Hej på er!

Jag har fast installerad belysning i köket som styrs med Plejd och nu bygger vi om och kommer sätta in IKEA-kök och planerar då att ha bänk-belysning från IKEA som styrs med IKEA Trådfri-drivare. De har ju egna fjärrkontroller men hittar inga som går att koppla in till/bakom befintliga knapp?
Skulle altså vilja ha en dubbelbrytare som trådfritt styr plejd men den ena knappen och IKEA Trådfri vi den andra knappen.

Plejds motsvarighet:
https://www.clasohlson.com/se/Plejd...C6gaDKBItz1DdZ5gCGgBKtsg687LVqjRoC22wQAvD_BwE

Eller enklas att koppla in IKEA-led-listerna till en plejd-drivare?

Demmpa Demmpa skrev:
Ikea trådfri bygger på zigbee-standarden, så valfri Zigbee-sändare fungerar, tex,
[länk]
Aha, ja just det!

IKEAs fjärrkontroller har ju 1/0 för att dimma upp/ner.

Använder man två av ingångarna på den där zigbee-knappen då för 1 resp 0 eller? och så har en vanlig tryckknapp som kan vippa åt två håll så att säga?

/Jonas

Bra fråga.

Vi har kopplat våra trådfri-drivdon till Homey Pro där jag programmet Ikeas fyrvägsknapp (Styrbar) till sex olika funktioner, kort tryck på upp/ner (öka/minska) tänder/släcker, långt tryck på upp (öka) tänder/ökar ljuset till 100%, långt tryck på ner (minska) tänder/ändrar ljuset till 50%, kort tryck på sidopilarna ökar/minskar ljuset med 10%.

L LoftJonas skrev:
Hej på er!

Jag har fast installerad belysning i köket som styrs med Plejd och nu bygger vi om och kommer sätta in IKEA-kök och planerar då att ha bänk-belysning från IKEA som styrs med IKEA Trådfri-drivare. De har ju egna fjärrkontroller men hittar inga som går att koppla in till/bakom befintliga knapp?
Skulle altså vilja ha en dubbelbrytare som trådfritt styr plejd men den ena knappen och IKEA Trådfri vi den andra knappen.

Plejds motsvarighet:
[länk]

Eller enklas att koppla in IKEA-led-listerna till en plejd-drivare?
Hej,
Hur har du löst detta? Står inför samma problem.

J JNilson skrev:
Hej,
Hur har du löst detta? Står inför samma problem.
Hej!

Jag landade i att använda Plejd drivare LED-75. Dyr drivare så klar men att få dimningen integrerad med vanliga knappar osv funkade 100%. Använder Plejds Renova vred/sändare WRT-01. Har alltid funkat.

/J

• Gilla
JNilson
  • Laddar…
L LoftJonas skrev:
Hej!

Jag landade i att använda Plejd drivare LED-75. Dyr drivare så klar men att få dimningen integrerad med vanliga knappar osv funkade 100%. Använder Plejds Renova vred/sändare WRT-01. Har alltid funkat.

/J
Hur kopplade du in allt i Plejd driver led 75? Klippte du kablarna från belysningen och satte in på + & -?

J JNilson skrev:
Hur kopplade du in allt i Plejd driver led 75? Klippte du kablarna från belysningen och satte in på + & -?
Jaa precis, jag snodde ”fördelaren” och en bit kabel från en IKEA Trådfri som jag hadeliggande.
Men jaa, räcker med + och - från LED-75 direkt till ljusskenorna.

• Anslutningsbox och kabel från IKEA Trådfri, för trådlös styrning av belysning. Grå rektangulär enhet med hjärtikon och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LoftJonas skrev:
Jaa precis, jag snodde ”fördelaren” och en bit kabel från en IKEA Trådfri som jag hadeliggande.
Men jaa, räcker med + och - från LED-75 direkt till ljusskenorna.
Tack för det! Ska göra något liknande, antar att du är nöjd med Plejd lösningen!

J JNilson skrev:
Tack för det! Ska göra något liknande, antar att du är nöjd med Plejd lösningen!
Jaa, det känns ju verkligen inte som trådlöst eller hur man ska säga. Ruskigt responsivt och robust.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.