Ja, det är frågan?
Har en Biltemaamatur som bara slocknade. Kan det vara så att det vanligtvis är samma komponent som lägger av?
Så här ser den ut.
Har en Biltemaamatur som bara slocknade. Kan det vara så att det vanligtvis är samma komponent som lägger av?
Så här ser den ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Intet skrev:
Förtydligar lite FS1 betyder troligen att det är ett säkerhetsmotstånd på i ditt fall 10 Ohm \- 0,5 Ohm (9,5– 10,5 Ohm). Det blir avbrott om strömmen blir för stor genom det.M _Magnus L skrev:
Hmm! Ja det hade väl varit för enkeltIntet skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Svart prick i mittdioden i nedersta raden så jag gissar på trasig diod som drivs i serie och därför slocknar alla. Vanligt i billigare grejer som driver lysdioderna för hårt och inte bästa komponentkvaliteten samt medioker kylning.
Är på jobbet. Kommer hem imorgon eftermiddag och då skall jag ta bättre bilder.M _Magnus L skrev:
Letar efter mittdioden med svart prick men finner ingen. Vilken färg har den?MultiMan skrev:
Jag tror inte det är värt det för en lampa som kostar 2-300kr.Intet skrev:
Själva led-panelerna finns kanske att köpa lösa från tex. aliexpress ganska billigt, kanske amazon o.dy också. Leta i så fall om du kan demontera den och se vad den har för spec.
Om jag hade panik så kan man kanske också bara koppla förbi den trasiga men resten kommer nog inte hålla länge efter det. Om man kommer åt baksidan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Finns SMD-kits med lysdioder att köpa rätt billigt så det hade gått att byta enbart den trasiga, men jag tycker det är överkurs om man inte är van att löda den typen av grejer. Man kan ju sätta en lysdiod med ben också, men det ser inte så snyggt ut, om man hittar en med rätt värde.
Enklaste är om du kan hitta rätt lysdiodpanel på AliExpress eller liknande. Du har ett switchad nätaggregat till vänster på kretskortet eftersom 32 vanliga enkellysdioder inte kan drivas direkt med 230V (över 7V per diod är alldeles för mycket), så du får mäta spänningen som kommer ut till panelen innan du letar ny om du vill byta. Det finns förvisso med fler lysdioder i samma kapsel och då ändras förutsättningarna, men då hade de sparat in på switchade nätdelen. Effekten vet du redan, 20W.
Enklaste är om du kan hitta rätt lysdiodpanel på AliExpress eller liknande. Du har ett switchad nätaggregat till vänster på kretskortet eftersom 32 vanliga enkellysdioder inte kan drivas direkt med 230V (över 7V per diod är alldeles för mycket), så du får mäta spänningen som kommer ut till panelen innan du letar ny om du vill byta. Det finns förvisso med fler lysdioder i samma kapsel och då ändras förutsättningarna, men då hade de sparat in på switchade nätdelen. Effekten vet du redan, 20W.
Nu har jag forserat de oforserbara skruvarna och hittat detta.MultiMan skrev:
Finns SMD-kits med lysdioder att köpa rätt billigt så det hade gått att byta enbart den trasiga, men jag tycker det är överkurs om man inte är van att löda den typen av grejer. Man kan ju sätta en lysdiod med ben också, men det ser inte så snyggt ut, om man hittar en med rätt värde.
Ser väldigt lätt ut att byta ut hela ljuslyktan men svårare att byta ut enstaka ljuspunkter.
Någon frågade också vad det var för liten svart grej till höger. Här är även den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gissar det är 14 i serie av 2 parallella led (14s2p). Google ger inget omedelbart enkelt resultat men kan du få tag på en så bör den vara enkel att byta.Intet skrev:
VARNING, JAG ÄR AMATÖR, FÖLJANDE ÄR LITE FARLIGT
Du kan också med STOR försiktighet testa slå på armaturen med panelen borta och mäta vad den ger och använda den spänningen för att leta en panel på 20w som passar.
Du kan också med STOR försiktighet testa slå på armaturen med panelen borta och mäta vad den ger och använda den spänningen för att leta en panel på 20w som passar.