13th Marine 13th Marine skrev:
Du uppfattas som att du bestämt dig för att de släpper ut mer än vad som redovisas.

Det är inte jag som drog upp frågan om vindkraftverkens plastutsläpp och att de är stora, därmed inte jag som behöver bevisa det heller utan det är den som påstod något som behöver bevisa det.
Det jag sett hittils tycker jag inte är vettiga bevis.
När det svaras "alla andra släpper ut mer" finns det oftast anledning att bli misstänksam ....
Sen kan det visa sig att det var i onödan ... andra gånger inte ...

E Eje_19 skrev:
Hur noga vet jag inte, men skillnader i vikt på "bråkdelar" av % anges som krav.

Man väger blad för blad och strävar efter att dom ska väga så lika som möjligt för att undvika obalanser.
Du menar att man skeppar ut vindkraftsblad och hoppas att de väger tillräckligt lika när de väl är framme? Låter mer logiskt att de vägs innan de skickas i så fall.
Alternativt att man balaserar in dem på något sätt när man monterar, men det borde man kunna göra utan att väga hela vingen.

Vi jobbar en del med lastceller på jobbet, och 0.1% noggrannhet är väl det kan man köpa för pengar.
Dvs på de större vingarna som väger ca 20ton, så får man en mätnoggrannget på 20kg.
E Eje_19 skrev:
Nej, fast jag har letat ordentligt efter stället där jag läste det.
Jag kan ha gått på en AI-luring, så det är den som lär vara fejk från Finland.
Det är ju det som är problemet, det sprids mycket myter, ganska ofta i sociala medier.
Det är lätt att falla för, frågan är vad man gör när man inte kan säkerställa informationen, slutar man sprida vidare eller fortsätter man?
E Eje_19 skrev:
Visst vore det intressant att ta del av viktskillnaden?
Absolut.
Dock ska vi ha med oss att den säkert kan variera beroende på en massa faktorer (skulle kunna vara viktförlust av avdunstning, eller viktökning av ny skyddslack som täcker mer än det den ersätter, eller påväxter etc).

Jag skulle inte tacka nej till en rapport som lyckas ge en bättre bild av hur det ligger till i verkligheten.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
När det svaras "alla andra släpper ut mer" finns det oftast anledning att bli misstänksam ....
Sen kan det visa sig att det var i onödan ... andra gånger inte ...
Jag tycker att det är lite sila mygg och svälja kameler om man oroar sig av plastutsläpp från vindkraft samtidigt som det släpps ut så ofanligt mycket mer på andra håll utan att vi blinkar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är lite sila mygg och svälja kameler om man oroar sig av plastutsläpp från vindkraft samtidigt som det släpps ut så ofanligt mycket mer på andra håll utan att vi blinkar.
Så är det. Med samma sunda logik är en våldtäktsman som bara våldtar och inte även misshandlar och mördar sitt offer, egentligen en ganska trevlig kille.

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
När det svaras "alla andra släpper ut mer" finns det oftast anledning att bli misstänksam
Ja särskilt i klimatdebatten ...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
E Eje_19 skrev:
Tiden var alldeles för lång, ja.
Snackar vi kostnad behöver vi skilja på finnarnas och fransosernas(Areva Siemens) kostnader.
Finnarna fick sitt OL3 till överkomligt pris enligt dom själva.
Fransoserna gick back ordentligt.
Så allt man behöver göra för att bygga lönsam kärnkraft är att hitta ett företag som räknar bort sig? 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
LaT och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så är det. Med samma sunda logik är en våldtäktsman som bara våldtar och inte även misshandlar och mördar sitt offer, egentligen en ganska trevlig kille.
Du får nog jobba på dina liknelser, för jag förstår inte vad du försöker säga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du får nog jobba på dina liknelser, för jag förstår inte vad du försöker säga.
Det var förvånande. Du anser att vindkraftverkens plastföroreningar inte är så mycket att bry sig om när det finns andra som släpper ut så mycket mer.

Kanske läge att öva upp läsförståelsen först😀?

Intet Intet skrev:
Det var förvånande. Du anser att vindkraftverkens plastföroreningar inte är så mycket att bry sig om när det finns andra som släpper ut så mycket mer.
Skrev jag verkligen det?
Hur är det med läsförståelsen?
Intet Intet skrev:

Kanske läge att öva upp läsförståelsen först😀?
Du kan alltså inte förklara din analogi med våldtäkt?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skrev jag verkligen det?
Hur är det med läsförståelsen?

Du kan alltså inte förklara din analogi med våldtäkt?
Jodå. Den kursiva stilen är ditt alster.

