Hej
Idag har jag ett uttag (dubbel 10 A 1,5mm) som varit till torkskåp en gång i tiden men nu vill jag använda det till torktummlare och tvättmaskin.. För att kunna köra båda maskinerna samtidigt måste man dra in en till fastråd så man får en till grupp dit.. Är det OK att lägga ett dubbeluttag med separat matade brunnar? Känns som det hade blivit snyggast för att slippa utanpåliggande osv..

Hur hade ni gjort?
MVH

Nej, det är inte tillåtet.
I såfall blir det dels 400 V i ett uttag som bara tillåter max 250 V, dels om någon börjar pilla i uttaget och bara bryter en fas så kan denne få sig en mindre trevlig överraskning.

//Patrik

Därimot att dosa av matningen och dra ut till två stycken separata vägguttag är okej om kopplingsdosan märks väl.

Vad är det för vägg? Ska TT stå på TM? Är det en gipsvägg så skulle jag borra in en rot-dosa för TM på kanske 500ög och en för TT på typ 1300ög (om dom står på varandra) och sätta ett envägs infällt uttag för varje. Vill du ha uttagen för båda på samma ställe så borra in en rot-dosa direkt bredvid befintlig dosa, sätt två st envägs uttag i kombinationsram.

Har du betongvägg blir det ju genast lite jobbigare.

Rrrrr skrev:
Vad är det för vägg? Ska TT stå på TM? Är det en gipsvägg så skulle jag borra in en rot-dosa för TM på kanske 500ög och en för TT på typ 1300ög (om dom står på varandra) och sätta ett envägs infällt uttag för varje. Vill du ha uttagen för båda på samma ställe så borra in en rot-dosa direkt bredvid befintlig dosa, sätt två st envägs uttag i kombinationsram.

Har du betongvägg blir det ju genast lite jobbigare.

Ahh!! att man inte tänkte på det =)
Droppar bara ner slang från övre dosan som är på 2000 ög. till 2 nya envägs. Tack för den du!
Enda är väll att få in slangen i befintliga dosan utan att karva upp.
MVH

Inga problem. Borra ett 16s hål i befintliga dosan, tryck ner slang till första doshålet nere (är väggen isolerad kan det vara enklare att trycka ner tex en tumstock och sedan fästa slangen i den. (då måste du nog göra lite större hål dock))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.