25 820 läst ·
64 svar
26k läst
64 svar
Test gräsklippare batteri – vi utser bästa batteridrivna gräsklipparen 2025
Har inte exakt denna husqvarnan men en liknande i samma batterisystem utan framdrift och jag måste säga att de är så lätta och smidiga så att det där med framdriven känns inte så relevant. Har en otroligt tung batteridriven stiga på landet med deras 80v system och det är mer som att baxa fram en klippo i jämförelse. Där funkar det i princip inte utan framdrift och dessutom är motorn till hjulen så tröga att rulla när de inte driver så det blir i princip en motorbroms att jobba mot om man ens försökerM mfriman skrev:Husqvarna var det givna valet innan jag läste "ingen framdrivning", jag antar att "vanlig villaträdgård" betyder att ni testat på en helt platt yta? jag har ca 500 kvm med sluttningar och lite knöliga ställen + en fuktig hörna med mycket mossa, då känns det som 17 kg inte kommer att kännas så lätt att skjuta runt.
Om du jämför med en äldre Klippo förstår jag, en sån har jag haft för länge sen och den verkade gjord av gjutjärn så jäkla tung som den var. Jag tycker bara dom borde redovisat tydligare hur gräsytan såg ut där dom gjorde testerna och inte bara skriva "en vanlig villaträdgård", och hur gammal var den som gjorde testet? det är en jäkla skillnad på hur mycket man orkar skjuta fram själv uppför sluttningar om man är 30 eller 70.Per Eskilsson skrev:
Det är stor skillnad på den lättaste i testet på 17,5 och den tyngsta på 34,4 kg. Jag föredrar hellre en lättare klippare utan framdrift än en tyngre med framdrift.
Jag klippte idag visserligen en mindre men kuperad och knixig gräsmatta i sommarstugan med en äldre bensindriven Klippo med framdrift och den var inget fröjd att jobba med. Svår att starta, tung och högljudd.
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Jag utförde testet på tre olika villaträdgårdar. Två av dem hade branta backar medan den tredje hade många trixiga öar. Jag involverade en granne i min ålder för att få second opinion. Själv är jag 56 år gammal och normalstark.
Jag har alltid tidigare föredragit gräsklippare med framdrift, men inte längre. Den högre vikten som framdriften för med sig gör den svårare/mer otymplig att hantera. Men vi är alla olika.
Jag har alltid tidigare föredragit gräsklippare med framdrift, men inte längre. Den högre vikten som framdriften för med sig gör den svårare/mer otymplig att hantera. Men vi är alla olika.
Hur är det med Biltemas batteriklippare (CLM 36) när det kommer till eventuell mulching? Det står inget i beskrivningen om den har mulchingkniv eller ej, så jag antar att den ej har det? Går heller inte byta till en sådan antar jag?
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden