De omdebatterade effektavgifterna på elnätsfakturan kan komma att stoppas trots att de är beslutade i lag.

Du kan läsa artikeln här: Busch vill stoppa effektavgifterna

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Lundabon och 6 till
  • Laddar…
Mao politiker snack för
"Vi kan tänka oss stoppa effektavgifterna om vi vinner valet på det i höst"

• Gilla
  • Haha
Pen och 19 till
  • Laddar…
Det är väl en tvingande EU-förordning? Men som valfläsk duger väl de flesta lögnerna...

• Gilla
  • Haha
Peter__1 och 20 till
  • Laddar…
C
Det är ju inte bara beslutat i lag utan har sitt ursprung i EU:s elmarknadsförordning.
Men det är ju bra att Ebba vill sätta punkt för våra extremtolkningar av EU-direktiven. Kanske till och med utmana de dummaste påhitten.
Men man kan väl gissa att det bara är ett ogenomförbart utspel á la löftena om elpristak.

• Gilla
  • Haha
Peter__1 och 10 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
"Busch vill stoppa effektavgifterna"
Väldigt dålig rubrik. Det är ju inte sant. I alla fall inte om man läser källan till artikeln.

Det står visserligen oxo:
"– Vi kommer att undersöka om det går att göra rimliga justeringar. Eller om vi helt enkelt ska stoppa det helt, och hur det i så fall ska gå till, säger Ebba Busch."

Och det betyder något helt annat.

• Gilla
  • Haha
Peter__1 och 22 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl en tvingande EU-förordning? Men som valfläsk duger väl de flesta lögnerna...
Jag är total lekman, men jag tolkade detta som tvingande att länderna måste ”göra något” och detta var Sveriges väg. Ingen aning om spelreglerna dock

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Väldigt dålig rubrik. Det är ju inte sant. I alla fall inte om man läser källan till artikeln.

Det står visserligen oxo:
"– Vi kommer att undersöka om det går att göra rimliga justeringar. Eller om vi helt enkelt ska stoppa det helt, och hur det i så fall ska gå till, säger Ebba Busch."

Och det betyder något helt annat.
"Eller om vi helt enkelt ska stoppa det helt" tycker jag rimmar väl med att hon vill stoppa dem, om det är möjligt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
"Eller om vi helt enkelt ska stoppa det helt" tycker jag rimmar väl med att hon vill stoppa dem, om det är möjligt.
Va? Nej. Hur tolkar du in det?

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Valfläsk i kubik

Politiker ska ge fan i att peta i regler, de ska avgöra vad som ska ägas statligt och därefter sätta ramar och krav att förhålla sig till, sen får marknaden lösa det.

P PurreP skrev:
Valfläsk i kubik

Politiker ska ge fan i att peta i regler, de ska avgöra vad som ska ägas statligt och därefter sätta ramar och krav att förhålla sig till, sen får marknaden lösa det.
Hur skulle elnätens monopol funka om marknaden fick styra fritt?

• Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Hur får du "om vi skall" till att betyda "jag vill"?

useless useless skrev:
Hur skulle elnätens monopol funka om marknaden fick styra fritt?
Ramar, krav och kontroller.

Gällande elnätet är det lokala och regionala elnätet reglerade genom koncession, jag föreslår inte att det ska förändras, det är reglerna som gäller för den verksamheten

P PurreP skrev:
Valfläsk i kubik

Och när marknaden får härja fritt så skall staten gå in och subventionera? Medans företagen kan ta betalt vad som helst?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Och när marknaden får härja fritt så skall staten gå in och subventionera? Medans företagen kan ta betalt vad som helst?
Läsförståelsen är inte på topp...

Hur får du ihop härja fritt med ramar och krav?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.