Intet Intet skrev:
Jodå. Den kursiva stilen är ditt alster.
Står det att jag anser att "vindkraftverkens plastföroreningar inte är så mycket att bry sig om när det finns andra som släpper ut så mycket mer."?

Nej, jag påpekade att folk verkar inte ha något problem med plastutsläpp annars, men när det gäller vindkraftverk är det plötsligt väldigt viktigt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Du menar att man skeppar ut vindkraftsblad och hoppas att de väger tillräckligt lika när de väl är framme? Låter mer logiskt att de vägs innan de skickas i så fall.
Alternativt att man balaserar in dem på något sätt när man monterar, men det borde man kunna göra utan att väga hela vingen.
Nej, det är alldeles säkert noga med vikten redan vid tillverkningen.
Vi jobbar en del med lastceller på jobbet, och 0.1% noggrannhet är väl det kan man köpa för pengar.
Dvs på de större vingarna som väger ca 20ton, så får man en mätnoggrannget på 20kg.
Att döma av det jag läst är det mer noga än så. Statkraft uppger "extremt noggrant" vid balanseringen men AI:s källhänvisning leder tyvärr inte till något svar ...
Det är ju det som är problemet, det sprids mycket myter, ganska ofta i sociala medier.
Det är lätt att falla för, frågan är vad man gör när man inte kan säkerställa informationen, slutar man sprida vidare eller fortsätter man?
Min uppfattning är att ifall man ifrågasätter något, kan det finnas möjligheter att få svar. Det är inte samma sak som att sprida svammel ...
Absolut.
Dock ska vi ha med oss att den säkert kan variera beroende på en massa faktorer (skulle kunna vara viktförlust av avdunstning, eller viktökning av ny skyddslack som täcker mer än det den ersätter, eller påväxter etc).
Javisst är det så! Behöver man bättra på skyddslack kan propellern behöva balanseras ... Sika Flex har material för sånt.
https://usa-sika-com.translate.goog...r_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sge
Jag skulle inte tacka nej till en rapport som lyckas ge en bättre bild av hur det ligger till i verkligheten.
Ok. Jag oxo eftersom det är ytterst sparsamt med information ...

Unikt namn
Det är det som påstås emellanåt, att man vägt en vinge före och efter, troligtvis i finland.
Men det har ingen kunnat visa på, den länk jag fick till svar när jag ställde frågan kan jag inte se nämner något om det, utan det är bara tre vindkraftsskeptiker som "räknat själv".

EDIT: Här är länken till AFP som kollat sanningshalten:
[länk]
Länken hänvisar ju dock inte till några oberoende mätningar vad jag kan sen.
Ingen väger officiellt gamla blad när de rivs.

Norska vindbranschen har självskattat plastutsläppen och det översattes till en absolut sanning i Sverige.

Jämför hur det skulle smaka om oljebranschen skulle självskatta något utsläpp och det blev en sanning.

E Eje_19 skrev:
Nej, det är alldeles säkert noga med vikten redan vid tillverkningen.

Att döma av det jag läst är det mer noga än så. Statkraft uppger "extremt noggrant" vid balanseringen men AI:s källhänvisning leder tyvärr inte till något svar ...
Jag tänker mig att man borde kunna mäta oblansen när bladen är på plats, och därmed mäter mindre vikter och kan få bättre mätnoggrannhet.
E Eje_19 skrev:
Min uppfattning är att ifall man ifrågasätter något, kan det finnas möjligheter att få svar. Det är inte samma sak som att sprida svammel ...
Jag tycker det är stor skillnad på att ifrågasätta något och påstå något.
Ett problemet är de som fortsätter att påstå saker trots att de inte har något bevis eller rent av blivit motbevisade.
E Eje_19 skrev:
Javisst är det så! Behöver man bättra på skyddslack kan propellern behöva balanseras ... Sika Flex har material för sånt.
[länk]

Ok. Jag oxo eftersom det är ytterst sparsamt med information ...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Länken hänvisar ju dock inte till några oberoende mätningar vad jag kan sen.
Ingen väger officiellt gamla blad när de rivs.
Nej precis, påståendet var ju att man vägt vindkraftverk före och efter.
Ingen har kunnat bevisa påståendet, varken de som letat efter det, eller de som påstod det.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Norska vindbranschen har självskattat plastutsläppen och det översattes till en absolut sanning i Sverige.

Jämför hur det skulle smaka om oljebranschen skulle självskatta något utsläpp och det blev en sanning.
Gissningsvis så kan de uppskattningarna vara i nedankant av verkligheten.

Men även om vi 10-dubblar dem till 6.5ton.så är det fortfarande mindre än en promille av utsläppen i Sverige.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.