2 823 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Tvist om invasiv växt efter markarbete
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Husägare stämmer entreprenadföretag, menar att levererade jordmassor innehöll parkslide.
Du kan läsa artikeln här: Tvist om invasiv växt efter markarbete
Du kan läsa artikeln här: Tvist om invasiv växt efter markarbete
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Låter som ett par advokater kommer att tjäna pengar...
Inte bara dom..H hempularen skrev:
Alla kommer vilja tjäna pengar.. och ingen kommer våga sälja (jobba med dessa material) till privatpersoner!
Sådant där kan skapa mer problem för alla än "själva parkslide-växten"..
Fatta hur många som kommer vilja tjäna en hacka på att stämma företag som varit in på tomten (grundarbeten, grävarbeten, byggnationer där de behövt fylla på med jord el grus osv).. och sedan beskylla dem/företagen.. för alla sorters ogräs som kommit in i trädgården .. med ev traktordäck, jordmassor, utfyllnadsmaterial... eller sulorna på arbetarnas skor.. (kanske överdrivet, men människan är påhittig när de vill ha något)
Det lite "komiska" i kråksången är att t ex återvinningscentralens jord.. baseras ju på allt trädgårdsskrutt som vi vanliga människor åker dit med .. och kastar i deras högar/containrar..
.. och det är inte alltid folk är så "skötsamma" och sorterar som de ska.. dvs det hamnar samer i dessa högar som inte ska vara där och de kan mycket väl följa med "skit" från dessa vidare sedan när det säljs vidare som jord..
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag köper ibland sådan jord och har aldrig hört talas om det och tack och lov inte fått några problem än heller! Jag ska för säkerhets skull ta ett snack med personalen på min återvinningscentral och be dem kolla extra noga vad högarna innehåller som de tillverkar jorden av så att inte hela trädgården blir ett renbetesland till slut.Snigla skrev:
Hursomhelst så låter det tragiskt och borde gå att undvika om bara viljan finns, någon måste ju sakna dem?
Inte första gången i så fall, även om det var en bit bort. Varje gång man passerade gränsen mellan Sydafrika och Mocambique fick vi stå och trampa en stund i ett tråg med något desinficerande. Bara skorna/sandalerna/fötterna man hade på sig och ingen ville se i packningen. Förmodligen för att de flesta inte ägde fler skor. Ingen aning om vad det var, mer än något invasivt. Kanske ska ställa ett sånt tråg vid tomtgränsen.Snigla skrev:
Har köpt jord därifrån, både "lösvikt" och påsjord.. den är i normala fall en kanonbra jord!! Vi har varit supernöjda med den..I IFB skrev:Jag köper ibland sådan jord och har aldrig hört talas om det och tack och lov inte fått några problem än heller! Jag ska för säkerhets skull ta ett snack med personalen på min återvinningscentral och be dem kolla extra noga vad högarna innehåller som de tillverkar jorden av så att inte hela trädgården blir ett renbetesland till slut.
Hursomhelst så låter det tragiskt och borde gå att undvika om bara viljan finns, någon måste ju sakna dem?
MEN.. för några år sedan när det började bli problem med odlingarna i trädgårdsgrupperna.. och det började pratas om pyralid i jorden till både höger och vänster.. så fick även jag problem och hela vårat tomatbestånd dog typ en säsong pga "dålig jord".. det var INTE från soptippen så att säga.. det var "märkesjord" som ställde till det för oss.. men i den vevan så tog jag kontakt med återvinningscentralen för att se om de testade sin jord för pyralider.. och jag fick svar - de testade inte, för de ansåg att det inte var lönt då de bara använde allt "komposterbart" som kom in på deras tipp och sållade ut stora bitar osv innan det sedan såldes/packades. Så pga att de inte kunde garantera var/när/hur dåligt material kom in i deras omlopp.. (eller ens om).. så var det helt enkelt inte lönt att testa..
Så efter det vågade jag inte använda det till chilisarna eller tomaterna ...
Däremot använder vi det gärna i andra delar av odlingen/trädgården (energirik).. ogräs har vi fått med många ggr på köpet.. men ja.. det får man med mycket jord (inte bara deras)...man får rensa lite extra bara!
