Jag har en lampa från by rydens som jag köpt begagnad. Från lampan kommer en jordad sladd där den jordade ledarna är märk och de andra två är omärkta. Hur kopplar jag den till en jordad lampkontakt?

• Oisolerad sladd med tre ledare, varav en är märkt med gul och grön tejp, hålls i handen för att anslutas till en jordad lampkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jord till jord är det enda viktiga.
Hur dom två andra hamnar spelar ingen roll.

• Gilla
Jannica Pihl och 11 till
  • Laddar…
Jord på jord är viktigast, det andra kvittar. Se det dom en vanlig stickpropp på typ dammsugaren - det spelar ingen roll vilken pigg som hamnar i vilket hål i vägguttaget.

• Gilla
Drektor och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Lampan känner inte skillnad på nolla och fas... Har du tänkt på att du kan vända kontakter åt vilket håll som helst i vägguttag?

• Gilla
5605 och 2 till
  • Laddar…
A AndreasMartinsson skrev:
Jag har en lampa från by rydens som jag köpt begagnad. Från lampan kommer en jordad sladd där den jordade ledarna är märk och de andra två är omärkta. Hur kopplar jag den till en jordad lampkontakt?
Strömmen går i koppartrådarna. Vilken kulör plasten utanpå har spelar ingen som helst roll.

• Gilla
Rönnbäret
  • Laddar…
kopla inte om du inte vet vilket som är jord de båda andra spelar ingen roll vilken som är vilken. om det inte likström som
i bilen och är led där betyder något.

• Gilla
Morgen
  • Laddar…
Som flera andra sagt: spelar ingen roll iom att kontakten i väggen iaf kan vändas hur som helst. Nu tänker jag bli lite besserwisser och berätta att just detta är en säkerhetsmässig försämring jmf med de feta (och rätt fula) jordade kontakterna i Storbritannien där kontakten bara kan sättas på ett sätt. Och så har de plats för en lokal säkring i kontakten vilket faktiskt inte är så himla dumt....

• Brittisk jordad kontakt med tre pinnar och säkring, svart plast, jämförs med andra kontakter i ett inlägg om säkerhet och användarvänlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har för mig att säkringen i pluggen hänger samman med hur de gör sina elinstallationer i form av en ring i huset. Ringmatningen har en säkring, sedan sker avsäkringen för "grupperna" i själva pluggen.

• Gilla
DrDengrot
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har för mig att säkringen i pluggen hänger samman med hur de gör sina elinstallationer i form av en ring i huset. Ringmatningen har en säkring, sedan sker avsäkringen för "grupperna" i själva pluggen.
Precis. Eftersom uttagen kan matas från två håll behövs separata säkringar i uttagen eller stickpropparna. I Sverige tillför en säkring i stickproppen ingenting.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Stämmer och den centrala säkringen är stor. Men dom hänger ju avloppsrören på utsidan också så.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Läste ett litet ironiskt inlägg på X, engelsmannen som gjorde inlägget menade att dessa kontakter var det enda som UK nu kunde vara stolta över...

B Björne57 skrev:
Stämmer och den centrala säkringen är stor. Men dom hänger ju avloppsrören på utsidan också så.
Viket gör bytet enkelt när de frusit sönder. 😁

• Haha
zarkov och 2 till
  • Laddar…
Lite roll spelar det nog roll endå om det är typ E27 sockel. Då vill man helst ha fasledaren i botten så den bryts när man skruvar ur lampan. Annars är ju hela gängan spänningsförande till man fått ur lampan helt. Lampkontakter går förövrigt bara att sätta i på ett sätt..

• Gilla
  • Wow
ingosh och 4 till
  • Laddar…
J Joddlamesiv skrev:
Lite roll spelar det nog roll endå om det är typ E27 sockel. Då vill man helst ha fasledaren i botten så den bryts när man skruvar ur lampan. Annars är ju hela gängan spänningsförande till man fått ur lampan helt. Lampkontakter går förövrigt bara att sätta i på ett sätt..
men om den sitter på en stickkontakt som vänds då.

B Björne57 skrev:
men om den sitter på en stickkontakt som vänds då.
Då kan den ju förstås hamna lite hursomhelst. Trådskaparen skriver att han har en jordad lamppropp och då bör utgångspunkten vara att få fasen i botten av sockeln.

• Gilla
ingosh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.