Jag har en 15-0 år gammal plafond från Atelje Lyktan. Den slutade plötsligt att fungera och jag trodde naturligtvis att det var cirkel-lysröret som gått, men så var det inte utan felet finns i armaturen.
Det finns en slags styr/regler enhet i armaturen som jag inte vet hur den är tänkt att fungera och heller aldrig använt utan lampan är kopplad till en traditionell till/från strömbrytare.
Vad kan felet vara? Kan det fixas på ett enkelt sätt?
Jag vill gärna behålla lampan så jag är tacksam för tips som gör att den går att laga.
Bifogar två foto på lampan och ett "papper" som jag av en slup hittade och som kom tillsammans med lampan när den köptes.

• Vit plafond från Atelje Lyktan med synlig styr- och reglerenhet, kablar och monteringsdetaljer på en träfärgad takpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk drivdon installerat i plafondlampans armatur, med flera anslutna kablar och texten "Tridonic PCA 1x18/24 TCL ECO C".
    Skapa konto
  • Manual för Atelje Lyktan plafond med information om styrning av HF-don typ PCA via switchDIM, DSI, DALI och SMART system, samt elanslutningar.
    Skapa konto
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte är ljuskällan så är det drivdonet på bild som är trasigt. De verkar finnas att köpa, detta är försöka sökträffen: [länk]
Skulle också tippa på drivdonet.

Ok, då skulle jag kunna behålla lampan. Toppen. Tack! En amatörfråga från mig: Är det i drivdonet som det som motsvarar kondensatorns till ”vanliga” lysrör finns?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte är ljuskällan så är det drivdonet på bild som är trasigt. De verkar finnas att köpa, detta är försöka sökträffen: [länk]
Nu ser jag att art.no. inte är detsamma som drivdonet i min lampa, men det gör kanske ingenting?

K Kasthall skrev:
Ok, då skulle jag kunna behålla lampan. Toppen. Tack! En amatörfråga från mig: Är det i drivdonet som det som motsvarar kondensatorns till ”vanliga” lysrör finns?
Nej, den motsvarar mer drosseln och glimtändaren. men i detta fall innehåller den tydligen också stöd för dimning av lysröret. Som inte går med traditionella lysrörskopplingar.

H hempularen skrev:
Nej, den motsvarar mer drosseln och glimtändaren. men i detta fall innehåller den tydligen också stöd för dimning av lysröret. Som inte går med traditionella lysrörskopplingar.
Ja, glimtändare heter det ju😊. Tack för infon.

K Kasthall skrev:
Nu ser jag att art.no. inte är detsamma som drivdonet i min lampa, men det gör kanske ingenting?
Du får titta på ditt lysrör vad det står där. Drivdonet har en tabell på vilka rör det stöder. Huvudsaken är att det stöder det rör du har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.