Men för mig känns det som om en vacker dag kan några rotbitar av något invasivt ha kastats i fel hög och hamnat i deras omlopp (och det behövs bara några få rotbitar..) - så det är ju inte helt osannolikt att det SKULLE KUNNA hamna i just min trädgård.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Är jorden från "tippen" ordentligt komposterad av det ingen fara för varken rotogräs eller pyralider. När jorden komposteras blir det så fruktansvärt varmt i högen att ogräsrester och frön dör, och pyralider bryts ner.Snigla skrev:
Däremot kan det hamna ogräsfrön från ogräs som växer på "tippen" i den färdigkomposterade jorden. Den jorden har redan svalnat och därmed kan ogräsfrön gro.
Då borde väl pyraliderna vara borta även i välbränd hästgödsel?SågspånPappspikEternit skrev:
Är jorden från "tippen" ordentligt komposterad av det ingen fara för varken rotogräs eller pyralider. När jorden komposteras blir det så fruktansvärt varmt i högen att ogräsrester och frön dör, och pyralider bryts ner.
Däremot kan det hamna ogräsfrön från ogräs som växer på "tippen" i den färdigkomposterade jorden. Den jorden har redan svalnat och därmed kan ogräsfrön gro.
Det är ju svårt med dessa pyralider.. inga naturliga gödsel är "säkra" idag :/ både höns o ko.. har ju "förstört" jorden man köper i säckar.. de enda som numer är garanterade som pyralidfria är väl de påsarna med konstgödslad jord.. (och samma problem finns i alla näringar man kan köpa o vattna med..)SågspånPappspikEternit skrev:
Är jorden från "tippen" ordentligt komposterad av det ingen fara för varken rotogräs eller pyralider. När jorden komposteras blir det så fruktansvärt varmt i högen att ogräsrester och frön dör, och pyralider bryts ner.
Jag själv har inte riktigt fattat varför det helt plötsligt "exploderade" på det området.. jord och djur har väl levt lite liknande de senaste 20 åren iaf..? men ändå fick typ "alla" jordmärken problem samtidigt..
Har varit många kr att betala ut för dem när jorden varit dålig..
Jag själv fick ju svar på varför mina plantor dog (50 st).. men brydde mig inte om att be om pengarna tillbaka.. jag hade inte köpt så många påsar.. och jag hade tid att så om igen (men har kompisar som köpt flera säckar.. och inte hann så om.. de fick ju hela säsongen förstörd.. 100-tals plantor dog bara poof)
Tur att inte allt är lika kinkigt som tomater o chili 👍
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Om du kan kontrollera så att gödseln är välbrunnen, ja.I Incinerator skrev:
"Snabbast går nedbrytningen i en fuktig, varm jord, rik på mikroorganismer. I den miljön bryts pyraliderna ner på några månader visar forskning."
https://www.blomsterlandet.se/om-bl...lider-bekampningsmedel-i-vaxtnaring-och-jord/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Visst är det lurigt! Personligen har jag inte drabbats eftersom jag bara använt "tippjord" samt gödsel från mina fjäderfän de senaste åren. Jag antar att stallgödseln varit tillräckligt brunnen här hemma.Snigla skrev:
Det är ju svårt med dessa pyralider.. inga naturliga gödsel är "säkra" idag :/ både höns o ko.. har ju "förstört" jorden man köper i säckar.. de enda som numer är garanterade som pyralidfria är väl de påsarna med konstgödslad jord.. (och samma problem finns i alla näringar man kan köpa o vattna med..)
Tyvärr har Kretslopp Sydost bestämt att sluta med den lokala komposteringen av trädgårdsavfall, så nu blir det inte mer av den fina kompostjorden från "tippen".
Konstgödsel känns inte som ett bra alternativ, så det blir väl till att växla upp den egna hemmakomposteringen ett snäpp!
Ökad användning av bekämpningsmedel med pyralider i jordbruket, kanske?Snigla skrev:
Jag försökte också grotta i det för något år sedan när jag fick problem men blev inte klokare för det för det verkar inte som att användningen av pyralider har ökat i samma takt som problemen med "smittad" jord. Dessutom finns det hårda krav på hur bönder som använder pyralider ska hantera både växtdelar, gödsel, foder mm så pyraliderna ska inte kunna ta sig utanför gårdarna där de används i odlingen. Så det borde inte vara ett problem med köpejord eller gödsel från gårdar som köper sitt foder men ändå har det på bara några år blivit ganska stora problem. En del i det kan säkert vara att informationen är mer lättillgänglig nu än för 20 år sedan men samtidigt känner jag flera inkl mig själv som plötsligt har blivit drabbade så det känns inte som att allt bara kan förklaras av att folk är mer uppmärksamma nu.Snigla skrev: