Vill du ha fågelungar på tomten nästa år? Använd ett par timmar en solig dag åt att bygga en fågelholk i fem enkla steg.

Du kan läsa artikeln här: Bygga fågelholk

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Mats-S
Sätt takpapp på taket (och låt det gå över kanterna) så håller den mycket mycket längre :)

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Hos mig har man precis avverkat den sista lilla gamla "skogen" på ca 1000 kvm för nybygge på andra sidan gatan. Där rök bl a ett 20tal höga tallar, stora lövträd och ett par enorma, döda askar. Inte nog med detta: bonden körde i helgen ner och bort ett större parti vildros/björnbär/slån dvs ett fint taggigt skydd för småfåglarna. Detta parti gränsar till min tomt.

Min jättestora ask låter jag stå kvar trots att den släpper rejäla grenar och drabbas av askskottssjukan vissa år. Den ger väl ändå ett litet miljöskydd för småfåglarna även om jag ser mest duvor i den.

Hur många fågelholkar kan jag klämma in på min 600 kvm lilla tomt?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det varierar beroende på art. Vissa vill bo tätt, som starar och pilfinkar, men de flesta småfåglar vill ha lite avstånd. Typ 25 meter. Men det viktigaste är att holkarna kommer upp överhuvudtaget. För denna säsongen bör du sätta upp dom ganska omgående. Natursidan och Rikare trädgård har bra tips, https://rikaretradgard.se/guide-till-fagelholkar/

• Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Screenshot_20260503-140947~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min ritning som jag använt till ett tjugotal holkar.
Jag använder 22mm ytterpanel 170mm och 120mm bred. Hålet är 30mm. Det gillas av flugsnappare, blåmes, talgoxe och liknande. Taket täcks av 200mm bred syllpapp. Jag skruvar även dit ett hackskydd. Det billigaste hackskyddet jag hittat är det här
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B0CS9RXPDL/ref=ox_sc_act_title_11?smid=AZ62Y3RICWAEF&psc=1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.