återkoppling genom JFB RÄTT --ELLER --FEL ?:S
Nyttan av att ha en JFB på en 3fas motor kopplad med förlängningskabel =0
OM man däremot kopplar en liten belastning på varje fas mot nolla t.ex en lampa vid motorn fungerar JFB =man får en återkoppling av nollan genom JFB som kan "mäta" och skydda mot ev. jordfel i förlängningskabeln.
eller har jag fått hjärnsläpp i sommarhettan
pr95
Jordfelbrytaren kommer att fungera alldeles utmärkt, den mäter mycket rikigt summan av strömmarna och att det i detta fall råkar vara noll i nollan spelar ingen roll.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag röstar på hjärnsläpp i sommarhettan 
JFB kommer att lösa så fort 30mA kryper iväg nån annan stans.
JFB kommer att lösa så fort 30mA kryper iväg nån annan stans.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Som vi skrivit flera gånger, JFB, Skyddsjord och Nolla har liksom inget samband, det ena kräver inte det andra.
Protte
Protte
Klicka här för att svara