10 285 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Hur kopplar jag en lampa om L och N inte har nån färg?
Lösningen är dubbelbrytande knapp på sådana potentiellt farliga socklar. Tex https://www.lampsladdar.se/sv/articles/1.160.19965/sladdstrombrytare-2-polig-vitJ Joddlamesiv skrev:
Jag byter alltid till 2-polig brytare om jag måste byta sladd på bords- eller golvlampor med skruvgänga i lampsockel. Och även för julstjärnor eller liknande.
Det är ju en bra lösning. Mycket mer än så kan man ju inte göra. Man får bara komma ihåg att trycka på knappen innan man byter den trasiga lampan.D DrDengrot skrev:
Rent elektrisk så är dessa kontakter överlägnsa våra. Fasen hamnar allrod rätt. Jorden är längre än N och L.D DrDengrot skrev:Som flera andra sagt: spelar ingen roll iom att kontakten i väggen iaf kan vändas hur som helst. Nu tänker jag bli lite besserwisser och berätta att just detta är en säkerhetsmässig försämring jmf med de feta (och rätt fula) jordade kontakterna i Storbritannien där kontakten bara kan sättas på ett sätt. Och så har de plats för en lokal säkring i kontakten vilket faktiskt inte är så himla dumt....
Men, de är fruktansvärt fula men framförallt klumpiga.
Det känns lite overkill på en stickpropp lampa. Det är ju bara att dra ur sladden när man ska pilla med ljuskällan.D DrDengrot skrev:
Stickpropp, inte "kontakt"D DrDengrot skrev:Som flera andra sagt: spelar ingen roll iom att kontakten i väggen iaf kan vändas hur som helst. Nu tänker jag bli lite besserwisser och berätta att just detta är en säkerhetsmässig försämring jmf med de feta (och rätt fula) jordade kontakterna i Storbritannien där kontakten bara kan sättas på ett sätt. Och så har de plats för en lokal säkring i kontakten vilket faktiskt inte är så himla dumt....
Klicka här för att svara