2 459 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
5 billiga robotgräsklippare - det här får du för pengarna
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Vi har jämfört fem aktuella budgetklippare - från en 4 000-kronorsmodell från Grouw till slinglösa alternativ som tar robotgräsklippningen till nästa nivå.
Du kan läsa artikeln här: 5 billiga robotgräsklippare - det här får du för pengarna
Du kan läsa artikeln här: 5 billiga robotgräsklippare - det här får du för pengarna
Om man inte behöver den senaste tekniken räcker dessa alla dagar i veckan. Jag skulle tro att Gardenan i testet antagligen är bättre än Gardenan jag har hemma som kostade mer än dubbelt så mycket för 6 år sedan. Tekniken går framåt, men den tidigare tekniken har ju inte blivit sämre för det, bara äldre.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Tack! Den är med slinga, justerade texten nu.
Vill tipsa om en klippare som missats men känns rätt uppenbar när man vet om den. Dreame Mova ViAX 300? Den kostar 4990 och har ENDAST kameror. Ingen RTK, ingen GPS, ingen slinga.
Jag fick min i första batchen efter release och måste säga att den fungerar väldigt bra. Den laddar 2 gånger på mina 300kvm, men den laddar ruskigt snabbt. Navigerar runt planteringar, staket, plattor etc hur bra som helst. Ligger något framför (barnleksaker, spadar, bollar) så navigerar den bara runt.
Jag fick min i första batchen efter release och måste säga att den fungerar väldigt bra. Den laddar 2 gånger på mina 300kvm, men den laddar ruskigt snabbt. Navigerar runt planteringar, staket, plattor etc hur bra som helst. Ligger något framför (barnleksaker, spadar, bollar) så navigerar den bara runt.
Redigerat:
vart köper man den då får bara fram 250 och 500 modelenJ jaegaern skrev:Vill tipsa om en klippare som missats men känns rätt uppenbar när man vet om den. Dreame Mova ViAX 300? Den kostar 4990 och har ENDAST kameror. Ingen RTK, ingen GPS, ingen slinga.
Kan det vara denna måntro?M maria01 skrev:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-mova-robotic-mower-viax-300m2/1062497.11732/
Går dessa att hantera utan att använda mobil eller appar?
Hur ofta behöver man rengöra kamerorna så att den inte kör över odlingarna?J jaegaern skrev:Vill tipsa om en klippare som missats men känns rätt uppenbar när man vet om den. Dreame Mova ViAX 300? Den kostar 4990 och har ENDAST kameror. Ingen RTK, ingen GPS, ingen slinga.
Man startar den med en app. Och kan sätta igång den med en app. Men den har även fysiska knappar för att "starta" eller göra så den åker till laddstationen etc. Men jag tänker att man sätter väl upp ett schema så kör den utan att du gör något, tills du behöver ändra något.I Incinerator skrev:
Tack för tipset om märket! Har nu införskaffat mig en Mova Viax 600 efter en hel del forskande och jämförelse med andra .. skulle vilja påstå att den är en av de mest prisvärda i det området/prisklassen -och kändes perfekt för oss!J jaegaern skrev:
Igår hade Max (som han heter..) sitt första arbetspass hos oss.. (klippning) och det gick smidigt och resultatet bra 😊👍
Sedan finns det såklart mycket att lära sig, många inställningar att lära sig och testa 🌸
Kul att kunna hjälpa! Det kommer nog bara bli bättre med uppdateringar också.Snigla skrev:
Tack för tipset om märket! Har nu införskaffat mig en Mova Viax 600 efter en hel del forskande och jämförelse med andra .. skulle vilja påstå att den är en av de mest prisvärda i det området/prisklassen -och kändes perfekt för oss!
Igår hade Max (som han heter..) sitt första arbetspass hos oss.. (klippning) och det gick smidigt och resultatet bra 😊👍
Sedan finns det såklart mycket att lära sig, många inställningar att lära sig och testa 🌸
Mvh
Både för maskinen o oss...J jaegaern skrev:
Vi hade lite problem med att koppla ihop appen o maskinen (blåtand kan vara enerverande när det ska parkopplas.. inte maskinens fel). Men annars gick det bra och packa upp herrn.. (första den gjorde när vi väl fick ihop den med internet, var att uppdatera sig).
Kikade på 300 först, för där den skulle jobba främst nu.. är inte så stort! Men sedan fick jag jämföra lite.. och fundera.. vad man fick för pengarna och inte.. tekniken var snäppet vassare på 600 (annan teknik för avläsningen av "omvärlden") och så kunde den klippa lite mer.. så är man lite finurlig på schemaläggning osv.. så kan den nog klara att underhålla hela vår gräsmatta (bak o framsida) framöver.. 👍
MEN då får man skaffa en laddstation till, till baksidan! Och låta den använda den på "karta 2" så minskar man åktiden och den kan ladda lättare.
Oavsett.. vi gav 5990 kr på B-hus för vår och det kändes helt ok i sammanhanget.. och då slipper vi alla slingor och satelliter 👍
Nu får vi bara hålla tummarna för att det inte blir ett sådant där "dyrköpt test" som havererar totalt i slutänden hehe.
Men han har iaf klippt gräsmattan fint en gång!
Klicka här för att svara