Jag har för mig att jag läste någonstans om ändrade regler för ogräsgiftsanvändning. Men det var länge sedan så jag kommer inte ihåg. Trist oavsett att vara tvungen att använda konstgödsel.

Jo, jag kan provodla ärtor. Men då behöver jag planera i tid..
 
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Konstgödsel känns inte som ett bra alternativ
NyKarin NyKarin skrev:
Trist oavsett att vara tvungen att använda konstgödsel.
Varför gillar ni inte konstgödsel?
 
P pmd skrev:
Varför gillar ni inte konstgödsel?
Därför att det är energikrävande att framställa och innehåller föroreningar av bl a kadmium. Små mängder, men ändå.
Dessutom är det bara näringsämnen i påsaskiten (som vi bonnläppar säger), men inga mullämnen som förbättrar jorden. Stallgödsel och kompostjord innehåller mycket mullämnen.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Inte första gången i så fall, även om det var en bit bort. Varje gång man passerade gränsen mellan Sydafrika och Mocambique fick vi stå och trampa en stund i ett tråg med något desinficerande. Bara skorna/sandalerna/fötterna man hade på sig och ingen ville se i packningen. Förmodligen för att de flesta inte ägde fler skor. Ingen aning om vad det var, mer än något invasivt. Kanske ska ställa ett sånt tråg vid tomtgränsen.
Killgissar att det handlade om mul- och klövsjuka.
 
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Därför att det är energikrävande att framställa
Då är det väl snarare energiproduktionsmetoden som (eventuellt) är problemet och inte konstgödseln i sig?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
och innehåller föroreningar av bl a kadmium. Små mängder, men ändå.
Var kommer kadmiumet från? Hänvisa gärna till en bra beskrivning av tillverkningsprocessen om det blir för mycket att beskriva den här.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Dessutom är det bara näringsämnen i påsaskiten (som vi bonnläppar säger), men inga mullämnen som förbättrar jorden. Stallgödsel och kompostjord innehåller mycket mullämnen.
Det ena utesluter väl inte det andra? Hur förbättrar stallgödsel och kompostjord jorden förutom att tillföra näringsämnen?

Konstgödsel lär vara en av de viktigaste faktorerna som möjliggjorde den gröna revolutionen, så jag tycker inte att man kan avfärda konstgödsel helt.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då är det väl snarare energiproduktionsmetoden som (eventuellt) är problemet och inte konstgödseln i sig?

Var kommer kadmiumet från? Hänvisa gärna till en bra beskrivning av tillverkningsprocessen om det blir för mycket att beskriva den här.

Det ena utesluter väl inte det andra? Hur förbättrar stallgödsel och kompostjord jorden förutom att tillföra näringsämnen?

Konstgödsel lär vara en av de viktigaste faktorerna som möjliggjorde den gröna revolutionen, så jag tycker inte att man kan avfärda konstgödsel helt.
Det går att läsa sig till varför man inte kan odla långsiktigt med enbart konstgödsel.

Men om jag förenklar extremt mycket:

Mullämnena är egentligen det som gör jorden bördig och fuktighetshållande, samt bidrar till att mikrolivet (bl.a. goda bakterier, nematoder och daggmaskar) harn något att leva av.
Matjorden fungerar i ett samspel mellan växterna, vattnet och näringsämnena, som tillgängligörs via mikrolivety.

På sikt, om man försöker odla med enbart konstgödsel, så kommer det där mikrolivet att dö ut, maskarna kommer inte längre göra gångar i jorden för det finns inga maskar, och inte heller några av de goda bakterierna.

När det blir för lite mullämnen, så är det helt enkelt inte någon matjord längre, utan det blir ett stoft som försvinner i vinden.
Delvis var det för lite mullämnen i präriejorden i mellanvästern som gjorde att effekterna av "Dust Bowl"
(torka kombinerat med hårda vindar) blev så svåra. En vktigt delorsak till den stora depressionen på 1930-talet.

I Sverige har vi tunna lager med matjord, kanske 20-40 cm. Det enda sättet som finns för att se till att matjorden inte "försvinner", är att ständigt bygga upp ny matjord genom att tillföra mullämnen.

