3 995 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Dimmer - vad betyder effekten?
Sida 1 av 2
Ska montera in 5st 20w spottar, med 105W trafo. När jag letar efter dimmers så ges ett effekt intervall t.ex 40W-315W. Mina spottar ligger inom detta intervall, så långt allt väl, men spelar det annars någon roll hur stort intervallet är? Kan jag lika gärna välja 60W-630W om jag känner för det?
Japp
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Värdena är min respektive max
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du inte byggt färdigt kan du sätta två trafos, t.ex. 2x70W
Iofs blir du ganska nära gränsen på den ena ändå.
Iofs blir du ganska nära gränsen på den ena ändå.
Redigerat:
Denna kanske:kalubah skrev:
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV&gq=trfo%20halogen#item=56-296-54;
Nej den var nog för stor. Sorry.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Om den är på 40 - 315W, innebär inte det att den lägsta inställningen i ditt fall motsvarar hälften av fullt ös?
Spottarnas avstånd och spridning påverkar men ett minimum på 40W är kanske mer än du vill ha en sömnig måndagsmorgon.
Spottarnas avstånd och spridning påverkar men ett minimum på 40W är kanske mer än du vill ha en sömnig måndagsmorgon.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 630 inlägg
Nja, att trafon har en minimieffekt betyder att belastningen, dvs det motstånd som trafon ser, minst måste uppgå till motsvarande 40W. Trafon går sedan att dimma ned så att spottarna lyser med kanske 1W effekt.
Att det öht finns ett min värde beror på att man snålat in på konstruktionen så att denna inte fungerar om man inte lastar den med åtminstone min-värdet. Tekniskt sett är det inget som hindrar att man konstruerar drivdon som klarar 0-maxeffekt...
Jämför med Triac-dimmer för glödljus, sådana (billiga) brukar inte kunna reglera ner en glödlampa till noll, utan man får ett hopp från släckt till svagt ljus. En konstruktion som klarar att dimra ända till noll kräver komponenter för en handfull kronor till..
Jämför med Triac-dimmer för glödljus, sådana (billiga) brukar inte kunna reglera ner en glödlampa till noll, utan man får ett hopp från släckt till svagt ljus. En konstruktion som klarar att dimra ända till noll kräver komponenter för en handfull kronor till..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vilket konsumenter tydligen inte vill betala för?