Hej!

Finns det någon som har satt vägguttag i fönsterkarm/smyg så man slipper alla sladdar osv nere vid golvet när man har lampor i fönstret?

Tar tacksamt emot tips/idéer/erfarenheter på hur det kan se ut osv?
 
  • Gilla
Blueztar
  • Laddar…
I mitt för föräldrahem som fick elektrifiering någon gång på 30-40 talet satt alla eluttag under fönsterbänken samt direkt under brytaren till taklampa vid dörren.
I nuvarande hus byggt 1960 sitter kontakten vid golvet under fönstret.
Senaste jag renoverade så drog det fram tändtråd till alla eluttag vid fönstret som har separat brunn den övre har alltid spänning men den nedre är är styrd av ett PLEJD kronrelä och tänds och släcks av astrouret. Fördelen är att det räcker med en central timer/astrour.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I mitt för föräldrahem som fick elektrifiering någon gång på 30-40 talet satt alla eluttag under fönsterbänken samt direkt under brytaren till taklampa vid dörren.
I nuvarande hus byggt 1960 sitter kontakten vid golvet under fönstret.
Senaste jag renoverade så drog det fram tändtråd till alla eluttag vid fönstret som har separat brunn den övre har alltid spänning men den nedre är är styrd av ett PLEJD kronrelä och tänds och släcks av astrouret. Fördelen är att det räcker med en central timer/astrour.
Japp tänkte ta plejd på samtliga uttag. Kanon tackar!
 
  • Gilla
bhus2021
  • Laddar…
T A T A skrev:
Japp tänkte ta plejd på samtliga uttag. Kanon tackar!
Fördelen med att tråda om är att det bara går åt 1st PLEJD CTR i varje belysningsgrupp som betjänar miljöbelysning i huset / lägenheten.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Jag gjorde det 2024 när jag renoverade. Typ det bästa lifehack av små smarta lösningar som jag gjort. Väldigt nöjd. Jag har extra djupa fönsterbrädom som sticker in i rummet. Då har jag plats för nån trådlös högtalare etc också. Går även att sätta en smartplug om man klarar sig utan att kunna dimma. Även grym för julbelysning med vanlig stickpropp
 
T A T A skrev:
Hej!

Finns det någon som har satt vägguttag i fönsterkarm/smyg så man slipper alla sladdar osv nere vid golvet när man har lampor i fönstret?

Tar tacksamt emot tips/idéer/erfarenheter på hur det kan se ut osv?
Körde
https://www.elgiganten.se/product/h...ats-vagguttag-system-55-standard-55-e2/472256
I väldigt många fönstersmygar. Ville inte se själva uttagsbrunnen när det inte satt nåt i den därför föll valet på en design med vitt lock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.