5 161 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
kabelrör för markläggning
Jag har kollat runt lite på nätet och har nog hittat vad jag ska ha för kabelrör.
En PEM-slang vad det nu innebär, det finns också PEH-slang men varför är inte dessa godkända? För mjuka?
En PEM-slang 32 borde räcka gott för 2st EKLK-kablar.
Så till frågan:
Behöver ta ett hål i ytterväggen på garaget hos brorsan.
Vilken maskin är bäst att ta hålet med och vad bör man tänka på för att få hålet tätt, och rörläggningen helt godkänd?
Har ju använt kabelrör som redan är färdigdragna in i källare m.m men har aldrig gjort jobbet själv.
En PEM-slang vad det nu innebär, det finns också PEH-slang men varför är inte dessa godkända? För mjuka?
En PEM-slang 32 borde räcka gott för 2st EKLK-kablar.
Så till frågan:
Behöver ta ett hål i ytterväggen på garaget hos brorsan.
Vilken maskin är bäst att ta hålet med och vad bör man tänka på för att få hålet tätt, och rörläggningen helt godkänd?
Har ju använt kabelrör som redan är färdigdragna in i källare m.m men har aldrig gjort jobbet själv.
Det beror också på vilken sträcka det handlar om? Och när du ändå lägger kanalisation se till att det finns utrymme för mer än det du behöver för stunden.
Vad är det för material i väggen hos din bror?
Vad är det för material i väggen hos din bror?
Det är betong. Glömde nämna det.
Den ytterväggen i garaget utgör en del av grunden och ligger delvis under marknivå.
Han behöver bara en kabel ut än så länge men vill han en dag ha mer finns det plats för en till och då kan man ju dra ut en 3fasmatning så finns det gott med kräm ut i trädgården.
Röret kommer att bli knappt 30m, kabeln omkring 35m så det blir en 3G2,5.
Den ytterväggen i garaget utgör en del av grunden och ligger delvis under marknivå.
Han behöver bara en kabel ut än så länge men vill han en dag ha mer finns det plats för en till och då kan man ju dra ut en 3fasmatning så finns det gott med kräm ut i trädgården.
Röret kommer att bli knappt 30m, kabeln omkring 35m så det blir en 3G2,5.
30 meter ska du väl orka dra igenom utan krusiduller, men var beredd att såpa in kabeln, eller satsa på lågfriktionsslang.
Håltagning med kärnborr om det hålet blir långt (> 10-15 cm) annars en större HILTI och ett schsst borr. Har själv använt 52 mm borr till 32-40 slang med gott resultat.
Täta med fogskum.
Håltagning med kärnborr om det hålet blir långt (> 10-15 cm) annars en större HILTI och ett schsst borr. Har själv använt 52 mm borr till 32-40 slang med gott resultat.
Täta med fogskum.
30m tror inte jag är något som helst problem, 2st lätta böjar och två karlar som drar och skjuter på i varsin ände så ska det nog gå bra 
Men fogskum (jag har inte full koll på material och namn) är väl det däringa gula som som tätar riktigt bra och som lätt går att skära bort nästa gång man vill dra en kabel?
Kan jag täta både runt röret och i röret med fogskum?
Men fogskum (jag har inte full koll på material och namn) är väl det däringa gula som som tätar riktigt bra och som lätt går att skära bort nästa gång man vill dra en kabel?
Kan jag täta både runt röret och i röret med fogskum?
Om fukt tränger in i röret vill jag inte att det ska rinna in eller på nåt sätt hamna i garaget.
Tanken var först att sluta med röret i backen invid boden men jag tror att jag ska försöka komma in med röret in i boden och in i garaget.
Tanken var först att sluta med röret i backen invid boden men jag tror att jag ska försöka komma in med röret in i boden och in i garaget.
Klicka här för att svara