Nu när vi drar om elen sätter vi samtidigt in ett KNX system och nu har jag fått besked av chefen att vi behöver ett sekundärt KNX styrt VU jämte ett existerande VU. Det blir med andra ord två dubbeluttag med ungefär 2 meters mellanrum, ett av uttagen (vänster) i varje VU kommer vara direktkopplat medans det andra (höger) ska kunna styras via KNX.

Eftersom jag förutsåg sådana här problem redan i planeringsstadiet (jag har ändå känt chefen - läs frugan - en del år) har jag överdimensionerat flexen för att vid behov kunna dra genom fler ledare än nödvändigt. Så det enda jag egentligen bör behöva göra är att fräsa upp väggen, dra ~2 meter flex och in med lite ny kabel hela vägen.

Till problemet; kan jag dra igenom f.ex. två orange ledare i samma rör och låta den ena gå till VU1 medans den andra fortsätter till VU2? De sitter på samma gruppsäkring med en aktor emellan. Totalt sett blir det då 5 FK som ska igenom vilket inte är något problem platsmässigt, problemet jag förutser är att man plötsligt har två "tändtrådar" med samma färg. Givetvis kan jag springa ut och handla in en rulle vit FK men eftersom jag har några hundra meter orange kvar så... ;)

Sidofråga: vad gäller användning av brun FK? Den anses ju vara obruten, men är det någon regel som säger att den måste vara obruten? Dvs. ej komma ifrån en aktor i KNX skåpet? (Min elektriker har aldrig dragit bussystem tidigare så hade inga bra svar att komma med - och min egen kompetans kommer från det stora utland så vet ej hur det egentligen ser ut i Sverige).

Det finns bara en färg som är "helig" och det är gul/grön "halvhelig" är den blå, dom övriga får du använda som du vill. Att man oftast använder vissa färger för vissa funktioner är enbart för att få ett mer överskådlig system. Så dra dom färger du behöver.

Så det är inte helt regelvidrigt att ha två ledare med samma färg i samma rör? Var egentligen det jag undrade över i min något utdragna text :)

Nej, ev kan det bli förvirrande, särskilt för hempularna :)

Helt OK att ha två tändtrådar med samma färg, och en elektriker har inga problem att reda ut detta heller.

Tack :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.