3 384 läst ·
84 svar
3k läst
84 svar
Då försvinner effektavgiften hos Ellevio
Om avsikten med effektavgiften är att styra kundbeteende, men 99% av kunderna inte fattar hur det fungerar så har man uppenbarligen problem med att uppnå syftet med avgiften. Således finns det anledning att fundera på hur det kan förenklas/förtydligas. Det var det som var utgångspunkten i diskussionen inte huruvida den genomsnittlige kunden är en idiot eller inte. Att säga att alla som gör fel är idioter löser liksom inte själva problemet. Mitt förslag var t.ex. en app eller en "pryl" som nätägaren tillhåndahåller åt konsumenten med realtidsinfo. Det är inte samma sak som att säga att kunden kan uppnå samma funktionalitet genom att själv installera något i sin elmätare. Det är högst osannolikt att en "idiot" ska kunna lyckas med något sånt. Jag tror dock inte vi kommer längre i denna diskussion...tveksamt skrev:
Så vad är din lösning?
Eftersom nätägaren redan tillhandahåller det du frågade efter så måste det ju vara något annat..
Nätägaren kan ju inte gärna vara ansvarig för att 99+% av kunderna antingen är idioter som inte förstår, eller bara ointresserade av att ta till sig informationen de får serverad.
Om man inte ens (enligt din uppgift) vet var man har elmätaren eller läser de utskick man får av nätägaren (eftersom det där står information om precis vad mätaren kan ge en för information och hur) är det kanske kundbasen det är fel på och inte nätägaren, eller vad tror du?
Vi pratar trots allt grundskolenivå här.
En lösning för att få folk att tänka på saken vore ju att helt enkelt sätta en stegrande effektavgift. Har man en effekttopp på 1 kW kostar det 100 kr.
2 kW - 200 kr
3 kW - 400 kr
4 kW - 800 kr
…
11 kW - 102400 kr
Maxar man sina 16A säkringar vid fel tillfälle och det kostar 100k lär man lära sig jävligt fort var elmätaren sitter och hur man läser av hur mycket effekt man förbrukar..
Men för all del, man behöver inte vara så våldsam, det räcker nog långt om man börjar på 10 kr för en topp på 1 kW och dryga 10k för 11 kW.
Det kanske vore en bra metod…
Fattar de inte detta så betalar de uppenbarligen för volymen el helt blint också. De skiter uppenbarligen i det och då har de inget att klaga på heller.C Conqvist skrev:Om avsikten med effektavgiften är att styra kundbeteende, men 99% av kunderna inte fattar hur det fungerar så har man uppenbarligen problem med att uppnå syftet med avgiften. Således finns det anledning att fundera på hur det kan förenklas/förtydligas. Det var det som var utgångspunkten i diskussionen inte huruvida den genomsnittlige kunden är en idiot eller inte. Att säga att alla som gör fel är idioter löser liksom inte själva problemet. Mitt förslag var t.ex. en app eller en "pryl" som nätägaren tillhåndahåller åt konsumenten med realtidsinfo. Det är inte samma sak som att säga att kunden kan uppnå samma funktionalitet genom att själv installera något i sin elmätare. Det är högst osannolikt att en "idiot" ska kunna lyckas med något sånt. Jag tror dock inte vi kommer längre i denna diskussion...
Och jag hävdar att om 99% inte fattar hur det fungerar så har de antingen inte försökt eller hade problem med grundskolan, främst läsförståelsen.C Conqvist skrev:Om avsikten med effektavgiften är att styra kundbeteende, men 99% av kunderna inte fattar hur det fungerar så har man uppenbarligen problem med att uppnå syftet med avgiften. Således finns det anledning att fundera på hur det kan förenklas/förtydligas. Det var det som var utgångspunkten i diskussionen inte huruvida den genomsnittlige kunden är en idiot eller inte. Att säga att alla som gör fel är idioter löser liksom inte själva problemet. Mitt förslag var t.ex. en app eller en "pryl" som nätägaren tillhåndahåller åt konsumenten med realtidsinfo. Det är inte samma sak som att säga att kunden kan uppnå samma funktionalitet genom att själv installera något i sin elmätare. Det är högst osannolikt att en "idiot" ska kunna lyckas med något sånt. Jag tror dock inte vi kommer längre i denna diskussion...