Det gör bönder genom att plöja ner organiskt material som halm, och att tillföra stallgödsel. Man kan även odla gröngödslingsgrödor, som alltså plöjs ner, vars syfte är att bidra till att hålla uppe mullhalten i jorden.
I princip alla bönder håller koll på bördigheten, och tillför så mycket organisk gödsel som man kan få tag i. Även om man använder konstgödsel för maximera skördeutfallet, så det ena utesluter inte det andra.

Ukraina å andra sidan har "världens bästa matjord" som är uppåt två meter djup, där blir man alltså inte lika känslig för risken att matjorden skulle "ta slut", men det som brukar kallas för "Jordhälsa", alltså att ekosystemet i matjorden fungerar som det borde, är ändå en viktigt fråga.
 
  • Gilla
Intet och 8 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Det går att läsa sig till varför man inte kan odla långsiktigt med enbart konstgödsel.
Jag tror inte att jag skrev något som hävdade det heller.
Tack för en utförlig redogörelse om gödning.

Hydroponisk odling tycks dock fungera, men kanske inte i stor skala?
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att jag skrev något som hävdade det heller.
Tack för en utförlig redogörelse om gödning.

Hydroponisk odling tycks dock fungera, men kanske inte i stor skala?
Hydroponisk odling fungerar, men där är ju matjord inte inblandad alls.

Växthusodling av kryddväxter och småblad görs på det sättet. Men det är en dyrbar odlingsform, det krävs mycket energi för belysning och att hålla de system som ska säkra jämn vatten- näringstillgång igång.

Det har startats ett och annat bolag där man tänkt sig att odla hydroponiskt "på höjden" inomhus i stadsmiljö utan växthus, för att ta fram färska blad och kryddörter nära konsumenten, men det har inte gått att få dem ekonomiskt bärkraftiga, de har gått i konkurs eller lagst ner. Solens energi vid frilandsodling eller i traditionella växthus är så oerhört mycket billigare än köpt el.

Man kan inte odla bulkgrödor som spannmål, baljväxter eller raps i hydroponisk odling om man vill föda en befolkning. Det krävs för mycket energi och för stora ytor för att kunna hålla sådan odling inomhus. Det är irrationellt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
inte för att jag nödvändigtvis är varken för el emot någon av typerna av gödsel eg..

Men mullämnena är ju aldrig ett problem om du nu ”gör” jorden själv med konstgödsel heller? Varken långsiktigt eller kortsiktigt 🤔 man tillsätter ju ”kraffs ” från trädgården oavsett och de tillför ju mullämnena?

Löv, pinnar, delvis ogräs.. ibland matrester och gräsklipp..
Inte alla fyller ju på sina komposter med specifikt ”gödsel” (i form av skit från djur i någon form).

Både det (naturligt djurskit) och konstgödsel är ju något ”extra” vissa stoppar i för extra näring.

(Microlivet tar ett tag o få igång härhemma, vi har ingen markkontakt med jord/mark så det gäller att samla mask och stoppa i.. samt komma ihåg att mata masken! )
 
Guzzi Guzzi skrev:
Killgissar att det handlade om mul- och klövsjuka.
Kanske stämmer. Jag får väl vara glad att vi bara behövde tvätta klövarna i baljan med okänd kemi och inte doppa mulen också.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
inte för att jag nödvändigtvis är varken för el emot någon av typerna av gödsel eg..

Men mullämnena är ju aldrig ett problem om du nu ”gör” jorden själv med konstgödsel heller? Varken långsiktigt eller kortsiktigt 🤔 man tillsätter ju ”kraffs ” från trädgården oavsett och de tillför ju mullämnena?

Löv, pinnar, delvis ogräs.. ibland matrester och gräsklipp..
Inte alla fyller ju på sina komposter med specifikt ”gödsel” (i form av skit från djur i någon form).

Både det (naturligt djurskit) och konstgödsel är ju något ”extra” vissa stoppar i för extra näring.

(Microlivet tar ett tag o få igång härhemma, vi har ingen markkontakt med jord/mark så det gäller att samla mask och stoppa i.. samt komma ihåg att mata masken! )
I en trädgård där man odlar på några fåtal kvadratmeter (ja vissa kan ju ha rejält stora odlingar, andra "bara" en pallkrage), och tillför växtklipp, flis från vedartade växter m.m. så tillverkar man jord/mull den vägen.

Man behöver inte fylla sin kompost med organisk gödsel: maskar och bakterier bryter ner så bra ändå.
Varje daggmask i komposten producerar t.ex. bajs, alltså organisk gödsel.

