Ska byta strömbrytare och har i existerande två vita kablar samt en svart, den ena vita tror jag går vidare till strömbrytaren under då det sitter två i rad. Vilka stift gäller på den nya (bild)?

• Instruktionsblad och en ny strömbrytare på ett bord, för byte av elektrisk installation, med skruvanslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus Schultzén Magnus Schultzén skrev:
Ska byta strömbrytare och har i existerande två vita kablar samt en svart, den ena vita tror jag går vidare till strömbrytaren under då det sitter två i rad. Vilka stift gäller på den nya (bild)?
Ta bild på hur de befintliga är inkopplat, är det trappkoppling som sitter där nu?

Såhär

• En hand håller en grön ljusknappskomponent med anslutna kablar framför en vägg med blommönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär
Svart på P och vit på 1 och 2

Hur var den gamla strömbrytare inkopplad? Du kopplade väl inte bort den utan att notera? Det har väl suttit en fungerande strömbrytare där?

Om jag tolkar dig rätt så var den gamla strömbrytaren inkopplad med två trådar om vi bortser från att vit är skarvad på ena terminalen?

Då kan du göra likadant på den nya. På lappen finns det anvisningar "P", "1", "2" vilket innebär att det är en trappströmställare som växlar P mellan 1 och 2.

Om vi antar att vit är fas så ska den anslutas till "P". Och den svarta till "2".

Obs att dessa skruvskallar kräver lite extra omsorg för att den ska bli en bra anslutning, speciellt när du behöver skarva fasledaren. Om du känner att det inte blir bra, skarva fasledaren i en Wago 221 istället.

Edit: Nu ser jag ditt senaste inlägg där bilden inte stämmer överens med vad du skriver i #1. Vad gäller?

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
På pappret som ligger intill den nya brytaren är det märkt 1, 2 och P på de tre anslutningarna. På den gamla finns en skiss på baksidan. De två pilarna på den gamla brytaren motsvarar 1 och 2 på den nya. Ingången som är märkt L på den gamla motsvarar P på den nya.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur var den gamla strömbrytare inkopplad? Du kopplade väl inte bort den utan att notera? Det har väl suttit en fungerande strömbrytare där?

Om jag tolkar dig rätt så var den gamla strömbrytaren inkopplad med två trådar om vi bortser från att vit är skarvad på ena terminalen?

Då kan du göra likadant på den nya. På lappen finns det anvisningar "P", "1", "2" vilket innebär att det är en trappströmställare som växlar P mellan 1 och 2.

Om vi antar att vit är fas så ska den anslutas till "P". Och den svarta till "2".

Obs att dessa skruvskallar kräver lite extra omsorg för att den ska bli en bra anslutning, speciellt när du behöver skarva fasledaren. Om du känner att det inte blir bra, skarva fasledaren i en Wago 221 istället.

Edit: Nu ser jag ditt senaste inlägg där bilden inte stämmer överens med vad du skriver i #1. Vad gäller?
Senaste bilden är existerande inkoppling. Inget borttaget än.

Då förutsätter jag att båda vita går in i samma rör som svart kommer ifrån?

Tänk på att den nya runda strömställaren inte döljer lika mycket som gamla fyrkantiga

På bilden ser vi en trappkopplad brytare. Lampan kan styras från två (eller fler) olika brytare?

H hempularen skrev:
På bilden ser vi en trappkopplad brytare. Lampan kan styras från två (eller fler) olika brytare?
Det stämmer. Brytare i andra delen av rummet också. Det är dock löst nu, tack.

Det stämmer. Brytare i andra delen av rummet också. Det är dock löst nu, tack.
Det kan vara av värde för forumet att beskriva lösningen då det finns motstridiga uppgifter i tråden.

Löst, lösningen var att de som var märkta med pilar på den gamla gick till 1:an och 2:an på den nya samt L från den gamla gick till P på den nya.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Löst, lösningen var att de som var märkta med pilar på den gamla gick till 1:an och 2:an på den nya samt L från den gamla gick till P på den nya.
Men då gick väl båda de vita trådarna in i samma rör som den svarta tråden? Om de går iväg i olika rör så är nånting fel från början som kanske behöver åtgärdas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.