Som jag sa, nätägaren tillhandahåller redan all information, och ser jag till mitt eget nätbolag så lämnade de ut tydlig och klar information till alla om precis vad elmätaren kan visa för något och hur man gör.
Om användarna inte ens läser detta och (enligt din utsago) inte ens vet var de har elmätaren, vad får dig att tro att de skulle installera en app, pryl eller ens läsa informationen om detta, de är ju helt tydligt inte intresserade.
Varför ska då nätägaren lägga några miljoner på att köpa in, distribuera och förvalta en till pryl och app när ingen skulle använda den.
Eller tror du att bara för att det är en app och en pryl skulle det bli ett markant ökat intresse för det?
Nej, faktiskt inte.Unikt namn skrev:
Jag kan inte se något komplicerat alls med det faktiskt. Igen, det är grundskolematematik.
Vi tycker väl olika saker är komplicerade helt enkelt.
Det handlar inte om avancerad matte som i sig är komplicerad, utan att avgifterna som arbetar åt olika håll hittas på olika ställen.tveksamt skrev:
Lite som en orienteringabana där lestrådarna är utspridda längs vägen.
Steg1 Vad kostar elen?
Kolla spotpris på nordpol eller liknande.
Steg2 vad har jag för nätavgifter, skatter m.m. ?
Logga in på internetbanken och kolla senaste fakturan, notera avgift för höglast eller låglast, skatter och effektstraffavgift.
Steg3 uppskatta Prylens faktiska förbrukning.
Undersök manualer/typskyltar eller kontrollmät.
Steg4 kommer användandet orsaka en effekttopp?
Del1 Logga in hos elhandelsföretagets internettjänst, undersök månadens utfall timme för timme och leta toppar.
Del2 Jämför med elmätarens nuarande förbrukning, lägg på en uppskattning av prylens eventuella förbrukning, dra av ev maskiner som kommer sluta.
Del3 fundera om användandet går över en heltimme, kompensera för det.
Steg5 Summera allt.
Detta är såklart ett retoriskt exempel, ingen håller på med detta. Men det faller inte under vad jag skulle beskriva som enkelt.
Är denna avgiftsmodell då ett bra sätt att styra en beteendeförändring?
Jag är tveksam.
Däremot är den ju väldigt uppfostrande i den bemärkelsen att folk utan koll kan bli straffade för detta.
Lite som parkeringsplatsen vid Legoland, där det på ena sidan vägen ingår i hotellet och fel sida av vägen kostar typ 1300kr per dygn.
Fråga din lokala AI, den löser problemet åt dig.Unikt namn skrev:
Det handlar inte om avancerad matte som i sig är komplicerad, utan att avgifterna som arbetar åt olika håll hittas på olika ställen.
Lite som en orienteringabana där lestrådarna är utspridda längs vägen.
Steg1 Vad kostar elen?
Kolla spotpris på nordpol eller liknande.
Steg2 vad har jag för nätavgifter, skatter m.m. ?
Logga in på internetbanken och kolla senaste fakturan, notera avgift för höglast eller låglast, skatter och effektstraffavgift.
Steg3 uppskatta Prylens faktiska förbrukning.
Undersök manualer/typskyltar eller kontrollmät.
Steg4 kommer användandet orsaka en effekttopp?
Del1 Logga in hos elhandelsföretagets internettjänst, undersök månadens utfall timme för timme och leta toppar.
Del2 Jämför med elmätarens nuarande förbrukning, lägg på en uppskattning av prylens eventuella förbrukning, dra av ev maskiner som kommer sluta.
Del3 fundera om användandet går över en heltimme, kompensera för det.
Steg5 Summera allt.
Detta är såklart ett retoriskt exempel, ingen håller på med detta. Men det faller inte under vad jag skulle beskriva som enkelt.
Är denna avgiftsmodell då ett bra sätt att styra en beteendeförändring?
Jag är tveksam.
Däremot är den ju väldigt uppfostrande i den bemärkelsen att folk utan koll kan bli straffade för detta.
Lite som parkeringsplatsen vid Legoland, där det på ena sidan vägen ingår i hotellet och fel sida av vägen kostar typ 1300kr per dygn.
Klicka här för att svara