Har i takt med att gammla halogen byts mot LED fått lite varieradne problem som behöver hanteras, då mina dimmers inte är helt tänkta för låga laster. Jag har centralt placerade dimmrar från crestron (automationssystem) , så dom kan jag inte byta ut:).
Mina huvdsakliga problem är:
1. ett par ledslingor slocknar inte när det dras ner till 0. Glöder hela tiden.
2. Generellt av dom som "slockanr" så dimmrar det bra ner till ett visst värde, sen slocknar det direkt, och lite för tidigt. De med minst last, bland annat några små i trapapn kan man typ dimmara 2 steg sen slocnar dom.
Jag har ett par olika dimmrar där de hantera olika bra, pga vilka minimi laster de hanterar och hur stor singa jag har. Där jag 8-9st spots på en kanal går det rätt hyffsat. Under det eller där jag bara driver enstaka taklampor, så slocknar det för lätt.

Har fått råd att instalelra Lastkompenseringsmodul "bypass" på slingor jag har problem med.
På de anvisninagr jag sett så är dom inritade som att de läggs paralellt med lampan. Jag vill dock instalelra dom i centralen, så tänker bygla den mellan utgång och Nollan??? Borde det funka eller måste detta ligga nära ljusskällan?

Det finns en uppsjö av Bypass, med olika namn Priser är allt från ca 20:- till 400:-. Så en fundering jag har är det olika typer, eller är principden den samma men vissa tar väldigt bra betalt?. Tar man Malmbergs "störskyddskondensator", så verkar det bara vara en 0,1µF konding (detta är den billiagste typen). De skriver uttryckligen att den används när man har problem med led som inte slocknar. men tror inte den löser lastproblem.
Det låter rimligt för mitt problem 1, dvs att vissa inte slocknar.

Problem 2. Känns om attd et behövs något mer än enkonding? Måste man upp på dom dyra modulerna för 3-400:-

Har vi någon kunnig belysningsguru som kan råda lite klarhet? Så om vi utgår ifrån attman ahr rätt dimmertyp (Mina är universal). Har ni råd på bypassmodul som funkar för er i likande situation, utan att man blir ruinerad. Har ca 25 dimmkanaler:)

1. Vad är rätt åtgärd för att koma till rätta med downligts som glöder trots avstäng? Mest kostandseffekti lösning?
2. Vad är rätt åtgärd för att få en jämanre dimmning ner till lägre dimmernivå (med bibehållan dimrar som vill ha lite högre last än vad vi har idag).

Dimmrarna jag främst använder
1. Crestron universal kräver min 15W bakkant 50W/Framkant.
2. Niko Univeral 0-10V 60W

Har ganska få lampor som landar under 15W. Det är några enskilda taklampor. Sen har jag ganska få slingor som är över 60W. E n del ligger nära runt 40- 50W.

Du skulle behöva ett oscilloskop och studera spänning och ström vid dimringen. Det är oklart ifall det är dimmern eller ljuskällorna som stänger av tidigt. Om alla ljuskällor slocknar samtidigt så är det ju dimmern. Den kanske ser en lägre last vid neddimring som halkar under dess krav på minsta effekt.

En bottenlast kan göra nytta i tre fall
- att komma upp i den minsta effekt som drivdonet kräver, även vid lågt dimrad last.
- att kortsluta kapacitiv spänning mellan trådar i samma rör, vilket borde lösa ditt första symptom.
- att strömförsörja dimmer, vilket inte är aktuellt i ditt fall.

En bottenlast borde annars inte påverka dimmerkurvan så att dimringen av ljuskällorna påverkas. Har du provat nån? En halogenlampa är en bottenlast att prova med.

Du har rätt i att dessa bottenlaster är ingenting annat än motstånd och/eller kondensatorer i en väldigt dyr förpackning. Du kan laborera (under kontrollerade former) med lösa komponenter. Kondensatorn är bra för att slippa motstånd med höga effekter. Ett motstånd i serie med en kondensator är bra för att få ned startströmmen. Typ 0.1 uF ger ca 7 mA. Ett motstånd i serie på säg 3.3 kohm och 1/2 W borde duga.

För att garanterat lösa ditt problem behöver du byta hela systemet till t.ex Philips HUE eller DALI eller annat modernt system. Den gamla dimmertekniken funkar dåligt med LED.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du skulle behöva ett oscilloskop och studera spänning och ström vid dimringen. Det är oklart ifall det är dimmern eller ljuskällorna som stänger av tidigt. Om alla ljuskällor slocknar samtidigt så är det ju dimmern. Den kanske ser en lägre last vid neddimring som halkar under dess krav på minsta effekt.

En bottenlast kan göra nytta i tre fall
- att komma upp i den minsta effekt som drivdonet kräver, även vid lågt dimrad last.
- att kortsluta kapacitiv spänning mellan trådar i samma rör, vilket borde lösa ditt första symptom.
- att strömförsörja dimmer, vilket inte är aktuellt i ditt fall.

En bottenlast borde annars inte påverka dimmerkurvan så att dimringen av ljuskällorna påverkas. Har du provat nån? En halogenlampa är en bottenlast att prova med.

Du har rätt i att dessa bottenlaster är ingenting annat än motstånd och/eller kondensatorer i en väldigt dyr förpackning. Du kan laborera (under kontrollerade former) med lösa komponenter. Kondensatorn är bra för att slippa motstånd med höga effekter. Ett motstånd i serie med en kondensator är bra för att få ned startströmmen. Typ 0.1 uF ger ca 7 mA. Ett motstånd i serie på säg 3.3 kohm och 1/2 W borde duga.

För att garanterat lösa ditt problem behöver du byta hela systemet till t.ex Philips HUE eller DALI eller annat modernt system. Den gamla dimmertekniken funkar dåligt med LED.
Testade med en enkel billig enligt nedan.. Det avhjälpte dom som inte slocknade alls. Har beställt ett gäng till så skall testa på lite fler grupper.

Bypasskomponent SRSL-01 med specifikationer 100-240VAC 50/60Hz 1.4W, visas med CE- och RoHS-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.