1 267 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Vilken nivå?
Jag ska bygga ut hallen och kommer bland annat sätta upp en ny yttervägg, som blir stående 45x145 och sedan liggande 45x45 på insidan.
Elektrikern kommer efter sommaren och drar el i väggen, men jag glömde fråga i vilken "nivå" han ska dra det i. Är det i 145
rna eller precis bakom 45
rna?
Tror ni han kommer åt om jag isolerar mellan 145
rna och sätter upp de liggande 45x45?
Elektrikern kommer efter sommaren och drar el i väggen, men jag glömde fråga i vilken "nivå" han ska dra det i. Är det i 145
Tror ni han kommer åt om jag isolerar mellan 145
Härligt, tack för snabbt svar!
Ok, då gör jag så. Snabb fråga bara, förvisso offtopic men ni kanske vet. Danne skriver plasta på 145
rna, men plasten lägger jag väl på 45x45, precis innan spån+gips?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Där jag har sett så brukar det isoleras och plastas och sedan spikas fast 45x45 där vi kan dra el.
//Patrik
//Patrik
Tack, jag hittade precis svar på traguiden.se också som säger samma sak som Patrik och Danne:
Genom att ångspärren kan placeras en bit in i värmeisoleringsskiktet på det vertikalt bärande träregelverket – indragen cirka 50 mm i väggkonstruktionen – kan installationer som eldosor och elrör läggas i det inre isoleringsskiktet mellan de horisontella träreglarna, vilket gör att man inte behöver passera genom eller skada ångspärren.
Genom att ångspärren kan placeras en bit in i värmeisoleringsskiktet på det vertikalt bärande träregelverket – indragen cirka 50 mm i väggkonstruktionen – kan installationer som eldosor och elrör läggas i det inre isoleringsskiktet mellan de horisontella träreglarna, vilket gör att man inte behöver passera genom eller skada ångspärren.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Lycka till med projektet!
//Patrik
//Patrik
Tack!
Klicka här för att svara