Ta bild på hur de befintliga är inkopplat, är det trappkoppling som sitter där nu?Magnus Schultzén skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Hur var den gamla strömbrytare inkopplad? Du kopplade väl inte bort den utan att notera? Det har väl suttit en fungerande strömbrytare där?
Om jag tolkar dig rätt så var den gamla strömbrytaren inkopplad med två trådar om vi bortser från att vit är skarvad på ena terminalen?
Då kan du göra likadant på den nya. På lappen finns det anvisningar "P", "1", "2" vilket innebär att det är en trappströmställare som växlar P mellan 1 och 2.
Om vi antar att vit är fas så ska den anslutas till "P". Och den svarta till "2".
Obs att dessa skruvskallar kräver lite extra omsorg för att den ska bli en bra anslutning, speciellt när du behöver skarva fasledaren. Om du känner att det inte blir bra, skarva fasledaren i en Wago 221 istället.
Edit: Nu ser jag ditt senaste inlägg där bilden inte stämmer överens med vad du skriver i #1. Vad gäller?
Om jag tolkar dig rätt så var den gamla strömbrytaren inkopplad med två trådar om vi bortser från att vit är skarvad på ena terminalen?
Då kan du göra likadant på den nya. På lappen finns det anvisningar "P", "1", "2" vilket innebär att det är en trappströmställare som växlar P mellan 1 och 2.
Om vi antar att vit är fas så ska den anslutas till "P". Och den svarta till "2".
Obs att dessa skruvskallar kräver lite extra omsorg för att den ska bli en bra anslutning, speciellt när du behöver skarva fasledaren. Om du känner att det inte blir bra, skarva fasledaren i en Wago 221 istället.
Edit: Nu ser jag ditt senaste inlägg där bilden inte stämmer överens med vad du skriver i #1. Vad gäller?
På pappret som ligger intill den nya brytaren är det märkt 1, 2 och P på de tre anslutningarna. På den gamla finns en skiss på baksidan. De två pilarna på den gamla brytaren motsvarar 1 och 2 på den nya. Ingången som är märkt L på den gamla motsvarar P på den nya.
Senaste bilden är existerande inkoppling. Inget borttaget än.Bo.Siltberg skrev:
Hur var den gamla strömbrytare inkopplad? Du kopplade väl inte bort den utan att notera? Det har väl suttit en fungerande strömbrytare där?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Då förutsätter jag att båda vita går in i samma rör som svart kommer ifrån?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
På bilden ser vi en trappkopplad brytare. Lampan kan styras från två (eller fler) olika brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Löst, lösningen var att de som var märkta med pilar på den gamla gick till 1:an och 2:an på den nya samt L från den gamla gick till P på den nya.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Men då gick väl båda de vita trådarna in i samma rör som den svarta tråden? Om de går iväg i olika rör så är nånting fel från början som kanske behöver åtgärdas.Magnus Schultzén skrev:
Klicka här för att svara