2 743 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Dränkpump
Hur kopplar man bäst in en liten dränkpump elektriskt?
Min pump har 10m gummikabel med pågjuten propp. Sedan finns det ett gult skyddsrör framdraget till brunnen. Ser iallafall två alternativ:
- klipp kontakten, dra igenom kabeln genom röret, på med ny propp och koppla in i ledigt uttag (kabeln räcker nog in i garaget).
- installera ett nytt vägguttag i(?) brunnen nära locket, koppla in pumpen där.
- ?
Hur brukar man göra?
/d
Min pump har 10m gummikabel med pågjuten propp. Sedan finns det ett gult skyddsrör framdraget till brunnen. Ser iallafall två alternativ:
- klipp kontakten, dra igenom kabeln genom röret, på med ny propp och koppla in i ledigt uttag (kabeln räcker nog in i garaget).
- installera ett nytt vägguttag i(?) brunnen nära locket, koppla in pumpen där.
- ?
Hur brukar man göra?
/d
Är det något provisorium skulle det funka med ett uttag (skarvsladd) i brunnen, annars brukar jag sätta lättmetalldosa som skarv i brunnen och dra eklk därifrån och in.
Det går ju även att dra in gummi kabel ända in men tror inte alla är godkänd att förlägga i rör?
Det går ju även att dra in gummi kabel ända in men tror inte alla är godkänd att förlägga i rör?
Det får bli plastdosor med hartz i fortsättningen.. Eller har du något bra tips på plastdosor som håller tätt i ett antal år?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Får du inte stickproppen igenom röret då? Antar att det är den "vanliga" 50mm-röret. Med reservation för att gummikabel ev inte får dras i markrör permanent, men tillfälligt (under sommaren) torde vara ok.
Räcker sladden så är det ju enklast att göra alternativ 1, inget fel på det heller.
Som svar på hur brukar man göra håller jag med föregående talare, man brukar ha en dosa i eller i närheten av brunnen.
Som svar på hur brukar man göra håller jag med föregående talare, man brukar ha en dosa i eller i närheten av brunnen.
Strålande!
Installationen ska bli permanent. Dosa i plast verkar alltså vara huvudalternativet.
Har testat att få igenom proppen och det går men det är knappt, tror dock att det blir problem när röret böjer. Ska kolla specifikationen på pumpen (en Flygt) en gång till om nu inte grävarna slängde den...
Installationen ska bli permanent. Dosa i plast verkar alltså vara huvudalternativet.
Har testat att få igenom proppen och det går men det är knappt, tror dock att det blir problem när röret böjer. Ska kolla specifikationen på pumpen (en Flygt) en gång till om nu inte grävarna slängde den...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om gummikabeln från pumpen tål att ligga konstant i vatten vore det väl skräp om den skulle ta skada av att ligga i ett skyddsrör i mark. Denna gummikabel torde vara mer vattentät än en EKKJ.
Protte
Protte
Vissa gummikablar får förläggas i mark med skyddsrör http://www.nexans.com/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219036/LINEAX_H07RN_F_450_750_V.html#top
Klicka här för att svara