• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där skriker hempul.
Enkelledare mm får ej vara exponerade på det där sättet.
Skaffa en/flera dosor så att "säkringshållarna" till vänster i bild samt dimmerpuckarna hamnar i dosa/dosor.

Studera båda monterings-/inkopplingsanvisningarna,
[länk]
[länk]
Varför trassla till med att göra om. En fyrkantig plastburk som klipps ur lite och sätts över allt, samt ligger mot dosan duger bra. Är då kanalisation.

Det är gjort av en elfirma för ca 12 år sedan. Jag trodde man skulle vara hövlig i detta forum.

MultiMan
Vem är ohövlig menar du?

Jag har aldrig sett en "riktig" elektriker lämna enkelisolerade trådar på det sättet. I vilket fall är det olämpligt och bör åtgärdas när man ändå river i det.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

J Jussi1 skrev:
Mittproblem är att symbolerna på dimrarna är olika. Hade de varit lika borde vara riskfritt att byta. Tackar på förhand
Vänligen Anders

[bild][bild]
Dimmerkoppling med Vadsbo LDN200 vit enhet och Eltako blå ljusdimmer, ansluten med röda ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för säkringshållare(?) på bilden?

Och som sagt, du bör se till att kapsla in dimmrarna och ledningarna. Om "elektrikern" har gjort fler jobb i huset, så kan det vara lämpligt att inspektera det. Det ser som sagt inte ut som en fackman varit där.

• Gilla
Hågge och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför trassla till med att göra om. En fyrkantig plastburk som klipps ur lite och sätts över allt, samt ligger mot dosan duger bra. Är då kanalisation.
En fyrkantig plastburk som är flamskyddad, halogenfri och uppfyller övriga krav enligt EN50642 köper man lämpligtvis där elmateriel säljs.

• Älska
Demmpa
  • Laddar…
Nu har vi inte sett bild på hela anläggningen, men de grejerna på bild kanske är inuti ett stängt skåp och därmed inkapslade?

Hej. Tack hempularen du förstod min fråga! Det som syns till vä är ett annat system 12 v med en stor transformator och säkringarna är till 12v halogenspottar. Dimmern till detta sitter i väggdosan. Jag skall köpa lämplig låda till de nya dimrarna. Allt är i ett skåp med dörr. Med vänlig hälsning, Anders

Eller var det snaggletoth som ritade de röda linjerna? Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.