Ska montera in 5st 20w spottar, med 105W trafo. När jag letar efter dimmers så ges ett effekt intervall t.ex 40W-315W. Mina spottar ligger inom detta intervall, så långt allt väl, men spelar det annars någon roll hur stort intervallet är? Kan jag lika gärna välja 60W-630W om jag känner för det?

Japp

Värdena är min respektive max

Ok, tack.

Är det bara jag som tycker att 100 W belastning är på gränsen på en 105 W trafo. För visso under maxspecen men jag hade nog viljat ha lite mer marginal. Är jag fel ute?

Alfredo skrev:
Är det bara jag som tycker att 100 W belastning är på gränsen på en 105 W trafo. För visso under maxspecen men jag hade nog viljat ha lite mer marginal. Är jag fel ute?

Nej du är nog inte helt fel ute, Trafon blir varmare och kommer att slitas ut snabbare om den måste jobba runt max.

Aj då, 105W är det högsta jag har sett för montage i apparat/kopplingsdosa. Har någon sett något annat?

Om du inte byggt färdigt kan du sätta två trafos, t.ex. 2x70W

Iofs blir du ganska nära gränsen på den ena ändå.

Redigerat:
Jag har inte byggt än, men menar du att 2 mindre trafos skulle få plats i samma dosa?

Strunt samma, jag har bestämt mig för att köra 4st spottar.

Om den är på 40 - 315W, innebär inte det att den lägsta inställningen i ditt fall motsvarar hälften av fullt ös?
Spottarnas avstånd och spridning påverkar men ett minimum på 40W är kanske mer än du vill ha en sömnig måndagsmorgon.

Nja, att trafon har en minimieffekt betyder att belastningen, dvs det motstånd som trafon ser, minst måste uppgå till motsvarande 40W. Trafon går sedan att dimma ned så att spottarna lyser med kanske 1W effekt.

Att det öht finns ett min värde beror på att man snålat in på konstruktionen så att denna inte fungerar om man inte lastar den med åtminstone min-värdet. Tekniskt sett är det inget som hindrar att man konstruerar drivdon som klarar 0-maxeffekt...

Jämför med Triac-dimmer för glödljus, sådana (billiga) brukar inte kunna reglera ner en glödlampa till noll, utan man får ett hopp från släckt till svagt ljus. En konstruktion som klarar att dimra ända till noll kräver komponenter för en handfull kronor till..

Vilket konsumenter tydligen inte vill betala för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.