Ska koppla in en lampa, i dagsläget ser det ut som på bilden. Jag håller lampan i den tänkta placeringen, ska vara monterad ovanpå ett badrumsskåp.

Lampan är IP44 och dubbelisolerad.

I dagsläget sitter en äldre lampa, fas och nolla är de enda kablar som finns vid rörutloppet från väggen. Gott så.

Är denna lösning okej?

1. Montera Kopplingsdosa minst IP44 med inbyggd plint ovanpå rörutloppet på väggen.

2. Vid behov göra hål i dosan för att kunna föra in kablarna direkt från väggen i dosan. Silikonera runt hålet för att hindra fukt att tränga in.

3. För in kablarna från väggen i dosan

4. Montera lampan ovanpå skåpet och dra sladden från lampan via kabellist till kopplingsdosan som sitter ovanför skåpet. Lampans sladd har en yttre isolering.

5. Koppla ihop allt i kopplingsdosans plint.

Frågor:

1. Behöver lampsladden dragavlastas på något ytterligare sätt och isåfall hur?

2. Tänker jag rätt när det gäller metoden?

• Hand som håller en lampa i tänkt placering ovanpå ett badrumsskåp mot en vit vägg, med tak och vägglist i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1-3. Välj en "anslutningsdosa" eftersom de är avsedda för just detta och har en inbyggd dragavlastning. Den jag länkar till har dessutom ett membran som tillbehör som ska ge IP44, men det ska inte behövas då det bör vara torrt dör uppe.

4. Ok.
5. Ok.

Det blir bra så.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.