Jag har dock inte hört talas om att det skulle vara brukligt att stoppa in konstgödsel i en kompost?

När det gäller odling av åkermark, så blir situationen en annan.
Man måste ju tillföra näring till jorden, och säkerställa mullhalten och jordhälsan, men eftersom man skördar grödor, och tar bort dem, så existerar inte de gigantiska mängderna gräsklipp eller flis som skulle behöva komposteras för att kunna förse miljontals hektar med åkermark med näring och mull.

Då tillför man gödsel från djur, i själva verket handlar det om ett i grunden hållbart kretslopp, där djuren processar sådant som växt på åkern genom att äta det, skapar avföring som innehåller näringsämnen och fibrer i koncentrerad form, som bättrar och gödslar jorden så att man kan odla....

Ett urgammalt talesätt är "Äng är åkers moder", som handlar om att man odlar gräs, för att ge till djuren under vintern, för att få gödsel till åkrarna så att man ska få bra skördar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då är det väl snarare energiproduktionsmetoden som (eventuellt) är problemet och inte konstgödseln i sig?

Var kommer kadmiumet från? Hänvisa gärna till en bra beskrivning av tillverkningsprocessen om det blir för mycket att beskriva den här.
Här kan du läsa mer om kadmium:
https://www.naturvardsverket.se/amn...aller/fakta-om-kadmium-och-kadmiumforeningar/
Det står bland annat att stallgödsel är en källa till kadmium, vilket beror på att djuren ätit foder som gödslats med konstgödsel.
P pmd skrev:
Konstgödsel lär vara en av de viktigaste faktorerna som möjliggjorde den gröna revolutionen, så jag tycker inte att man kan avfärda konstgödsel helt.
Visst är det så, men det betyder inte att det är lämpligt att använda konstgödsel i den egna husbehovsodlingen. Det finns som sagt andra sätt att tillföra näringsämnen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här kan du läsa mer om kadmium:
[länk]
Där står bara att kadmium förekommer i konstgödsel, inte hur den kommer dit. Jag gissar att det slipper in kadmiumföroreningar under tillverkningsprocessen.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det står bland annat att stallgödsel är en källa till kadmium, vilket beror på att djuren ätit foder som gödslats med konstgödsel.
Ett dåligt kretslopp, alltså.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Visst är det så, men det betyder inte att det är lämpligt att använda konstgödsel i den egna husbehovsodlingen.
Direkt olämpligt behöver det väl inte vara heller? Det är ju inte direkt storskalig använding.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns som sagt andra sätt att tillföra näringsämnen.
Ja, men nu tycks dessa i vissa fall ha drabbats av pyralidförgiftning. Har någon kartlagt problemet?
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Där står bara att kadmium förekommer i konstgödsel, inte hur den kommer dit. Jag gissar att det slipper in kadmiumföroreningar under tillverkningsprocessen.
Det har med fosforgödsel att göra. Fosfor bryts som fosfatmineral i gruvor och det förekommer naturligt kadmiumföroreningar i denna mineral. Så det är inte från en tillverkningsprocess.

Som hemmaodlare är sällan fosfor begränsande i alla fall. Köp inte gödselmedel med en massa fosfor för hemmabruk, det är främst kväve vi behöver som hemmaodlare. Och lite kalium. Tyvärr är många "organiska" och "miljövänliga" gödselmedel fosfatbomber.

Man har tagit fosfatprover hos hemmaodlare som år efter år tillför enorma mängder med stallgödsel och kompost. I det närmaste för växterna toxiska halter fosfat har inte sällan återfunnits. Det kan blir för mycket av det goda.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett dåligt kretslopp, alltså.
Det hade inte varit ett dåligt kretslopp om djuren inte fått foder som gödslats med påsaskit. För övrigt finns samma problem för mänsklig gödsel, vi äter också foder som gödslats med påsaskit.
P pmd skrev:
Direkt olämpligt behöver det väl inte vara heller? Det är ju inte direkt storskalig använding.
Att använda konstgödsel är i många fall inte nödvändigt.
P pmd skrev:
Ja, men nu tycks dessa i vissa fall ha drabbats av pyralidförgiftning. Har någon kartlagt problemet?
Problemet är kartlagt så tillvida att det är känt under vilka förhållanden pyralidresterna bryts ner, så då är det upp till företagen som säljer jordprodukter att se till att produkterna inte innehåller pyralider.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.