Purre
Om de inte går med på att sälja kan det istället bli tal om tvångsinlösen.
Det är väl samma sak i det här fallet. Vem ska man sälja till? Jo Trafikverket eftersom en öppen marknad inte går att sälja på. Vägrar man kommer Trafikverket köpa det iaf men då med tvång. 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Detta var en bra påminnelse om vem det är som egentligen äger tomten.
 
D d0391m0 skrev:
Detta var en bra påminnelse om vem det är som egentligen äger tomten.
Fastighetsskatten är beviset på att man bara hyr sin fastighet från staten.
 
R ReMaxBerea skrev:
Fastighetsskatten är beviset på att man bara hyr sin fastighet från staten.
Statlig fastighetsskatt betalar man ju bara för obebyggda fastigheter. Artikeln handlar om bebyggda fastigheter.
 
Claes Sörmland
Även den kommunala fastighetsavgiften är fastighetsskatt. Det är bara ett annat namn på en fastighetsskatt. Låt er inte luras av politikernas lek man namn. Ordet fastighetsskatt var laddad så man trollade bort den termen från den politiska debatten med ett namnbyte.
 
  • Gilla
ReMaxBerea
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även den kommunala fastighetsavgiften är fastighetsskatt. Det är bara ett annat namn på en fastighetsskatt. Låt er inte luras av politikernas lek man namn. Ordet fastighetsskatt var laddad så man trollade bort den termen från den politiska debatten med ett namnbyte.
Men det är inte den juridiska personen "staten" som driver in den avgiften.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Men det är inte den juridiska personen "staten" som driver in den avgiften.
Visst är det staten som driver in avgiften via Skatteverket och Riksgälden. Staten beslutar också om dess storlek och takbelopp som vilken annan fastighetsskatt som helst. Sen får kommunerna statsbidrag som motsvarar denna fastighetsskatt, eller snarare när systemet infördes 2008 växlades den intäkt som kommunerna fick av fastighetsavgiften mot motsvarande summa i minskade generella statsbidrag, totalt 12 miljarder kronor. D v s det var ingen vinst för kommunerna, det var språkligt trixande för att slippa ordet "fastighetsskatt".

Läs mer här om införandet och växlingen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nernas-fordran-for-fastighetsavgift_hc121383/
 
  • Gilla
möyr och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
det var språkligt trixande för att slippa ordet "fastighetsskatt"
Och visst lyckades de lura en hel del folk, såsom useless.

Staten / kommunerna är också trixiga när de försöker övertyga en att "investeringsbudget" och "driftsbudget" är olika saker. Jag minns när jag satt på ett kommunfullmäktige och lyssnade på politikerna helt sonika föra över pengar från ena budgeten till den andra med bara ett klubbslag.

Är man inte med och lyssnar eller läser igenom KF-protokoll kan man tro att sanningen är som politiker säger. :(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.