Belysning
Rogge55: Nu är allt fixat och det lyser. Skaffade en annan dimmer. Biltemas var inget att ha. Tack för all hjälp.
enoch85: Väcker en gammal tråd till liv. Jag fick min 50 meters ledlist levererad igår och funderar lite på hur jag ska göra... Det är en permanent installation är det tänkt, och den ska gå runt huset upp i på kortsidorna. Bor i stenhus med putsad fasad så inget vidare att fästa i. Möjligtvis plåten, men vet inte... Hur gick det tillslut med detta? @sulfobus Du verkar kunnig?
bergquist: Vi är precis klara med vår nya carport på 7*6.5 meter och ska nu få in belysning, laddare och kontraktet. Min bättre hälft vill inte ha ljusarmaturer, har därför varit inne på att köra en typ av strålkastare med rörelser men har nu börjat fundera på en mer anonym lösning som ledstrips liggande i en aluprofil. Försökt hitta bilder men svårt, tänkte därför be om hjälp och se
Seikli: Absolut, vid längre jobb osv är ledslingor överlägsna, men för kortare jobb anser jag ledslingorna otympliga att hantera rulla ut och rulla in och förvara. Och upplever också att det ofta börjar glappa om man lämnar dem på golvet och folk kliver på dem :)
Bo.Siltberg: [citat] Nej den ska under inga omständigheter skyddsjordas, dvs anslutas till skyddsjord, i isolerade rum med ojordade uttag. Den ska dock ha en skyddsjordad stickpropp.
Demmpa: Jag hade troligen bytt till E27 sockel, större utbud av lampor.
olskar: Vad kan det här vara för modell? [bild] [bild] [bild]
AXS: [citat] Det finns större risker än denna sålänge inte barn har tillgång till den.
pacman42: Annars så kan jag rekommendera att gå över till LED-rör eller helt byta till LED-armaturer istället. Jag ångrar inte att jag bytte i tvättstuga och förråd.
Bitterhetsakademin: [citat] Tror mer på teorin att problemen började då folk gick över till femuddiga stjärnor, pentagram. The number of the beast osv.
larbor: Skulle det vara en strömspik så borde väl fler lampor bli drabbade, alla är ihopkopplade i samma punkt, stryrs med astrour i en plejd
Antonsalminenaaa: [citat] Nu har jag köpt Shelly, driver och list. På drivern står det "min 80% load". Vid låg neddimning flimmrar det en del men inget flimmer på högre effekt. Kan man sätta något motstånd för att komma till bukt med det? Jag kommer inte ha nytta av att köra på max ljusstyrka ändå utan vill snarare åt de lägre ljuflödena.
useless: [citat] Vad är det man inte får? Lågspänning är det vi har i vägguttaget och det finns inget förbud mot att reparera eller modifiera stickproppsanlutna prylar.
snaggletooth: I SS4241405 hittar du svaret.
Månstråle: Fredrik R, det funkade att byta ut den adapter som tydligen skadats med en splitter ny! Nu fladdrar slingan inte längre, tack för hjälpen!
Bo.Siltberg: Jaså det ordet lagbrott du reagerade på, jag ber om ursäkt. Det är ett föreskriftskrav vilket i folkmun är ganska nära lagen. Men vad jag förstår är det väldigt lite regler som en åklagare kan väcka åtal mot.
Pernilla Bengtsson3: [citat] Fantastiskt fint! Jag kommer satsa på likadana :) Får hoppas denna nyans håller så man kan utöka med fler till gården framöver.
hempularen: Du kan ju iofs ha en fast förlagd utanpåliggande installationskabel. Observera att en mjuk lampsladd får inte förläggas fast. men en väl klamrad (styv) installationskabel behöver inte dragavlastas. Men den får heller inte anslutas mha. en kontakt, den skall anslutas fast till elnätet. Sedan är jag tveksam om klamring in i en filt kan räknas som fast förläggning, den skall sitta fast
Zoozaa: Det här är bästa lösningen, ser det här rätt ut? Vill dubbelkolla och vara säker. Tack för svar🙏
Supermandus: [citat] Hej! Gammal tråd men fick du till det? Har samma problem och vet som sagt inte: Ska lampan vara tänd/släckt när man börjar ställa in? Ska dimmervredet stå i något särskilt läge? Har hållt in ”5-sek-knappen” i en halvminut utan att någon lampjävel blinkar till..
Müssli: Ofta brukar 60 cm ut från vägg bli bra. Då skuggar de inte på bänken och kan lysa bra in i överskåpen om man vill. Kolla bara så luckorna inte tar i som BrigitS skriver.
Bo.Siltberg: [citat] En inverter är avsedd för några få enskilda förbrukare, dvs du ska använda en skarvsladd med grenuttag där du pluggar i det du vill driva. Drivet av ett batteri så är du ju kraftigt begränsad till vad du kan plugga i. Du ska inte försöka bygga upp en fast installation för det ger helt fel signaler. Den installationen ska i så fall utförs som en riktig installation med
J-banan: [citat] Om det är fler som slutat funka är det sannolikt att det är trafo som lagt av