Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsbolag ha infört effektavgiften som ska göra att vi sprider ut vår elanvändning. Modellerna fungerar lite olika, vissa införde den direkt och andra väntar. Här listar vi när de 12 största bolagen inför effektavgift och hur deras modeller fungerar, så att du kan förbereda dig i tid och minimera din elräkning.

Du kan läsa artikeln här: Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Alltså, jag undrar om jag håller på att tappa det, men jag hittar inte detaljinformation om effektavgiften för Vattenfall på deras hemsida?

Det här borde bli bra för oss EON-kunder om det blir så. Då behöver inte några ödesdigra timmar under månaden medföra att man åker på hög effektavgift. Mer info i februari har de sagt.

"Effektavgiften kommer att bygga på den timme du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten, enligt förhandsinformation från bolaget.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
107kr billigare med effektavgift i december än det skulle kostat med gamla modellen.

Har ellevio. Inga batterier men lite smarta styrningar på värme och varmvatten samt laddar bara elbil kl 22-06

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
När det införs till hösten av Eon kommer jag jämföra under några vintermånader hur det påverkar.

Kan någon som förstår sig förklara Skellefteå krafts villkor för där står det ju något om dom två högsta värdena under hela året som jag inte förstår.

P Pligg85 skrev:
107kr billigare med effektavgift i december än det skulle kostat med gamla modellen.

Har ellevio. Inga batterier men lite smarta styrningar på värme och varmvatten samt laddar bara elbil kl 22-06
Tack vare att du inte bor i Linköping. Tekniska klåparverken har ju valt att säga att effekten kl 02 på natten är lika dyr som kl 17-18 på dagen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Tack vare att du inte bor i Linköping. Tekniska klåparverken har ju valt att säga att effekten kl 02 på natten är lika dyr som kl 17-18 på dagen.
Det är en fördel med den luckan på natten. Framförallt med elbil.

Det går att ställa ner den ytterligare, till 6A trefas eller ladda enfas och ofta och åsidosätta värmning av garage helt i perioder men det skulle bli mer slitage på laddcykler, mer laddförluster och kanske mildare komfortstörning.

Men tekniskt och praktiskt skulle man kunna pussla om lasterna utan att höja topparna.

Vi har vattenfall & det här blev inte bra alls.

Vid -3 går värmepumpen konstant , den drar ca 6kwh då , under den tempen behövs stöd av elpatroner dessutom.

Byggt om från direktverkande till vattenburet med VP, flyttade ifrån ett hus med pelletseldning och nu får vi göra om & komplettera med pellets igen.

Man bara förbättrar och minskar sin förbrukning , men kostnaderna skenar iaf.

Attitudeswe
P ptlf skrev:
Kan någon som förstår sig förklara Skellefteå krafts villkor för där står det ju något om dom två högsta värdena under hela året som jag inte förstår.
Så har företagskunder på fjärrvärme sidan det redan idag i min kommun.

Dom två timmar på året du förbrukar mest sätter priset för alla 12 månader.

Blir en utjämning i faktureringen att det inte bara är dyrt vintermpnaderna.

Dock surt om ens automationer fallerar en juni natt så natt man skapar ett 17kWh/h max där med tvätt, disk varmvatten och maxad billaddning...

K Kane skrev:
Det här borde bli bra för oss EON-kunder om det blir så. Då behöver inte några ödesdigra timmar under månaden medföra att man åker på hög effektavgift. Mer info i februari har de sagt.

"Effektavgiften kommer att bygga på den timme du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten, enligt förhandsinformation från bolaget.
Jag förstår inte vad de menar med "varje dag". Andra bolag räknar ju på de 1-5 timmar med mest effekt över månaden. Men Eon kommer ha med en timme från varje dag? Det blir väl tvärtom så att dina ödesdigra timmar faktiskt kommer att påverka avgiften?

Attitudeswe
S Sir Duke skrev:
Jag förstår inte vad de menar med "varje dag". Andra bolag räknar ju på de 1-5 timmar med mest effekt över månaden. Men Eon kommer ha med en timme från varje dag? Det blir väl tvärtom så att dina ödesdigra timmar faktiskt kommer att påverka avgiften?
Om du alltid duschar 17:00 innan matlagningen så kommer det bli dyrt, men bastubadet en gång varannan vecka kommer inte påverka på samma sätt med EONs modell.

S Sir Duke skrev:
Jämför modeller där dina 3-5 värsta timmar i månaden ger effektavgiften så ger EONs modell att alla övriga dagar trycker ner effekten av de där 3-5 timmarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.